arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۴۰۰

انتقاد کرملین از مخالفت سران برخی کشورهای اروپایی از گفت و گو با روسیه

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از مخالفت رهبران برخی کشورهای اروپایی با گفت و گو با روسیه انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پسکوف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران، خودداری سران برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای برگزاری اجلاس مشترک با روسیه و نیز تاکید آنها بر اعمال تحریم های جدید در مسکو را تاسف آور خواند.  

 وی افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنان علاقه مند به برقراری روابط کاری بین مسکو و بروکسل است.  

 به رغم تلاش های آلمان و فرانسه برای حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اجلاس سران اروپا، اما شماری از کشورهای این قاره حاضر به پذیرفتن دستور جلسه این اجلاس نشدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، شبکه بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: حدود ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا مخالفت خود را با طرح آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ابراز داشته اند.

براساس این گزارش، ۱۰ کشور احساس از اینکه در آخرین لحظه حضور پوتین در اجلاس سران اتحادیه اروپا در دستور کار جلسه فعلی قرار گرفت ابزار ناراحتی کردند.

روزنامه بیزینس اینسایدر با تایید این گزارش عنوان کرد که کشورهای اروپایی هم مرز با روسیه طرح دیدار با پوتین را رد کرده اند.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت که مسکو آماده است تا تا اندازه ای که شرکای اروپایی آمادگی داشته باشند به برقراری روابط با اتحادیه اروپا بپردازد.  

وی با بیان اینکه موضع پوتین نیز بر این امر استوار شده است، افزود: رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام کرده که مسکو به اندازه ای که اروپا آمادگی دارد برای برقراری روابط آماده است.

پسکوف تصریح کرد که امیدوار است که آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که موضع متوازن دربرابر گفت و گو با روسیه ازخود نشان داده اند، به پیشبرد ایده گفت و گو با مسکو ادامه دهند. روسیه همچنان به این ایده و تحقق آن علاقه مند است.  

وی خاطرنشان کرد که کشورهایی که به تازگی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اند به عنوان مثال لهستان یا کشورهای حوزه بالتیک که بطور بی اساس از تهدید ازسوی مسکو سخن می گویند، ایده گفت و گو با روسیه را رد می کنند.  

پیش از این روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از تلاش صدراعظم آلمان و رییس جمهوری فرانسه برای دیدار رهبران اروپا با رییس جمهوری روسیه خبر داد.

فایننشال تایمز به نقل از افراد آشنا با تصمیمات دیپلماتیک گزارش داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به طور خصوصی خواستار نشست سران اروپایی با حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تلاش برای هدایت اتحادیه اروپا به سمت تعامل نزدیکتر با روسیه هستند.

فایننشال تایمز به نقل از دیپلمات های آگاه نوشت: پیشنهاد نشست سران اروپا توسط مرکل پیش می رود و مکرون از این ایده حمایت می کند.

تلاش ها رهبران آلمان و فرانسه برای حضور مجدد پوتین در نشست سران اروپا در حالی انجام می شود که رییس جمهوری روسیه پیش از بحران اوکراین چندین بار در جلسات اجلاس سران اتحادیه اروپا شرکت کرد و آخرین بار در ژانویه (دی) ۲۰۱۴ این کار را انجام داد.

نظرات بینندگان