arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ مرداد ۱۳۷۷: روزی که خبر محکومیت کرباسچی آمد

خاطرات آیت الله هاشمی: تا ظهر، تاریخ مطالعه‌کردم. خبر محکومیت آقاى [غلامحسین]کرباسچى، [شهردار تهران]، روى صفحه کامپیوترم آمد. خیلى سنگین است؛ پنج سال زندان و ۲۶۰ میلیون تومان جریمه و برگرداندن پول شهردارى، ۶۰ ضربه شلاق و ۲۰ سال انفصال از مشاغل دولتى؛ ناراحت شدم. محسن هم تلفنى خبر داد و او هم ناراحت بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

 

در گزارش‌ها، مشكلات پاكستان و مطرح شدن حذف آقاى [محمد] نوازشريف، [نخست‌وزیر پاکستان]، مورد توجه است. تحريم‌هاى آمريكا و غرب، به خاطر انفجار اتمى پاكستان هم مشكلات را زيادكرده، ولى بهانه‌اي هم به دولت داده كه سياست رياضت اقتصادی –گران‌كردن سوخت و تعطيلي بعضى ازكارها - را توجيه كند و مشكلات را به گردن خارجى‌ها بيندازد.

تا ظهر، تاريخ مطالعه‌كردم. خبر محكوميت آقاى [غلامحسین] كرباسچى، [شهردار تهران]، روى صفحه كامپيوترم آمد. خيلى سنگين است؛ پنج سال زندان و 260 ميليون تومان جريمه و برگرداندن پول شهردارى، 60 ضربه شلاق و 20 سال انفصال از مشاغل دولتى؛ ناراحت شدم. محسن هم تلفنى خبر داد و او هم ناراحت بود.

آشيخ محمد و سعيد هاشميان آمدند. ناهار را اينجا بودند. پاسداران پذيرايى‌كردند. آقاى هاشميان، مبلغ 132 ميليون تومان وجوه شرعى و كمك به زلزله‌زدگان براى رهبرى فرستاده بود. خواست تأييد رسيدن را از ايشان بگيرم؛ گرچه رسيدي از دفتر دريافت كرده است. براى شركت در جلسه انتقال آب‌كوهرنگ به رفسنجان آمده و گفت، دنبال اين است كه خارجى‌ها هم سرمايه‌گذارى كنند و با فروش آب، سرمايه و سود را بگيرند.

عصر در حسينيه جماران، در مراسم تيپ چهار لشكر 10سيدالشهدا شركت‌كردم؛ نيروهاى مخلصى هستند و در عمليات مهم نقش داشتند، مخصوصاً در انهدام و عقب‌راندن آخرين حمله عراق به ايران، بعد از پذيرفتن قطعنامه. گزارش دادند و من هم صحبت‌كردم. مهدى و ياسر، در همين واحد، در جنگ شركت مى‌كردند.

عصر محسن و ياسر و بچه‌ها آمدند. مرغ سوخارى آوردند. عصرانه خورديم؛ به جاى شام. همگى از محكوميت آقای كرباسچى ناراحت‌اند و حكم را حق نمى‌دانند. فاطى هم از آفريقاي جنوبى، تلفنى اظهار ناراحتى‌كرد.

در گزارش‌ها، انتشار خبر آزمايش موفقيت‌آميز موشك ميان‌برد [شهاب 3] ايران توسط آمريكايي‌ها، مورد توجه است. تهديدآميز و تحريك‌آميز حرف مى‌زنند.


اعلان 20 هزار مفقود در جنگ بوسنى و هرزگوين كه عمدتاً از مسلمانان‎اند و سيل و طوفان‌هاى كم‌سابقه در چين كه باعث حدود 14 ميليارد دلار خسارت و بيش از هزار و 500 نفركشته شده، مهم جلوه مي‌كند.
 

نظرات بینندگان