arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ تیر ۱۳۷۷: کمال خرازی از تمایل آمریکا به اصلاح روابط گفت؛ همچنین مقدمات تجدید روابط با مصر را مهیا شده می‌داند

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [سیدکمال]خرازى، [وزیر امورخارجه]آمد. وضع سیاست خارجى را توضیح داد. از پیشرفت کار در اروپا راضى است و سفر تروییکا [= نمایندگان سه کشور انگیس، فرانسه و آلمان]را مثبت مى‌داند. از تمایل آمریکا به اصلاح روابط گفت. از سخت‌گیرى‌هاى رهبرى ناراضى است. مقدمات تجدید روابط با مصر را مهیا شده مى‌داند، ولى، چون رهبرى خواسته‌اند که مصر به نحوى اعلان فاصله‌گرفتن از کمپ‌دیوید نماید، کار گیرکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

دكتر [علی‌اکبر] ولايتى، [مشاور بین‌الملل رهبری] آمد و از من خواست كه به رهبرى كمك كنم كه بتوانند وظايف زياد و مهم را انجام دهند؛ مايل است، در مراقبت از وضع مزاج ايشان شريك باشد.

آقاى [شیخ محمدمهدی] شمس‌الدين، ریيس مجلس اعلاى شيعه لبنان آمد. از وضع لبنان و از كمك‌هاى ايران، ابراز رضايت‌ كرد و گفت، اسرایيل از جنوب لبنان عقب‌نشينى نخواهد كرد. براى حفظ حوزه [علمیه] نجف استمداد كرد. گفت، به سن بازنشستگى رسيده و اگر قانون مجلس اصلاح بشود، نمى‌تواند انتخاب شود. مدتى است، رابطه‌اش با ايران خوب نبود. با تيره شدن رابطه سيد[محمدحسین] فضل‌الله با ايران، وضع ايشان بهتر شده است.

[آقای محمدعلی قانع‌زاده]، سفيرمان در نيجريه آمد و گزارش وضع آنجا را داد. بعيد مى‌داندكه نظامى‌ها، به وعده تحويل كشور به غيرنظاميان عمل كنند. گفت، بهتر است حكومت در دست مسلمانان بماند و از عدم توجه دولت جديد [آقای خاتمی]، به آفريقا انتقاد داشت.

سردار [حسن] دانايى‌فر، [فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء] آمد. از وضع خود در سپاه، ناراحت است. مشغول تحصيل است و نگران از وضع اقتصادى و سياسى كشور. از من خواست كه دخالت كنم. گفتم، سياست من اين است كه كشور وابسته به افراد نباشد و مديريت لايق به‌ وجود آيد. ظهر عفت و ياسر در دفتر بودند. عصر عفت به فرودگاه رفت، براى سفر به آفريقا، همراه فاطى و سعيد و بچه‌هايشان.

عصر آقاى [سیدکمال] خرازى، [وزیر امورخارجه] آمد. وضع سياست خارجى را توضيح داد. از پيشرفت كار در اروپا راضى است و سفر ترویيكا [= نمایندگان سه کشور انگیس، فرانسه و آلمان] را مثبت مى‌داند. از تمايل آمريكا به اصلاح روابط گفت. از سخت‌گيرى‌هاى رهبرى ناراضى است. مقدمات تجديد روابط با مصر را مهيا شده مى‌داند، ولى چون رهبرى خواسته‌اند كه مصر به نحوى اعلان فاصله‌گرفتن از كمپ‌ديويد نمايد، كار گيركرده است.

در مورد عراق، تا حل مسأله زوّار ايرانى و شروع تجارت پيش رفته‌‌اند و بناست از 24 مرداد، سفر زوّار شروع شود و ابتدا خانواده‌هاى شهدا بروند. نسبت به مشكلات احتمالى محروم‌كردن بقيه مردم در سال‌هاى متمادى، تذكر دادم. مشكل افغانستان و آذربايجان باقى است و بدتر هم مى‌شود. با روسيه توافق كرده‌اند كه زير بستر خزر، به نسبت مساوى، بين كشورهاى ساحلى تقسيم شود؛ در حقيقت تسليم نظر آنها شده‌اند و اگر سهم بيشترى از مقدار فعلى به ما بدهند، بد نيست.

آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان]، براى دريافت نتايج اقدامات من در مورد پرونده آقاى كرباسچى آمد و گفت، آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى [برای وزارت کشور]، رأى خواهد آورد. شب در دفترم ماندم. اخبار تلفات [سونامی در] گينه جديد، هنوز مورد توجه است؛ كشته‌ها و مفقودان به هشت هزار نفر رسيده. موافقت آمريكا و انگليس با محاكمه متهمان ليبیايى در دادگاه لاهه، براى پرونده لاكربى هم مورد توجه است.

نظرات بینندگان