arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

طرح جدید مجلس: الزام کلیه دستگاه‌های ‌اجرائی به پاسخگویی مکتوب به تذکرات نمایندگان

۵۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، تهیه و تدوین و جهت رسیدگی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: ۵۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، تهیه و تدوین و جهت رسیدگی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‌اند.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر علنی با رسیدگی ۲ فوریتی به طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

**متن الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان

مقدمه (دلایل توجیهی):

با توجه به ماده (۲۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانند در خصوص موضوع موردنظر به رئیس جمهور و وزرا تذکرات کتبی و شفاهی بدهند.

ولی متاسفانه با مروری بر تذکرات شفاهی و کتبی به وزیران و رئیس جمهور روند مذکور نشان می‌دهد علی‌رغم فراوانی استفاده از این ابزار، نتوانسته در حد انتظار اهداف مقنن کارایی داشته باشد چرا که وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند و متاسفانه به تدریج جایگاه مجلس و نمایندگان مردم تضعیف می‌گردد بنابراین برای کارایی بیشتر و پاسخگوئی به تذکرات نمایندگان که اصولاً مشکلات مردم را بیان می‌کند و مردم انتظار حل و یا حداقل پاسخگویی به آن را دارند این طرح پیشنهاد می‌گردد.

عنوان طرح:
الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان
ماده‌واحده- کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب است.

نظرات بینندگان