arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

آلمان توافق برای احیای برجام در «آینده نزدیک» را «ممکن» دانست

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان توافق برای احیای برجام در «آینده‌ای نزدیک» را با وجود انتخاب ابراهیم رئیسی «ممکن» دانست. وی افزود: «ما گام به گام در هر دور از مذاکرات پیش می‌رویم و در چارچوب انتخابات ریاست جمهوری ایران اصل را را بر این می‌گذاریم که شرایط خوبی برای نتیجه‌گیری در آینده نزدیک وجود دارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان توافق برای احیای برجام در «آینده‌ای نزدیک» را با وجود انتخاب ابراهیم رئیسی «ممکن» دانست.

وی در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود که به برلین سفر کرده است، افزود: «ما گام به گام در هر دور از مذاکرات پیش می‌رویم و در چارچوب انتخابات ریاست جمهوری ایران اصل را را بر این می‌گذاریم که شرایط خوبی برای نتیجه‌گیری در آینده نزدیک وجود دارد.»

وی اذعان کرد که «مذاکرات در وین آسان نیست و در هفته‌های اخیر کاملا روشن بوده است. با این حال بسیاری از سوالات فنی هنوز برطرف نشده است.»


این سخنان در حالی بیان می‌شود که علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز گذشته گفته بود: «آن‌چه از مذاکرات وین باقی ‌مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفت‌وگوها شویم.»

مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ماه آوریل در وین اتریش آغاز شده و تاکنون ۶ دور از این گفتگوها انجام شده است.

بلینکن: تمام نیروهای خارجی از لیبی خارج شوند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که برای مذاکرات صلح درباره لیبی به برلین سفر کرده است در نشست خبری با همتای آلمانی خود به موضوع لیبی اشاره کرد و بار دیگر خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور شد.

بلینکن پیش از افتتاحیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «توافق آتش‌بس اکتبر گذشته باید به به‌طور کامل با خروج همه نیروهای خارجی اجرایی شود.»


همه بازیگران منطقه و برای نخستین بار دولت انتقالی لیبی در کنفرانس برلین در سطح وزرای خارجه یا معاونان آن‌ها شرکت خواهند کرد.

بلینکن افزود: «ما [با آلمان] هدف مشترک در ایجاد لیبی مستقل، پایدار، یکپارچه و امن و عاری از دخالت خارجی را پیگیری می‌کنیم. این همان چیزی است که مردم [لیبی] شایسته آن هستند و برای امنیت منطقه ضروری است.»

نخستین کنفرانس تحت نظارت سازمان ملل درباره لیبی در ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ در پایتخت آلمان برگزار شد و توافق شکننده‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها صورت گرفت.

نظرات بینندگان