arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

ادعای تازه گروهک منافقین: ایران 60 دانشمند هسته ای در جهت توسعه برنامه هسته ی نظامی خود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیپلماسی ایرانی: گروهک منافقین در تازه ترین ادعای خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی 60 دانشمند و مهندس هسته ای در اختیار دارد که به توسعه برنامه های هسته ای تسلیحاتی تحت نظارت وزارت دفاع کمک می کنند.

خبرگزاری رویترز در این زمینه به نقل از دیپلمات ها نوشت، با این حال گروهک منافقین تا کنون ادعا های متعددی در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی مطرح کرده است که یکی از قدیمی ترین آنها به فعالیت های غنی سازی در نطنز مربوط می شود که در سال 2002 مطرح شد. یک کارشناس هسته ای آمریکایی در این زمینه اظهار داشته است که گزارش اخیر مانند گزارش های سابق باید مورد بررسی قرار گیرد.

تازه ترین ادعای گروهک منافقین در شرایطی مطرح می شود که روز دوشنبه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود و سوم خرداد ماه نیز نمایندگان ایران با 6 قدرت جهانی گفت و گو های هسته ای را دنبال می کنند. به گزارش رویترز، هرچند جزئیات این گزارش منتشر نشده اما به نظر می رسد هدف آن تند تر کردن مواضع علیه جمهوری اسلامی آن هم در آستانه مذاکرات باشد.

در این گزارش 6 صفحه ای ادعا شده است که 60 مهندس و دانشمند هسته ای در 11 آژانس تحت نظارت وزارت دفاع فعالیت های تحقیقاتی در زمینه تولید سلاح هسته ای را انجام می دهند.

اما ادعای گروهک منافقین در حالی مطرح می شود که این سازمان در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار دارد. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نتوانسته در هیچ یک از گزارش های خود با وجود اشاره به ماهیت نظامی برنامه های هسته ای ایران، مدرک مستدلی در این زمینه ارائه دهد.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق آژانس که به دقت امور مربوط به برنامه های هسته ای ایران را زیر نظر دارد بر این باور است که گزارش های منتشر شده از سوی گروهک منافقین باید به طور برنامه ریزی شده مورد بررسی قرار گیرد. به گفته آلبرایت در گزارش های گروهک منافقین ادعا ها بدون ارائه شواهد مطرح می شوند و صحت آنها مشخص نیست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که شواهد در دسترس نشان می دهد که ایران برنامه هماهنگ و ساماندهی شده و فعالی برای تولید سلاح هسته ای ندارد و بخش قابل توجهی از تلاش ها روی دستیابی به توانایی تولید مواد منفجره معطوف است.

آلبرایت در گفت و گو با رویترز تصریح کرد که ایران هنوز به توانایی تولید سریع اورانیوم غنی شده به منظور تولید سلاح دست نیافته است.

از سوی دیگر جیمز کلپر، رئیس آژانس جاسوسی آمریکا نیز در ماه ژانویه اعلام کرد که ایران گزینه ساخت سلاح را باز گذاشته است اما سرویس های جاسوسی آمریکایی هنوز نتوانسته اند به مدارکی دست یابند که نشان دهد تهران برای ساخت سلاح تصمیم گیری کرده باشد.
نظرات بینندگان