arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

بیماران قلبی به نمایشگاه کتاب نیایند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری امروز خود جزئیاتی از تازه‌ترین برخوردهای صورت گرفته با ناشران متخلف و همچنین پلمب 3 غرفه در بخش بین‌الملل خبر داد. وی همچنین به بیماران قلبی توصیه کرد که به دلیل شلوغی فردا، به نمایشگاه نروند.

به گزارش مهر، نشست خبری بهمن دری رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز پنجشنبه 21 اردیبهشت و در نهمین روز برگزاری این رویداد بین‌المللی در محل پاویون نمایشگاه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست خبری از حضور گسترده مردم در نمایشگاه امسال سخن گفت و نیز بر نظر علمای عظام در ایجاد فضایی معنوی در نمایشگاه تأکید کرد.

دری گفت: امسال شاهد حضور میلیونی مردم در نمایشگاه بودیم؛ تا جایی که ناچار شدیم روز جمعه هفته گذشته ساعت بازدید نمایشگاه را افزایش دهیم.

وی از بازدید 700 هزار نفری در روز جمعه از نمایشگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد: فضای معنوی موجود که با عطر و یاد شهدا مزین شده همچنان در سه روز آتی هم ادامه یابد.

وی افزود: ما همچنین اطلاع پیدا کردیم که بسیاری از مردم از شهرستان‌های مختلف آماده حضور در نمایشگاه کتاب هستند. به همین خاطر من به بیماران قلبی و دیابتی توصیه می‌کنم به خاطر ایجاد نشدن مشکلی برای آنها روز جمعه در نمایشگاه حضور پیدا نکنند.

دری رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس به تفکیک آمار بازدید کنندگان از نمایشگاه امسال را اعلام کرد که این آمار به شرح زیر است:

چهارشنبه 13 اردیبهشت 235 هزار نفر
پنجشنبه 14 اردیبهشت 460 هزار نفر
جمعه 15 اردیبهشت 700 هزار نفر
شنبه 16 اردیبهشت 410 هزار نفر
یکشنبه 17 اردیبهشت430 هزار نفر
دوشنبه 18 اردیبهشت 600 هزار نفر
سه شنبه 19 اردیبهشت 580 هزار نفر
چهارشنبه 20 اردیبهشت 600 هزار نفر

دری در عین حال منبع آمارهای خود را اعلام نکرد، ولی گفت تا پایان دیروز چهارشنبه تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه از مرز 4 میلیون نفر گذشت و پیش بینی می‌شود طی امروز و فردا و نیز روز شنبه این آمار با احتساب بازدیدکنندگان امروز، فردا و شنبه نمایشگاه از مرز 5.5 میلیون نفر بگذرد.

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همچنین از مزین شدن تالارهای نمایشگاه به نام شهدا، انجام اقدامات ترویجی و تبلیغی در رعایت حجاب میان بازدیدکنندگان را از جمله ویژگی‌های نمایشگاه بیست و پنجم توصیف کرد و گفت: بسیاری از علما از جمله آیات عظام خاتمی، صدیقی، کعبی، امامی کاشانی، حیدری، سلیمانی، نعیم آبادی و چند تن از نمایندگان مجلس خبرگان و ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه از وجود عطر حضور ولایت و شهدا در نمایشگاه ابراز رضایت کردند.

وی سپس از برخورد با ناشران متخلف سخن گفت و گفت: با ناشرانی که تخلفات نمایشگاهی مرتکب شوند، برخورد می‌کنیم و بدون تردید کتاب‌هایشان را جمع آوری خواهیم کرد. البته خوشبختانه تخلفات در نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های قبل کمتر بوده است.

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تعطیلی سه غرفه در بخش بین‌الملل که به گفته او کتاب‌های مروج وهابیت و متعرض به مذهب تشیع بوده اند در بخش خارجی خبر داد و گفت: با مستندسازی که صورت خواهد گرفت، اجازه حضور به این ناشران در نمایشگاه سال آینده داده نخواهد شد.

به گفته  رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران خارجی متخلف عمدتا عرب و یا از کشورهای اروپایی بوده‌اند.

همچنین دری از برخورد با غرفه یکی از کشورهای خارجی در سالن کشورهای نمایشگاه خبر داد که در کنار کتاب، به عرضه مجسمه‌ها و برخی دیگر از اقلام هنری پرداخته است. وی در عین حال پرسش خبرنگاران را درباره نام غرفه مربوط بی‌پاسخ گذاشت، اما بر اساس مشاهدات غرفه کشور نیجریه در سالن کشورهای نمایشگاه تعطیل شده است.

دری در عین حال از ارائه تسهیلات به آن دسته از ناشران بخش بین‌الملل که به گفته او با مسئولان نمایشگاه همکاری کامل داشته‌اند خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه هر متر مربع فضای غرفه‌های ناشران این بخش با قیمت یورو و دلار محاسبه می‌شود، تخفیف‌هایی از 20 تا 50 درصد و حتی محاسبه رایگان اجاره بهای غرفه به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی یادآور شد: ما تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم که در نمایشگاهی که بیش از 5 میلیون بازدیدکننده دارد، کتاب‌هایی که مبلغ وهابیت، عرضه کننده نقشه‌های جعلی خلیج فارس و موهن به مذاهب و همچنین مروج فساد و اخلاق باشد عرضه شود. خوشبختانه در بخش داخلی این تخلفات بسیار کاهش پیدا کرد.

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تذکر شفاهی و کتبی به تعدادی از ناشران داخلی خبر داد و در عین حال گفت: هنوز به نتیجه‌ای برای بستن این دسته از ناشران در بخش داخلی نرسیده ایم، ولی تخلفات آنها را در سوابق نمایشگاهی‌شان درج خواهیم کرد.

وی از جمله این تخلفات را عرضه کتاب‌هایی که مجوز نشر را قبل از سال 1388 داشته‌اند عنوان کرد و یادآور شد: صبح امروز هم به دو غرفه دیگر تذکر کتبی داده شد، بابت اینکه کتابی که متعلق به ناشران دیگر است، عرضه کرده است.

دری همچنین از ارائه تخفیف در هزینه‌های مربوط به اجاره غرفه به آن دسته از غرفه دارانی که حجاب خود را رعایت کرده باشند و در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برخوردهای مسئولان گشت ارشاد با بانوانی که حجابشان را رعایت نمی‌کنند، گفت: بعضی از بانوان ما اصولا فطرتشان پاک است؛ چون در خانواده‌هایشان همین گونه بار آمده اند، ولی تعداد محدودی هم هستند که به صورت سازماندهی شدن به مصلی می‌آیند و هدفشان هم تهیه کتاب نیست.

وی سپس گفت: این گونه موارد از طریق مبادی ورودی و خروجی مصلی رصد و به آنها تذکر داده می‌شود. البته این تذکرها از طریق نهادهای نظامی و امنیتی انجام می‌شود و این دوستان با ما هم هماهنگ هستند.

وی سپس گفت: البته من شخصا بانوانی راهم دیدم که چندان حجابشان مناسب نبود، ولی در زمانی که در مقابل تصویر ناهید کرجو (معروف به سمیه کردستان) قرار می‌‌گرفتند، اشک از چشمانشان سرازیر می‌شد.

بهمن دری از اینکه برخی از بانوان محجبه علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در نمایشگاه حضور نمی‌یابند، ابراز تاسف کرد.
نظرات بینندگان