arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۰۴ تير ۱۴۰۰

دبیرکل سازمان ملل: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو و معافیت‌ها را تمدید کند / به تعاملات دیپلماتیک اخیر در مورد برجام دلگرمم

دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانست و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانست و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

آنتونیو گوترش در این گزارش که در آستانه نشست ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) شورای امنیت منتشر شده است، اظهار داشت از تعاملات دیپلماتیک اخیر که از آوریل ۲۰۲۱ و در مورد کمیسیون مشترک در مورد این توافق برجسته انجام می شود، دلگرمم چرا که فرصتی را برای ایران و آمریکا فراهم می‌کند تا به اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) بازگردند.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های مندرج در این طرح را لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران و پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب برجام را تمدید کند.

مقام ارشد سازمان ملل افزود: این مراحل برای تسهیل اجرای کامل و صحیح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) مورد نیاز است تا مردم ایران از منافع ملموس برجام اطمینان حاصل پیدا کنند.

گوترش به طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" در واکنش به اقدام ایالات متحده آمریکا و کاهش تعهدات هسته ای اشاره کرده و با اشاره به نصب سانتریفیوژهای جدید برای غنی سازی اورانیوم، گزارش داده ایران سطح غنی سازی را به ۶۰ درصد رسانده است.

در این گزارش به فعالیت های بازدارندگی ایران و پرتاب ماهواره با همکاری روسیه نیز اشاره شده است.

قرار است نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) برگزار شود.

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات های شرکت کننده با ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی در خصوص مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دور هفتم مذاکرات وین در آینده نزدیک برگزار می شود، گفت: بازگشت به برجام را آغاز فرآیندی دیپلماتیک می دانیم.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها از جمله گام‌هایی که ایران باید در فعالیت هسته‌ای بردارد، یا تحریم‌هایی که مورد بحث است و یا ترتیب گام‌هایی که دو طرف باید بردارند هنوز اختلافات جدی وجود دارد و مسائل مهمی باقی مانده که باید حل شود.

نظرات بینندگان