arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

وزیر: دغدغه‌ای برای فروش نفت نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت با اشاره به اجرای روشهای جدید برای فروش نفت ایران به بازارهای جهانی مرغوبیت نفت ایران را عامل ناکامی تحریم غرب عنوان کرد و گفت: با ایجاد شرایط جدید دغدغه‌ای برای جابه‌جایی پولهای حاصل از فروش نفت نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی در یک گردهمایی با بیان اینکه با وجود افزایش تحریمهای بین‌المللی هیچگونه نگرانی برای توسعه صنعت نفت کشور وجود ندارد، گفت: در حال حاضر با بهره مندی از توان و تخصص دانشمندان جوان داخلی، صنعت نفت روز به روز به سمت خودکفایی پیش می رود.
وزیر نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی نه تنها از تحریم‌های دشمنان نگران نیستیم، بلکه این تهدیدها را فرصت بسیار مناسبی برای توسعه کشور می دانیم، تصریح کرد: دشمنان در برنامه ریزی خود برای تحریم ایران در گام اول جلوگیری از فروش نفت ایران را هدف قرار دادند اما مرغوبیت نفت ایران همواره مانع از تحقق این هدف دشمنان می شود.
 
این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان مشتری دائمی نفت ایران هستند، بیان کرد: با توجه به روش‌های جدید فروش و عرضه نفت در بازارهای جهانی از بابت فروش نفت نگرانی نداریم.
 
وی یکی دیگر از برنامه‌های دشمنان برای تحریم ایران را قطع روابط بانک‌های ایران با بانکهای کشورهای مختلف جهان عنوان کرد و افزود: اما با ایجاد شرایط جدید دغدغه‌ای برای جابه جایی پولهای حاصل از فروش نفت نداریم.
 
این مقام مسئول یکی از مشکلات صنعت نفت ایران را کم توجهی به میادین مشترک نفتی اعلام کرد و یادآور شد: استخراج نفت ایران در 29 میدان مشترک بسیار کمتر از شرکای نفتی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از تضییع حق ایران جلوگیری کنیم.
 
در همین حال روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اخیرا با انتشار گزارشی، مدعی شد: ایران پذیرفته است بخشی از پول نفت صادراتی به چین را به جای دلار یا یورو، با واحد پول این کشور (یوان) دریافت کند.
 
بر این اساس بخش اعظم پول نفت صادراتی ایران به چین از طریق بانک‌های روسی به ایران منتقل می‌شود که این روند با دریافت حق کمیسیون بالایی همراه می‌شود.
 
از سوی دیگر این اقدام به دلیل تحریم‌های آمریکا صورت می‌گیرد و باعث می‌شود ایران به جای دریافت پول نفت صادراتی به چین، از این کشور کالا و خدمات دریافت کند.
 
چین دومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان و بزرگترین واردکننده نفت خام از ایران است. بیشتر مقدار نفت صادراتی از ایران به چین توسط شرکت یونییک شاخه بازرگانی شرکت "سینوپک" دومین شرکت بزرگ نفتی در چین خریداری می‌شود.
 
ارزش تجارت دوجانبه میان ایران و چین حدود 20 تا 30 میلیارد دلار در سال است اما فایننشال تایمز نوشت که بخشی از این تجارت با استفاده از مبادله پایاپای کالا و خدمات استفاده می‌شود.
نظرات بینندگان