arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

مذاکرات روسیه و آمریکا ششم مرداد برگزار می شود

دور جدید مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به ثبات راهبردی ۲۸ جولای (ششم مرداد ماه) برگزار خواهد شد. سرپرستی هیات روسیه در این مذاکرات برعهده سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه است و هیات آمریکایی نیز به سرپرستی وندی شرمن معاون اول وزیر خارجه این کشور در مذاکرات ژنو شرکت می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دور جدید مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به ثبات راهبردی ۲۸ جولای (ششم مرداد ماه) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس روز جمعه نوشت: سرپرستی هیات روسیه در این مذاکرات برعهده سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه است و هیات آمریکایی نیز به سرپرستی وندی شرمن معاون اول وزیر خارجه این کشور در مذاکرات ژنو شرکت می کند.

علاوه بر آن بونی جنکینز معاون امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در قالب هیات این کشور در مذاکرات با روسیه شرکت خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه و مسئول امور مربوط به روابط با آمریکا در دولت روسیه به تازگی به خبرگزاری تاس گفت: مسائل مربوط به ثبات راهبردی (مسائل مورد اختلاف در عرصه های موشکی و هسته ای) در این مذاکرات مطرح و بررسی خواهد شد.

ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود که گفت و گوهای روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی باید موضوع فضا را به صورت گسترده در بر بگیرد.

وی به رسانه های روسی گفت: آمریکا روی حوزه بسیار محدودی تمرکز می کند، برای مثال، روی موضوع زباله های فضایی، اما مسکو خواستار «بررسی گسترده تر» موضوع فضا در مذاکرات آتی است.

این دیپلمات ارشد روس گفت: «مسائلی که آمریکا مطرح می کند هرچقدر هم مهم باشند، تنها ابعادی از موضوعات گسترده تر هستند و اضافه کرد که همین وضعیت در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات نیز وجود دارد که طرف آمریکایی تنها روی موضوع جرایم سایبری تمرکز می کند. به رغم همه اهمیت این ابعاد، نه سایبری و نه فضا را شامل نشده است».

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که در مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی، دکترین ها و مسائل دکترین، همانند زمان دولت پیشین آمریکا، باید مجزا بررسی شوند.

ریابکوف تصریح کرد: «مابقی موضوعات تقسیم می شوند: تسلیحات تهاجمی راهبردی، تدافعی راهبردی. ما به همین شکل تنظیم خواهیم کرد، حداقل اینکه سعی مان این است».

به گفته این دیپلمات، در خصوص اینکه چه کسی ریاست هیأت آمریکا را در مذاکرات آتی بر عهده خواهد داشت، این مسأله در آینده نزدیک حل خواهد شد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما منتظر این اطلاعات هستیم، همین طور که منتظریم که زمان قابل قبول برای آمریکا را نیز در آینده نزدیک مطلع شویم. نه اینکه در همین یکی دو روز، نه اینطور نیست، اما خیلی زود، حداقل اینکه اینطور به ما گفته اند که همه چیز در مرحله نهایی است.

به گفته ریابکوف، مسکو به واشنگتن پیشنهاد کرد در مرحله اول گفت و گو ها در مورد نگرانی های امنیتی متقابل بحث کند. این دیپلمات همچنین گفت که روسیه روی رویکرد عمل گرایانه ایالات متحده حساب می کند، اما در عین حال امتیازات یک جانبه نخواهد داد.

روسای جمهور روسیه و ایالات متحده، ولادیمیر پوتین و جو بایدن، در اجلاس ژنو در روز ۱۶ ژوئن بیانیه مشترکی را تصویب کردند که در آن آمده است که در آینده نزدیک هر دو کشور گفت و گوی جامع، اساسی و پر انرژی را در مورد ثبات راهبردی آغاز می کنند.

مقام های روس برای مذاکره با آمریکا در مورد مسائل مورد اختلاف اعلام آمادگی کرده اند.

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا به تازگی در این رابطه گفت: مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از جنگ و درگیری باید با یکدیگر مذاکره کنند.

آنتونف در مطلبی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: ما معتقدیم که تمام تلاش های ممکن را باید بکار بگیریم تا مناقشه مسلحانه با آمریکا رخ ندهد که در آن صورت احتمال دارد به جنگ هسته ای کشانده شود.

ثبات راهبردی که مربوط به امور موشکی هسته ای و موشکی می شود، عمده ترین مساله مورد اختلاف و تنش بین روسیه و آمریکا است که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

نظرات بینندگان