arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

وال‌استریت‌ژورنال: دولت افغانستان ممکن است ۶ ماه بعد از خروج آمریکا سقوط کند

وال‌استریت‌ژورنال نوشته کارشناسان دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا سابقاً معتقد بودند دولت «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان دست‌کم تا ۲ سال بعد از خروج آمریکا دوام خواهد آورد. اما مقام‌های آمریکایی اکنون به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند جدیدترین دیدگاه تحلیلگران اطلاعاتی و مقام‌های نظامی آمریکا این است که دولت افغانستان و پایتخت این کشور، کابل، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نیروهای آمریکا سقوط کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: روزنامه وال‌استریت‌ژ‌ورنال مدعی شده ارزیابی دستگاه اطلاعاتی آمریکا این است که بعد از تکمیل خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، دولت مستقر در کابل ممکن است ظرف ۶ ماه سقوط کند.

منابع مطلع مدعی شده‌اند جامعه اطلاعاتی آمریکا در این ارزیابی که هفته گذشته انجام شده برآوردهای قبلی خود را که خوش‌بینانه‌تر بودند با توجه به پیشروی گروه طالبان در شمال افغانستان اصلاح کرده‌اند.

این ارزیابی که روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال مدعی است پیشتر گزارش نشده با تحلیل‌های ارتش آمریکا همخوانی بیشتری دارد.

ارتش آمریکا تا به حال بیش از نیمی از ۳۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان و بخشی از تجهیزاتش را از این کشور خارج کرده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر فرایند خروج آمریکایی‌ها تکمیل شود.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته کارشناسان دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا سابقاً معتقد بودند دولت «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان دست‌کم تا ۲ سال بعد از خروج آمریکا دوام خواهد آورد.

اما مقام‌های آمریکایی اکنون به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند جدیدترین دیدگاه تحلیلگران اطلاعاتی و مقام‌های نظامی آمریکا این است که دولت افغانستان و پایتخت این کشور، کابل، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نیروهای آمریکا سقوط کنند.

بعضی از دیگر مقام‌های غربی معتقدند سقوط دولت ممکن است ظرف ۳ ماه بعد از تکمیل خروج آمریکا اتفاق بیفتد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این ارزیابی جدید موجب احساس اضطرار میان مقام‌های نظامی آمریکا شده تا برنامه‌هایی را برای تخلیه پرسنل آمریکایی در کابل در صورت وخیم شدن اوضاع تدارک ببینند.

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقام‌های کاخ سفید با توجه به پیشروی‌های طالبان از ارتش خواسته‌اند سرعت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را کاهش دهند.

با وجود این، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت که کاخ سفید برنامه‌ای برای به عقب انداختن طرح «جو بایدن» برای تکمیل خروج از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ندارد.

مقام‌های پنتاگون درباره گزارش وال‌استریت‌ژورنال اظهارنظر نکرده‌اند.

حملات طالبان علیه نیروهای افغانستان طی دو ماه گذشته شدت گرفته است. این حملات به ویژه بعد از اعلام برنامه بایدن برای خروج از افغانستان تا یازده سپتامبر تشدید شده است.

در دو ماه گذشته، حدود ۵۰ شهرستان یا به تصرف طالبان درآمده‌ و یا شاهد درگیری‌ بوده‌اند. بسیاری از این شهرستان‌ها بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده‌اند. 

نرسیدن نیروی کمکی، از اصلی‌ترین علت‌های افتادن مراکز شهرستان‌ها بدست طالبان دانسته می‌شود. 

منابع محلی در برخی از ولایت‌ها می‌گویند که تبلیغات طالبان درباره شمار اعضا و گستردگی حملات طالبان بر تعدادی از این شهرستان‌ها نیز باعث شده‌اند که نیروهای دولتی بدون مقاومت این بخش‌ها را ترک کنند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات افغانستان گفته از ثبات در این کشور حمایت می‌کند. نماینده ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در سخنرانی در شورای امنیت گفت: «با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور در یک تقاطع قرار دارد. افغانستان می‌تواند به مسیر صلح برود که طی آن تمامی طرف‌ها با تعامل با گفت‌وگو موافقت کرده و به چند دهه خونریزی پایان بخشند یا اینکه می‌توانند خشونت‌ها بیشتری را در بر بگیرند در حالی که یکی از طرف‌ها توان نظامی خود را برای مجبور کردن طرف دیگر برای پذیرش شرایط صلح استفاده کند. جامعه بین‌الملل نباید اجازه بدهد مورد دوم اتفاق بیفتد چون این یک صلح واقعی نبوده و در نتیجه دوام نخواهد آورد».

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه سخنرانی خود افزود: «در واقع، یک افغانستان امن‌تر، با ثبات‌تر و موفق که در صلح با خود و همسایگان قرار دارد به نفع همه افغانستانی‌ها، منطقه و جهان خواهد بود. بر عکس، یک افغانستان ناامن و بی ثبات که منشا افراط‌گرایی خشونت آمیز، تروریسم و جنایت سازمان یافته باشد که شامل تولید و قاچاق مواد مخدر است تهدیدی برای خود افغانستانی‌ها و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود».

همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات اخیر در افغانستان در توئیتی نوشته است: به دقت تحولات نگران‌کننده در افغانستان را دنبال می‌کنیم. ایران خواستار کاهش فوری تنش، احترام به حاکمیت قانون و گفت‌وگوی فراگیر است.»

نظرات بینندگان