arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

علوم پزشکی اهواز: هنوز سویه «دلتا» در خوزستان دیده نشده / در دوز دوم، واکسن متفاوت تزریق نمی‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سویه دلتا یا هندی ویروس کرونا در حال حاضر یکی از تهدیدهای جامعه جهانی است، گفت: هنوز در خوزستان با سویه هندی کرونا مواجه نشده‌ایم. کشتی‌های متعددی در بنادر استان خوزستان پهلو می‌گیرند اما همه آن‌ها به صورت کامل بررسی می‌شوند و اگر موارد مشکوکی مشاهده شود، به سرعت ایزوله خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سویه دلتا یا هندی ویروس کرونا در حال حاضر یکی از تهدیدهای جامعه جهانی است، گفت: هنوز در خوزستان با سویه هندی کرونا مواجه نشده‌ایم. کشتی‌های متعددی در بنادر استان خوزستان پهلو می‌گیرند اما همه آن‌ها به صورت کامل بررسی می‌شوند و اگر موارد مشکوکی مشاهده شود، به سرعت ایزوله خواهند شد.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: واکسن کرونا در کشور با هزار سختی و مشکلات فراوان تهیه و از خارج از کشور وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود دو سه هفته واکسن در کشور وجود نداشت و مراکز بهداشت، علی‌رغم آمادگی برای واکسیناسیون، واکسنی در اختیار نداشتند تا به گروه‌های مورد نظر تزریق کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخی اختلالاتی که در واکسیناسیون به وجود آمد، علاوه بر نبود واکسن، به دلیل آن بود که برخی از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده بودند، احساس می کردند که اگر نوبت دوم واکسن خود را با تاخیر دریافت کنند، اتفاق خاصی رخ می‌دهد.

وی افزود: فاصله میان دریافت نوبت اول و دوم واکسن دارای بازه زمانی است که می‌تواند از یک تا دو ماه و حتی در مواردی تا سه ماه به طول بیانجامد زیرا واکسنی که در نوبت دوم تزریق می‌شود، برای تقویت اثر واکسن نوبت اول است.

علوی گفت: برخی کشورها می‌گویند یک دوز واکسن نیز کافی است. اثر واکسن نوبت اول پس از چند روز تاخیر از بین نمی‌رود و مردم در این زمینه نگران نباشند زیرا در بازه زمانی که حدود یک تا دو ماه است می‌توان دوز دوم واکسن را تزریق کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: واکسن‌هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو دوزی هستند و می‌توان با فاصله دو تا سه ماه این واکسن‌ها را تزریق کرد.

وی افزود: مردم برای دریافت نوبت دوم واکسن باید پیامک دعوت دریافت کنند نه اینکه خودشان در مراکز واکسیناسیون حضور پیدا کنند. تجمع افراد در مراکز واکسیناسیون، خود باعث انتقال بیماری می‌شود و ما نگران این مساله هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مراجعه همه مردم با هم برای دریافت نوبت دوم واکسن در مراکز واکسیناسیون، مشکلاتی در زمینه تجمع افراد به وجود آورده است که البته درصدد رفع این مشکلات هستیم.

وی افزود: راه ارتباطی مردم با ما، سامانه ۴۰۳۰ است و از این طریق می‌توانند سوالات خود را پیگیری کنند.

علوی گفت: واکسن به میزان کافی وجود دارد و مردم نگران نباشند. اگر مردم برای دریافت نوبت دوم واکسن به حسب نظم و ترتیب مراجعه کنند، قطعا مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: مردم برای دریافت واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند و تنها منتظر دریافت پیامک باشند. هر زمان که پیامک دریافت کردند، می‌توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: واکسن به میزان کافی وارد استان خوزستان شده است و افراد بر اساس دعوتی که از سوی مراکز بهداشت برای آن‌ها ارسال می‌شود می‌توانند برای دریافت دوز دوم واکسن خود اقدام کنند.

علوی با بیان اینکه کار واکسیناسیون افراد جدید آغاز نشده است، گفت: از روز گذشته که کار واکسیناسیون مجددا در استان خوزستان آغاز شده، واکسن‌ها تنها برای تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز دوم اختصاص داده شده‌اند و سالمندان نگران دریافت دوز دوم واکسن خود نباشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افرادی که در نوبت اول، واکسن اسپوتنیک دریافت کرده‌اند؛ برای دوز دوم نیز واکسنی از همان خانواده اسپوتنیک به آن‌ها تزریق می‌شود اما رنگ آن متفاوت است. برای افرادی که در نوبت اول واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند نیز در نوبت دوم واکسن سینوفارم دریافت می‌کنند. کسی که در یک نوبت واکسنی دریافت کرده است، در نوبت دوم واکسن دیگری دریافت نخواهد کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تزریق واکسن ایرانی به مردم تصریح کرد: واکسن‌های ایرانی که در اختیار استان خوزستان قرار گرفت برای افرادی بود که در انتخابات حضور داشتند و به نوعی مسئولان برگزاری انتخابات و ناظران صندوق‌ها بودند. طبق یک برنامه زمان‌بندی، واکسن به این افراد تزریق خواهد شد.

علوی با بیان اینکه واکسن ایرانی کووبرکت یکی از بهترین واکسن‌های عرضه شده است، افزود: اگر این واکسن به طور کامل توزیع شود، نیاز ما به واکسن‌های خارجی را به طور کامل برطرف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه واکسنی که خارج از سند ملی باشد مورد تایید وزارت بهداشت نیست، افزود: در برنامه واکسیناسیون ملی، واکسنی که کسی برای دریافت آن مراجعه و هزینه پرداخت کند، وجود ندارد. واکسنی که به مردم تزریق می‌شود در سند ملی است و بر اساس برنامه ای که ستاد مقابله با کرونای کشور اعلام می‌کند به گروه‌های مشخص‌شده تزریق می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه در حال گذر از موج سوم کرونایی هستیم که در خوزستان رخ داد، گفت: پیک را پشت سر گذاشته‌ایم اما هنوز موج تمام نشده و شرایط شکننده است.

وی افزود: اگر مردم خوزستان پروتکل‌ها را رعایت کنند و عادی‌انگاری نداشته باشند، می‌توانیم از خیزی که پیش‌بینی می‌شود، عبور کنیم.

علوی با اشاره به برنامه واکسیناسیون معلم‌ها بیان کرد: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرده که تا پیش از مهرماه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت تا بتوانیم مدارس را بازگشایی کنیم. به محض اجرایی شدن این برنامه، در خوزستان نیز در خدمت آموزگاران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سویه دلتا یا هندی ویروس کرونا در حال حاضر یکی از تهدیدهای جامعه جهانی است، گفت: هنوز در خوزستان با سویه هندی کرونا مواجه نشده‌ایم. کشتی‌های متعددی در بنادر استان خوزستان پهلو می‌گیرند اما همه آن‌ها به صورت کامل بررسی می‌شوند و اگر موارد مشکوکی مشاهده شود، به سرعت ایزوله خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: اینکه تاکنون نوع هندی کرونا در خوزستان نداشته‌ایم به معنای آن نیست که وجود ندارد بلکه یعنی تاکنون نتوانسته‌ایم در آزمایش‌هایی که انجام داده‌ایم این گونه از ویروس را پیدا کنیم.

علوی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت برای اینکه نام ملیتی زیر سوال نرود، نام کشورها را از روی گونه‌های ویروس کرونا برداشته است و از گونه هندی با عنوان دلتا یاد می‌کند. گونه دلتا، گونه‌ای است که جامعه جهانی را تهدید می‌کند اما با توجه به رصد شرایط تاکنون دلتا در خوزستان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به ایمنی ایجادشده توسط واکسیناسیون افزود: هم کرونا و هم واکسن‌هایی که برای مقابله با آن تزریق می‌شود، جدید هستند و به نوعی استفاده از واکسن‌ها در شرایط ضروری است. این واکسن‌ها هنوز فاز چهارم انسانی خود را نگذرانده‌اند و سازمان بهداشت جهانی تنها در شرایط اضطراری تزریق آن‌ها را توصیه کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: اینکه این واکسن‌ها تا چه میزان ایمنی ایجاد می‌کنند، به طور دقیق مشخص نیست. آنچه مسلم است این است که واکسیناسیون می‌تواند چرخه انتقال را کاهش دهد و از موج‌های بعدی جلوگیری کند و باعث کاهش مرگ و میر شود.

نظرات بینندگان