arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۴۰۰

آقاتهرانی: پای طرح ساماندهی پیام رسان‌ها ایستاده‌ایم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی که در دستور کار مجلس است گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند و شلوغ کردند؛ چراکه نمی‌خواهند این کار انجام شود، اما پای آن ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم، به صحن مجلس می‌بریم و اجرایش خواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی که در دستور کار مجلس است گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند و شلوغ کردند؛ چراکه نمی‌خواهند این کار انجام شود، اما پای آن ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم، به صحن مجلس می‌بریم و اجرایش خواهیم کرد.

مرتضی آقاتهرانی در نشست اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اساتید، نخبگان و تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی مشهد که شامگاه گذشته، ۱۰ تیرماه، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ۱۹ نفر آغاز به کار کرده و ما ابتدا اولویت‌بندی کردیم که در این چهارسال چه کارهایی انجام دهیم؛ چراکه نمی‌توانیم همه کارها را همزمان انجام دهیم. ما دو کار را باید در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی دنبال کنیم، اول اینکه قانون را خوب بنویسیم و سپس اینکه نظارت انجام دهیم تا قوانین به خوبی عملیاتی و اجرا شود.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ها اولویت‌بندی کنیم و صحبت‌های مقام معظم رهبری، خواسته‌ها و نیازهای مردم را مدنظر قرار دهیم. ۱۹ نماینده حدود ۱۵۰۰ ساعت وقت می‌گذارند تا قانون بنویسند، سپس کمیته تشکیل می‌دهند و آن را در کمیسیون تخصصی بررسی می‌کنند و ۴۵۰۰ ساعت دیگر برای آن وقت می‌گذارند. دیگر چه کار می‌خواهیم کنیم؟ نمی‌توانیم که معجزه کنیم. نباید شلوغ کرد، اما واقعا ایستاده‌ایم و در حال انجام کار هستیم‌.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها، تصریح کرد: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی که در دستور کار مجلس است گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند و شلوغ کردند؛ چراکه نمی‌خواهند این کار انجام شود، اما پای آن ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم، به صحن مجلس می‌بریم و انجامش خواهیم داد.

وی در پاسخ به انتقادات بابت کمبود بودجه مرتبط با مسائل هنری، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس قسمت‌های مختلفی را دارد که موضوعات هنر بخشی از آن است، اما ما بودجه مسائل فرهنگی و هنری را از ۰/۵ به ۳/۵ درصد افزایش دادیم و تلاش‌های بسیاری برای این موضوع انجام دادیم.

ساماندهی پیام رسان‌ها سال‌هاست که مطالبه همگان است

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه این جلسه در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: مسائل فرهنگی عرصه عریض و طویلی دارد که نمی‌توان همزمان به تمام قسمت‌های آن وارد شد. هنر، تئاتر، سینما، شعر، مطبوعات، جوانان، زنان و... عرض طویل و عمق حجیمی دارد و کمیسیون فرهنگی اگر می‌خواست در سال اول به تمام آنها بپردازد، برخورد سطحی با آنها انجام می‌شد و باید اولویت‌بندی می‌کردیم، لذا ما برای چهارسال اولویت‌بندی برنامه‌ریزی کردیم تا در چه سالی به چه موضوعاتی بپردازیم.

وی افزود: در یکی از اولین جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مجتبی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون، مسئله‌ای در رابطه با سینما را بیان کرد که یک روز راجع به آن صحبت کنیم، اما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌شود در موضوعات فرهنگی به صورت تک‌جلسه‌ای ورود کنیم و اگر می‌خواهیم در رابطه با موضوعی مانند سینما صحبت کنیم باید چندماه جلسه بگذاریم و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح مربوط به جمعیت، بیان کرد: در رابطه با طرح جمعیت و خانواده هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که نظری داشته و ما نظر او را دریافت نکرده‌ایم، مگر اینکه به ما اطلاع نداده باشد. طرح جمعیت و خانواده هشت سال است که در مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد، اما به نتیجه نمی‌رسد. با این حال سعی کردیم آن را در یک سال فعالیت مجلس به نتیجه برسانیم.

وی افزود: طرح جمعیت ۷۴ ماده دارد که به صورت حل مسئله آن را بررسی کردیم و به ۲۱ مسئله رسیدیم و ۷ اولویت اول را دنبال کردیم. موضوع مسکن خانواده اولویت داشت که بررسی شد و تصویب شد تا به افرادی که سه فرزند دارد، زمین ۲۰۰ متری خارج از شهرهای بزرگ، به همراه ۱۵۰ میلیون تومان وام، با تقسیط ۸ ساله ارائه شود.

بانکی‌پور تأکید کرد: طرح ساماندهی پیام رسان‌های فضای مجازی سال‌ها است که مطالبه همگان است و امسال توانستیم آن را به نتیجه برسانیم. همچنین بیشتر از ۲۰ سال است که قانون برای مدیریت صداوسیما وجود نداشته است، اما به دنبال آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از هنرمندان در خصوص اینکه چرا هیچکدام از اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخریب دو سینمای تاریخی مشهد در هفته گذشته و اتفاقات مشابه آن اعلام موضع نکرده‌اند، تصریح کرد: اینکه نماینده مجلس در رابطه با هر اتفاقی اعلام موضع کند و نظر دهد یک آفت است که متاسفانه در دوران‌های مختلف در بین نمایندگان مجلس جا افتاده و بیشتر برای کسب رای بوده است. ما نماینده مردم شده‌ایم تا مسائل را حل کنیم و از اینکه یک حرفی بزنیم تا مردم خوششان بیاید و رسانه‌ای شود باید اجتناب کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با فرهنگ‌سازی در خصوص موضوع جمعیت و خانواده در فیلم و سریال‌ها، ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی ۱۰ درصد بودجه‌های سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها به حوزه جمعیت و خانواده اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا، نشست هم‌اندیشی اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با نخبگان، اساتید، فعالان تشکل‌های دانشجویی و فرهنگی، با حضور نمایندگان این کمیسیون، مرتضی آقاتهرانی، جواد نیک‌بین، زهره سادات لاجوردی، امیرحسین بانکی‌پور فرد و غلامرضا منتظری شامگاه گذشته، با تاخیر بسیار زیاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این موضوع موجب کمبود زمان جلسه و نرسیدن زمان به تمام مدعوین برای صحبت شد و انتقاد و اعتراض آن‌ها نسبت به این موضوع را در پی داشت. همچنین این موضوع موجب شد فقط دو نفر از اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس، در حد ۱۰ دقیقه بتوانند به سوالات مدعوین پاسخ دهند.

نظرات بینندگان