arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

«هفت» را هم تعطیل کردیم، بعدش می خواهیم چه کنیم؟ !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نازنین مفخم:شایعات شنیده شده در روزهای اخیر درباره تعطیلی برنامه «هفت»، بیش از هر چیز این شائبه را به ذهن متبادر می کند که مبادا حواشی پدید آمده پیرامون اکران نوروزی که به توقیف دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» منجر شد و به دنبال آن، نامه سرگشاده ای که گروهی از رسانه های افراطی خطاب به رئیس رسانه ملی نگاشته بودند،

 

 عامل اصلی این تعطیلی باشد.این شائبه وقتی پررنگتر می شود که از گوشه و کنار می شنویم گروهی از سینماگرانی که به لحاظ فکری کاملاً همسو با نگارندگان همان نامه مذکور هستند، طرحی را برای ساخت یک برنامه سینمایی شبیه به «هفت» آماده کرده و آن را در اختیار مدیران رسانه ملی هم قرار داده اند. در طرح این سینماگران، شاکله اصلی این برنامه مبتنی خواهد بود با حضور کارشناسانی از حوزه های مختلف تا علاوه بر نقد ساختاری یک اثر سینمایی، امکان نقد محتوایی کامل اثر هم فراهم آید.
کلیات طرحی که دوستان سینماگر به مسؤولان سیما ارائه داده اند به لحاظ تئوریک بسیار جالب است و البته دغدغه های بسیاری از منتقدان برنامه «هفت» هم در آن گنجانده شده، ولی مسأله اصلی آنجاست که در هیچ کجای دنیا، ضعفهای یک برنامه تلویزیونی دلیلی بر تعطیلی آن برنامه نیست و به جای آن، سعی می شود با برطرف کردن اشکالات آن برنامه، اسباب ارتقای کیفی آن را فراهم کرد.
این را هم باید در نظر گرفت که فقط دیکته ننوشته است که غلط ندارد. ما تا برنامه سینمایی نداشته باشیم که نمی توانیم از فراز و فرود مرتبط با تولید یک برنامه تلویزیونی با محوریت سینما آگاه شویم. باید حتما مشق کنیم و در این مشق کردنها است که اشتباهات خود را درمی یابیم.
حالا اینکه بخواهیم برای از بین بردن انتقاداتی که نسبت به آن وجود دارد «هفت» را حذف کنیم، نه عقلانی است و نه حرفه ای! البته دوستانی هم که طرحی مشابه برای راه اندازی یک برنامه سینمایی دارند، نیازی نیست که ابتدا به فکر تعطیلی «هفت» باشند و بعد برنامه سینمایی جدید خود را روی آنتن ببرند، بلکه می توانند برنامه خویش را به تولید رسانده و آن را پخش کنند، تا این مخاطب باشد که تشخیص دهد «هفت» بهتر است یا برنامه آنها، یعنی درست شبیه به روالی که در مورد برنامه های زنده ورزشی داریم.آیا اشکالات وارده به برنامه «ورزش و مردم» مسؤولان را واداشت که ابتدا این برنامه را تعطیل کرده و سپس «نود» را روی آنتن بفرستند؟ مطمئناً خیر ! همان طور که «ورزش و مردم» پخش خود را پی می گرفت، طرحی برای تولید برنامه ای گفتگومحور با عنوان «نود» هم ارائه شد و به تصویب رسید و روی آنتن رفت و نتیجه اینکه حداقل «ورزش و مردم» دهه نود، با همتای دهه هشتادی خود به لحاظ ظاهری هم که شده تفاوتهای ماهوی دارد!این مسأله را هم باید به مسؤولان رسانه ملی گوشزد کرد که در نامه رسانه های افراطی به جناب ضرغامی هم تنها این تقاضا مطرح شده بود که فضایی برای پاسخگویی به صحبتهای جیرانی برای کارشناسان منسوب به این رسانه ها فراهم آید. اینکه چنین درخواستی به جای اینکه محقق شود، اسباب توقیف (ولو موقت) «هفت» را فراهم آورد، اصلا منصفانه نیست!
نظرات بینندگان