arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

آمریکا: سیاست کاخ سفید درباره بلندی های جولان تغییر نکرده

وزارت امور خارجه آمریکا انتشار برخی گزارش ها درتغییر سیاست و مورد عقب نشینی آمریکا در حمایت از اشغالگری های اسرائیل در جولان را تکذیب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا انتشار برخی گزارش ها درتغییر سیاست و مورد عقب نشینی آمریکا در حمایت از اشغالگری های اسرائیل در جولان را تکذیب کرده است.

بخش امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: سیاست ایالات متحده در مورد جولان تغییری نکرده است و گزارش های خلاف آن نادرست است.

مواضع امریکا بر حمایت از اشغالگری های اسرائیل در حالی عنوان می شود که نشریه فری بیکن هفته گذشته گزارش داد که دولت جو بایدن در حال عقب نشینی از به رسمیت شناخته شدن جولان به عنوان بخشی از سرزمینهای اشغالی در مرزهای شمال است.

براساس گزارش پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ جولان اشغالی را به عنوان بخشی از اراضی حاکمیتی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. سپس در سال ۲۰۲۰ مایک پامپئو وزیر خارجه وقت این کشور به این منطقه اشغالی سفر و رسما اعلام کرد که واشنگتن سیاست چند دهه‌ای اشغالی بودن جولان را کنار گذاشته است.

بلندی‌های جولان همواره بخشی از خاک سوریه از زمان استقلال این کشور بوده است و اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال این بلندی‌ها در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، تغییری در وضع تاریخی و حقوقی بلندی‌های جولان نمی‌دهد.

اگر چه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ میلادی قوانین داخلی خود را به این منطقه تسری داد که از نظر حقوقی، به منزله انضمام اعلام نشده آن به خاک فلسطین اشغالی بود، اما جامعه بین‌المللی هیچگاه این اقدام را به رسمیت نشناخته و بلندی‌های جولان را همچنان اراضی اشغال شده در جنگ تلقی می‌کند.

نظرات بینندگان