arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

روزانه ۱۷ مورد حیوان گزیدگی در استان همدان رخ می‌دهد

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۱۷ تا ۲۰ مورد حیوان گزیدگی در این استان رخ می دهد که بیشترین میزان حیوان‌گزیدگی به ترتیب مربوط به شهرستان های فامنین، رزن و بهار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۱۷ تا ۲۰ مورد حیوان گزیدگی در این استان رخ می دهد که بیشترین میزان حیوان‌گزیدگی به ترتیب مربوط به شهرستان های فامنین، رزن و بهار است.

سید جلال بطحایی   بیان کرد: در هر شهرستان یک مرکز درمان پیشگیری از بیماری هاری وجود دارد که نیروهای آن از ساعت هشت صبح تا هشت عصر در محل حضور دارند و از ساعت ۲۰ تا هشت صبح آنکال هستند.

وی اضافه کرد: شهروندان در هر ساعت از شبانه روز دچار حیوان گزیدگی شدند ابتدا محل گزش را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با رعایت اصول بهداشتی با استفاده از صابون مایع و آب فراوان شستشو داده همچنین به سرعت باید به مرکز درمانی منتقل شده هر چند در مرکز درمانی نیز فرایند شستشو صورت می گیرد.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه تمامی خدمات برای درمان سگ گزیدگی رایگان است بیان کرد: هر چند هزینه بالایی برای درمان و واکسیناسیون افراد دچار سک گزیدگی به حوزه بهداشت و درمان تحمیل می شود اما با توجه به مرگ حتمی مبتلایان به ویروس هاری، این میزان هزینه در برابر حفظ و نجات جان انسان ها بسیار ناچیز است.

بطحائی با بیان اینکه سال گذشته پنج مورد مرگ ناشی از حیوان گزیدگی در کشور داشتیم اظهار داشت: کاهش حیوان گزیدگی نیازمند همکاری نهادهای مسئول از جمله شهرداری، فرمانداری، دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت و همچنین راه اندازی محل ها برای نگهداری سگ های والگرد و بلاصاحب و واکسیناسیون آنها است.

وی از شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان خواست از نزدیک شدن به حیوانات و تماس آنها خودداری کنند و گفت: سال ۹۸ آمار حیوان گزیدگی هفت هزار و ۲۹ مورد بود که این رقم در سال گذشته به ۶ هزار و ۲۹۹ نفر کاهش یافت و ۲ ماهه نخست امسال نیز بیش از یک هزار مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه بخش زیادی از سگ گزیدگی ها در روستا اتفاق می افتد گفت: با توجه به شرایط و بافت زندگی روستایی و استفاده از سگ برای نگهبانی در بسیاری از مواقع به علت رها و آزاد بودن، سگ ها به دیگران آسیب می زنند.

بطحائی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر سگ گزیدگی در روستاها از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ رخ می دهد در این ساعات بهتر است که سگ های گله و نگهبان با قلاده بسته و مهار شوند تا به عابران و دیگر افراد آسیبی وارد نکنند.

وی توضیح داد: طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت غرامت برای صاحب سگی که برای نوبت دوم اقدام به گزش افراد می کند پیش بینی شده که در صورت شکایت فرد مصدوم مالک سگ باید پاسخگو باشد.

 ماهانه ۵۲۵ نفر به علت حیوان گزیدگی به مراکز درمانی استان همدان مراجعه می کنند.

 ایرنا

نظرات بینندگان