arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۳۱ تير ۱۴۰۰
العربی الجدید:

۶ ماه گذشت و مسئله هسته‌ای ایران هنوز تعیین تکلیف نشده؛ آیا دوران متلاطم ریاست جمهوری بایدن آغاز شده است؟

به نظر نمی‌رسد شرایط در جبهه هسته‌ای ایران برخلاف تصور‌ها امیدوار کننده باشد. کش و قوس بین تهران و واشنگتن وارد مرحله مبهمی شده است. مذاکرات وین به حالت تعلیق درآمده و تنش بین دو طرف اشکال مختلفی به خود گرفته است. هر دو به یکدیگر فشار می‌آورند و در عین حال مایلند این فشار‌ها به قطع روند حل اختلافاتشان منجر نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربی الجدید در مطلبی به قلم ویکتور شلهوب نوشت: روز سه شنبه، نیمه اول نخستین سال از ریاست جمهوری جو بایدن پایان می‌یابد. وی این مدت را با رضایت ۵۱ درصدی طرفدارانش به پایان برد، میانگینی که موازی میانگین جرج بوش پسر در همین مدت از ریاست جمهوری اش و کمتر از میانگین رضایت از باراک اوباماست. در این مدت، شرایط برای بایدن مهیا بود، اما به نظر می‌رسد این ماه عسل او رو به پایان است و دلیل آن، یا تحولاتی است که خارج از اراده اش و برخلاف پیش بینی‌ها بوقوع می‌پیوندد و یا نتیجه وقوع اشتباهی در محاسبات است. آینده ریاست جمهوری جو بایدن نمی‌تواند از کرونا و سیاست خارجی به دور مانده و بدون خسارت باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در جبهه کرونا، دلتا ظهور کرده که به سطح بالایی از انتشار در آمریکا رسیده و می‌تواند یک تهدید جدی برای ریاست بایدن باشد. امار ابتلا به این نوع کرونا، تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تا کنون تنها ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها دو دوز واکسن دریافت کرده اند و عده‌ای هم به دلیل بدبینی و تردیدها، اطلاعاتی که در مورد واکسن می‌شنوند و نیز در نتیجه مخالفت سیاسی با بایدن، به کلی از واکسن زدن امتناع می‌کنند. موج جدید کرونا در آمریکا موجب بازگشت استفاده از ماسک‌ها و دوری از تجمعات شده است. همین فضا سقوط بورس را به دنبال داشته، که در واقع از پیامد‌های اقتصادی دلتاست.

این در حالی است که انتخابات کنگره در نوامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و سرنوشت باقی مدت ریاست جمهوری بایدن به آن مربوط است. بویژه در صورتی که جمهوری خواهان موفق به ممانعت از تصویب طرح‌های بایدن شوند، طرح‌هایی نظیر قانون زیر ساختی، قانون تضمین تسهیل حق رأی برای تمام آمریکایی‌ها و مهار خشونت در این کشور. طرح‌هایی با عیار سنگین که اجرایی شدن آن دشوار است و نا به سامانی اوضاع اقتصادی به دلیل دلتا نیز کار را سخت‌تر می‌کند.

همچنین به نظر نمی‌رسد شرایط در جبهه هسته‌ای ایران برخلاف تصور‌ها امیدوار کننده باشد. کش و قوس بین تهران و واشنگتن وارد مرحله مبهمی شده است. مذاکرات وین به حالت تعلیق درآمده و تنش بین دو طرف اشکال مختلفی به خود گرفته است. هر دو به یکدیگر فشار می‌آورند و در عین حال مایلند این فشار‌ها به قطع روند حل اختلافاتشان منجر نشود. سخنگوی نظامی آمریکا در خاورمیانه با رد مسئولیت نیروهایش در از بین بردن محموله نظامی کتائب سید الشهداء که مورد حمایت ایران است، به خوبی تمایل شدید آمریکا برای بسته نشدن مسیر گفتگو‌ها را ثابت کرد. این در حالی است که در اواخر ژوئن نیرو‌های آمریکایی تاسیسات وابسته به شبه نظامیان را در همان منطقه هدف گرفته و به سرعت ضربه مذکور را علنی کردند.

از این رو، ردّ رسمی ضربه اخیر سوالاتی را مطرح می‌کند مربوط به اینکه آیا سی آی‌ای یا دستگاه اطلاعاتی دیگری در آمریکا مسئول این حمله به صورت سرّی است و هدف از آن پاسخ به حمله شبه نظامیان در حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است؟ بعید نیست این پیچیدگی عمدی و بعنوان بخشی از عقب نشینی کلی آمریکا باشد که برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در پیش گرفته شده، نه تنها در برخورد با ایران، بلکه در برخورد با چین و روسیه.

بایدن که هشدار داده بود در صورت اثبات دست داشتن مسکو و پکن در عملیات سایبری که اخیرا موسسات آمریکایی را هدف گرفت، این دو را مجازات می‌کند، همچنان منتظر گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی در این خصوص است و می‌خواهد بداند آیا چین و روسیه مستقیما در این حملات دخالت داشتند یا نقش آن‌ها منحصر به حمایت از هکرهاست؟ مشخص است این عملیات صد‌ها شرکت در آمریکا را هدف گرفته و میلیون‌ها دلار برای تسلط بر سامانه الکترونیکی مورد استفاده در این شرکت‌ها هزینه کرده است.

پیچیدگی فعلی در سیاست خارجی چه بسا در چارچوب عملیات عقب نشینی جاری در برخی جوانب سیاست خارجی آمریکاست، که جدال در افغانستان و خروج از آن نیز شامل آن می‌شود. علاوه بر این، چالش دلتا نیز وجود دارد که اهمیت زیادی دارد و همچنان کاخ سفید در انجام واکسن همگانی نا موفق بوده است.

نظرات بینندگان