arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

جولان تبلیغ کالای خارجی در سال تولید ملی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تبلیغ کالاهای داخلی و از همه مهمترکالای خارجی آنهم در سال حمایت از تولید ملی، عاطفه و احساس شهروندان را به هم ریخته است، حجم این تبلیغات به حدی رسیده که هم به آلودگی بصری شهرها دامن زده و هم آرامش مردم را مختل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی قانون منع تبلیغ کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود تصویب و به اجرا در آمده است.

با این وجود متاسفانه شاهد تبلیغ انواع کالاهای خارجی به خصوص کره ای و چینی در تابلوهای شهری و نیز اتوبانهای بین شهری و جاده ها هستیم و کسی یا ارگانی به این قانون تن نداده و وقعی ننهاده است.

این در حالیست که امسال از طرف مقام معظم رهبری حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده است.

تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و تنها با خط فارسی مجاز است و همچنین تبلیغات کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارند در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی و ... ممنوع است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه فضای تبلیغات کشور را اغلب تبلیغات کالای خارجی پر کرده است می گوید: تبلیغ کالای خارجی در سطح شهرها ممنوع نشده بلکه قرار است این تبلیغات سامان دهی شود.

محمد جعفر محمدزاده می افزاید: وزارت ارشاد مسئول نظارت بر محتوای تبلیغات است و کاری به تعداد و مکان تبلیغات ندارد و هر زمان ابلاغیه شورای فرهنگ عمومی بدست ما برسد آنرا اجرا خواهیم کرد.

اما دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از ممنوعیت تبلیغ کالای خارجی خبر می دهد و می گوید: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد ممنوع است و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد نیز ممنوع است.   

منصور واعظی می افزاید: بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد ممنوع است و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد ممنوع است.

واعظی با اشاره به اینکه در گذشته عکس شهدا در اتوبان تهران و قم استفاده می‌شد، افزود: برخی با این انتقاد که این تصویرها موجب تصادف می‌شود عکس‌ها را برداشتند ولی در حال حاضر پر است از تبلیغات خارجی.

در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هر یک از مواد و تبصره‌های مصوبه ابهام داشته باشد نظر کارگروه تبلیغات محیطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود.

بی شک حمایت در عمل از تولید کننده و تولید ملی انگیزه و شوق لازم را بین تولید کندگان دوچندان خواهد کرد و رویکرد "ما می توانیم "را تقویت خواهد کرد.

چرا که تنها راه مقابله و دفع تحریم های اقتصادی غرب حرکت به سمت خودکفایی و رسیدن به استقلال کامل اقتصادی است.

یک طرف این حمایت مردم هستند که با خرید و مصرف کالای ایرانی فارغ از قیمت و کیفیت آن از تولید ملی حمایت کرده و باعث می شوند چرخه تولید اقتصادی و صنعتی مملکت همچنان بچرخد اما نگاهی به وضعیت بازار کشور و نوع زندگی مردم نشان می دهد همچنان و به دلایل گوناگون مصرف کالای خارجی بالاست و این عادت علاقمندی به اجناس و کالاهای خارجی در نزد ایرانیان باقی مانده است و بازار کشور هم از اجناس خارجی به خصوص چینی اشباع شده و کمر تولید کننده ایرانی را خم نموده است .

جولان تبلیغ کالاهای کره ای و به خصوص چینی در جاده های کشور که هم بازار کشور را به تسخیر در آورده و هم پدر تولید کننده را در آورده است و همچنین تبلیغ وسیع این اجناس در فضای عمومی شهرها چه توجیهی می تواند داشته باشد و عواقب تعطیل شدن کارخانه ها و بیکار شدن نیروی کار ایرانی را چه کسی بر عهده خواهد گرفت این سوال افکار عمومی است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

واردات سالانه 70 میلیارد دلار به طور رسمی و قاچاق 20 میلیاردی ضربه های جدی در سالهای اخیر بر تولید ملی وارد ساخته و اتنقاد کارشناسان اقتصادی را از واردات بی حساب و کتاب در پی داشته است که در تناقض با رویکرد جهاد اقتصادی و حمایت از تولید می باشد.
نظرات بینندگان