arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

قطعنامه رفع تحریمهای کوبا به تصویب سازمان ملل رسید / آمریکا مخالفت کرد

قطعنامه‌ای که خواستار رفع ممنوعیت‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا است با ۱۸۴ رأی موافق، ۳ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. آمریکا و اسرائیل تنها طرف‌هایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دولت آمریکا  با خواست اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رفع تحریم‌های کوبا مخالفت کرد.

قطعنامه‌ای که خواستار رفع ممنوعیت‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا است با ۱۸۴ رأی موافق، ۳ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها طرف‌هایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.

خبرگزاری رویترز نوشته این بیست و نهمین بار است که قطعنامه مذکور به تصویب می‌رسد. رأی اعضای مجمع عمومی به این قطعنامه تنها وزن سیاسی دارد و عملاً فقط کنگره آمریکا است که می‌تواند تحریم‌های اقتصادی ۵۰ ساله علیه کوبا را رفع کند.

ایالات متحده طی ۲۴ سال گذشته همواره به این قطعنامه رأی مخالف داده است. با وجود این، واشنگتن برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

دیپلمات آمریکایی، «رادنی هانتر»، قبل از رأی دادن به قطعنامه کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تحریم، یکی از ابزارهای آمریکا برای ترویج دموکراسی و احترام به حقوق بشر در کوبا است.

هانتر گفت: «بر همین اساس ما با این قطعنامه مخالف هستیم. به چالش‌هایی که مردم کوبا با آن مواجهند آگاهیم. به همین دلیل است که ایالات متحده یکی از تأمین‌کنندگان اصلی کالاهای بشردوستانه برای مردم کوبا است و یکی از شریکان اصلی تجاری این کشور است.»

مقام‌های کوبا چند هفته پیش اعلام کردند تحریم‌های آمریکا طی سال مالی گذشته بیش از ۹ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده و توانایی‌اش برای مقابله با همه‌گیری کرونا را تضعیف کرده است. 

«برونو رودریگز»، وزیر امور خارجه کوبا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تحریم‌ها دستیابی کشورش به تجهیزات لازم برای ساخت واکسن جهت مقابله با کرونا را دشوار کرده است.

رأی‌گیری روز چهارشنبه در اصل قرار بود اکتبر گذشته برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا به تعویق افتاد.

نظرات بینندگان