arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
عضو هيات رئيسه فدراسيون فوتبال

خودم رئيس كميته داوران مي‌شوم

با وجود اینکه در برخی بازی‌ها مشکلاتی در امر داوری دیده می‌شد اما در کل داوران قضاوت‌های خوبی را در دوره گذشته ليگ برتر داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با وجود اینکه در برخی بازی‌ها مشکلاتی در امر داوری دیده می‌شد اما در کل داوران قضاوت‌های خوبی را در دوره گذشته ليگ برتر داشتند. به طور مثال در هر 10 بازی شاید در یک بازی اشتباهات داوری مشاهده می‌شد که این نمی‌تواند آمار بدی باشد. البته اینکه عنوان می‌شود اشتباهات داوری هم جزئی از بازی است را به هیچ عنوان قبول ندارم. داور یک مسابقه ‌مانند یک قاضی است، آیا قاضی حق اشتباه دارد؟ البته قاضی برای صدور رای باید یک پرونده را چند بار مورد بررسی قرار دهد اما داور یک مسابقه ورزشی باید در یک لحظه رای خود را صادر کند که این دشواری کار داور در مقایسه با قاضی را نشان می‌دهد. کمیته داوران در فصلی که گذشت با آنالیز و بررسی عملکرد داوران، برگزاری کلاس‌های توجیهی برای آنها و به کارگیری داوران جوان تلاش كرد کیفیت کار داوران را افزایش دهد. با این حال در فصل گذشته بازهم اشتباهات داوری در مسابقات لیگ برتر وجود داشت اما میزان آنها کمتر بود. نقاط قوت داوری‌ها بسیار زیاد است که از آن جمله می‌توان به کاهش میانگین سنی داوران، آمادگی جسمانی خوب آنها و ارتقای دانش فنی شان اشاره کرد. امیدوارم رشد داوری فوتبال ایران در نهایت منجر به حضور داوران ایرانی در جام جهانی شود. البته استرس داوران ما بالاست. داور نباید بی‌خیال باشد اما اینکه با استرس قضاوت کند، عملکردش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه در فصلی که گذشت بازهم شاهد توهین به داوران بودیم و در این بین آنطور که باید و شاید از داوران حمایت نشد. به اعتقاد من اگر کمیته انضباطی برای آنهایی که به داوران توهین می‌کند، به صورت کاملا قانونی عمل کند و مجازات‌هایی را در نظر بگیرد، کمتر شاهد توهین و اعتراض به داوران خواهیم بود. ما تلاش مي‌كنيم تشكيلات داوري را براي فصل آينده قوي‌تر كنيم. براساس قانون فیفا یکی از اعضای هیات رئیسه هر فدراسیون باید عهده‌دار ریاست کمیته داوران آن فدراسیون باشد که به همين دليل در فصل گذشته مسئولیت این کمیته برعهده آقای تاج بود. در شرایط فعلی نیز باتوجه به اینکه من در بین دیگر اعضای محترم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال سابقه داوری دارم، عنوان می‌شود که بنده رئیس کمیته داوران خواهم شد.

در این خصوص هنوز تصمیم گیری نشده و هیات رئیسه فدراسیون طی روزهای آینده رئیس کمیته داوران را با بررسی همه شرایط انتخاب خواهد کرد. به اعتقاد من برخي ديگر از قوانين فدراسيون هم ايراد دارد. مثلا در مورد ممنوعيت استفاده از دروازه‌بان خارجي فقط به گفتن این جمله بسنده می‌کنم که «مگر نمی‌گوییم فوتبال ما حرفه‌ای است؟» اگر پاسخ به این سوال مثبت است که باید قوانین حاکم بر این فوتبال مثبت باشد. کدام لیگ حرفه ای فوتبال دنیا از این قوانین تبعیت می‌کند که ما هم آن را الگوی خود قرار داده‌ایم؟ اصلاح اين قوانين به زمان احتياج دارد و اميدوارم در آينده‌اي نزديك شايد بهبود آنها باشيم.

فريدون اصفهانيان
نظرات بینندگان