arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

معاون حقوقی قوه قضاییه: برگ سبز خودرو، سند رسمی محسوب نمی‌شود

خداییان تاکید کرد: برگ سبز خودرو که توسط پلیس صادر می‌شود یک نوع سند عادی بوده و سند رسمی محسوب نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری دانشجو: ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است و نقش بسیار تاثیر گذاری در اجتماع دارد.

وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه سازمان ثبت اسناد و املاک، تثبیت مالکیتها بوده و این موضوع شامل مالکیت مادی و معنوی افراد می‌شود و همین امر زمینه ارتقاء امنیت روانی مردم را در جامعه فراهم می‌کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: کسی که ملکی شامل زمین یا ساختمان دارد و یا خودرویی داشته باشد، زمانی که سند رسمی آن صادر می‌شود، برای او یک اطمینان خاطر ایجاد می‌کند و این به مفهوم حمایت دولت از مالکیت وی حمایت کرده است.

خداییان اضافه کرد: اسناد رسمی مزیت‌هایی دارند که اسناد عادی با مالکیت‌های قولنامه‌ و مبایعه ای ندارند و این از مهمترین تفاوتهای مطلوب اسناد رسمی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش دیگری که وظیفه دیگر سازمان ثبت اسناد و املاک بر عهده دارد در بحث مالکیت معنوی دارایی افراد است و اگر مثلاً کسی زحمت کشیده و اختراعی را به تایید نهایی رسانده است، باید مورد حمایت قرار بگیرد که محصول فکر وی توسط دیگران به سرقت نرود و مواردی چون علامت تجاری، طرح صنعتی و با نشانه‌های جغرافیایی جزو اموال معنوی افراد به شمار می‌روند باید به ثبت رسمی برسند.

معاون حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برای کسی که صاحب یک برند مشهور است که از لحاظ مالی هم ارزشمند تلقی می‌شود باید برند خود را به ثبت رسمی برساند تا فرد دیگری نتواند از آن سوءاستفاده کند.

خداییان گفت: اگر افراد تمایل داشته باشند ما در بحث ثبت مالکیت مواردی چون برندها و علامت و نشان تجاری علاوه بر ثبت داخلی در ثبت بین المللی هم میتوانیم به فرد کمک کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث ثبت شرکت‌ها نیز داشتن شناسنامه شرکت مثل شناسنامه‌ای که برای خود فرد دریافت شده است، افراد باید به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه و شرکت را به ثبت برساند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: تمام تغییراتی که در شرکتها پس از ثبت رسمی مثل تغییر در اعضای هیئت مدیره صورت می‌گیرد، باید به اطلاع بخش مربوطه در سازمان ثبت اسناد و املاک برسد.

خداییان افزود: بخشی از کارهای سازمان ثبت اسناد و املاک توسط دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق صورت می‌گیرد و از هفته قوه قضائیه در سال گذشته تا کنون حدود ۱۰۵ میلیون خدمت مختلف توسط دو قسمتی که عرض کردم، به مردم ارائه داده‌ایم.

وی اضافه کرد: یکی از دستگاههای فعال در کمک به سازمان امور مالیاتی در کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و این صحبت را مسئولان سازمان امور مالیاتی هم تایید می‌کنند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: همکاری که ما با سازمان امور مالیاتی داریم، غالبا به صورت برخط و الکترونیکی انجام می‌شود و هر فعالیتی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شود به صورت برخط در سامانه سازمان امور مالیاتی به ثبت می‌رسد.

خداییان تاکید کرد: یکی از مواردی که به صورت لحظه‌ای و برخط گزارش آن را به سازمان امور مالیاتی می‌دهیم، گزارش ثبت شرکت‌ها است و چنانچه شرکتی مالیات خود را پرداخت نکند و سازمان امور مالیاتی به ما گزارش بدهد، فعالیت شرکت فوق متوقف می‌شود.

وی یادآور شد: در اینکه برگ سبز صادره توسط نیروی انتظامی سند محسوب می‌شود شکی نیست و اگر بین دو نفر هم قراردادی بسته شود آن هم سند به شمار می‌رود اما ما دو نوع سند داریم، که یکی سند عادی و دیگری سند رسمی است.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: برگ سبز خودرو که پلیس صادر می‌کند یک نوع سند عادی است و سند رسمی محسوب نمی‌شود و قانونگذار چنین اختیاری که نیروی انتظامی بتواند سند رسمی صادر کند را نداده است و طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرائم و تخلفات رانندگی، تاکید شده است که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد.

خداییان گفت: نیروی انتظامی باید قبل از صدور سند مالکیت نسبت به فک تعویض پلاک اقدام کرده و اگر چنانچه جرائمی به خودرو تعلق گرفت، ضمن وصول آن نسبت به احراز اصالت خودرو نیز اقدام کند.

وی افزود: در قانون تاکید شده است که در صورت همکاری نیروی انتظامی دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک خودرو می‌توانند مستقر شوند و بنابراین برگ سبزی که نیروی انتظامی صادر می‌کند سند رسمی به شمار نمی‌رود.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: یکی از مراجعی که سند رسمی را به اجرا می‌گذارد، سازمان ثبت اسناد و املاک است و ما به موجب قانون هیچگاه نمیتوانم برگ سبز را سند رسمی تلقی کنیم.

نظرات بینندگان