arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

تأثیرات شگفت آوری که نوشیدن آب می‌تواند بر سلامتی شما داشته باشد

یکی از نخستین و مهم‌ترین چیز‌هایی که افراد برای بهبود رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنند، نوشیدن آب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از نخستین و مهم‌ترین چیز‌هایی که افراد برای بهبود رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنند، نوشیدن آب است.

 اگر تا به حال به دنبال اصلاح رژیم غذایی و سلامتی خود بوده اید، نخستین چیزی که شما باید انجام دهید، آن است که مطمئن شوید آب به میزان کافی می‌نوشید.


به گزارش پایگاه «silkn.ca»،بدن ما دست کم به ۲ لیتر آب روزانه نیاز دارد تا عملکردی خوب داشته باشد. اگرچه بدن شما درصد اندکی از این آب را از طریق جذب رطوبت و آب موجود در غذا به دست می‌آورد، اما این مقدار کافی نیست. پس در صورتی که به دنبال بهینه سازی سلامت خود هستید، اولین گام نوشیدن آب است.


زمانی که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، بدن شما دچار کم آبی می‌شود. کم آبی روزانه به بدن شما آسیب می‌رساند؛ در نتیجه شما احساس کوفتگی و نداشتن انرژی ذهنی برای انجام کارهایتان و انجام ورزش می‌کنید. همچنین بر اثر کم آبی ممکن است دچار سردرد و سرگیجه شده و فشار خون شما پایین بیافتد. شما باید بدانید مصرف آب تنها به اندازه‌ای که زنده بمانید، برای رشد و سلامتی شما کافی نیست.


فواید نوشیدن آب

بزرگترین فایده نوشیدن آب، از دست دادن وزن است. شما باید بدانید نوشابه مملو از قند است و زمانی که چای و یا قهوه می‌نوشید نیز بجای آنکه آب به بدن خود برسانید، کافئین موجود در قهوه و یا چای سبب می‌شود تا آب بدن شما از دست برود. حتی زمانی که شما به فرض به قهوه و یا نوشیدنی خود، شیر، خامه و یا شکر اضافه می‌کنید، شما در حال مصرف کالری بیشتری هستید و از آنجایی که مایعات به مانند غذا‌های جامد برای بدن شما احساس سیری نمی‌آورند، شاید شما دوست نداشته باشید این میزان کالری را دریافت کنید. علاوه بر این، کاهش مقدار قهوه، چای و یا نوشابه‌های گازدار و دیگر مایعات پر کالری سبب می‌شود تا شما بتوانید مواد غذایی دوست داشتنی بیشتری را بخورید.


آب همچنین یکی از بهترین مهارکننده‌های اشتها محسوب می‌شود. آب باعث می‌شود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید. به طور مثال اگر شما تا کنون تجربه تشنگی و گرسنگی را با هم داشته باشید، زمانی که یک لیوان آب پیش از غذا می‌خورید، این نوشیدن آب می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا کم کند و به شما کمک کند تا کمتر بخورید؛ بدون آنکه احساس گرسنگی داشته باشید.


همچنین همانطور که گفتیم، ممکن است بر اثر از دست دادن آب بدن، شما احساس سردرد کنید؛ بنابراین «قرص خوردن» را رها کرده و بجای آن یک بطری آب به همراه خود داشته باشید. همچنین در صورتی که مغز شما دچار کمبود آب شود، شما ممکن است به سختی بتوانید تمرکز کنید. همچنین زمانی که بدن شما از ضروری‌ترین نیاز روزانه خود برخوردار نیست، پر انرژی بودن امری دشوار به نظر می‌رسد.


اما اینکه چه میزان آب بنوشید، بستگی به محیط و نیاز‌های خاص بدن شما دارد. در حالی که وزن، قد، سابقه پزشکی و میزان فعالیت شما بر میزان آبی که شما نیاز دارید، تأثیرگذار است، برخی توصیه‌های کلی در این زمینه وجود دارد.
مردان باید به میزان ۸ تا ۱۴ لیوان آب روزانه بنوشند و زنان نیز باید به میزان ۶ تا ۱۲ لیوان آب بخورند. در صورتی که زنان شیر می‌دهند، این میزان باید بیشتر باشد. این میزان شامل تمامی مایعات از جمله قهوه، چای، شیر و ... می‌شود؛ هرچند بهتر است شما این میزان را آب واقعی بنوشید.


تأثیر نوشیدن آب بر پوست

کمبود مداوم آب بدن بر سلامت قلب، کبد، لوزالمعده و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. پوست شما نیز یکی از اندام‌های شما با سلول‌هایی است که غالبا از آب تشکیل شده اند. زمانی که شما بدن خود را از آب محروم می‌کنید، پوست شما نیز به مانند دیگر اندام‌های بدن شما از این مسأله رنج می‌برد؛ اما این تمام مسأله نیست.
پوست شما یک مانع طبیعی دارد که رطوبت را حفظ می‌کند و در صورتی که عملکرد این مانع دچار اختلال شود، پوست شما ممکن است خشک و حساس شود. زمانی که شما از آب رسانی به بدن خود غافل می‌شوید، پوست شما نمی‌تواند به بهترین شکل عمل کند و در نتیجه با پیری زودرس، خشکی و حساسیت پوست روبرو می‌شوید؛ بنابراین در صورتی که شما به میزان کافی آب بنوشید، پوست سالم و شاداب شما آب را جذب می‌کند.


یکی دیگر از مزایای مهم نوشیدن آب، توانایی بدن برای دفع سموم بدن است. نوشیدن آب سبب می‌شود تا باکتری‌ها از بدن دفع شده و خطرات آکنه و دیگر مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد. اگر پوست شما چرب است، این مسأله سبب بسته شدن منافذ پوستی و در نهایت منجر به جوش‌های پوستی می‌شود. نوشیدن آب باعث تعادل روغن‌های طبیعی روی صورت می‌شود. نوشیدن مقدار مناسب آب هر روز ممکن است ساده‌ترین راه برای درمان آکنه باشد.


تأثیر آب بر روی مو‌های شما

نوشیدن آب تنها برای پوست مفید نیست؛ بلکه بر سلامت مو‌های شما نیز اثرگذار است. هنگامی که مایعات بدن شما کم می‌شود، مو‌های شما نیز ضعیف و شکننده می‌شوند. مو‌های خشک، مجعد بوده و فاقد حجم و درخشندگی است. اگر تا به حال در خصوص مشکلات مو‌های خود به فکر فرو رفته اید، شاید این مسأله به خاطر کمبود آب بدن شما باشد.


چند توصیه مهم

یک بطری آب همیشه با خود داشته باشید

یکی از بهترین راه‌های افزایش آب بدن، این است که همیشه یک بطری آب به همراه خود داشته باشید. شما بدین وسیله می‌توانید میزان آبی را که می‌نوشید نیز اندازه گیری کنید و اطمینان یابید به میزان توصیه شده آب مصرف کرده اید.

آب تصفیه شده استفاده کنید

نوشیدن مستقیم آب از شیر آب ممکن است بسته به جایی که شما زندگی می‌کنید، ناخوشایند و حتی خطرناک باشد؛ اما فیلتر‌های تصفیه آب، مواد شیمیایی و خطرناک آب را جذب خود کرده و آبی سالم و بدون مزه‌های ناشی از مواد محلول در آب به شما تحویل می‌دهند. استفاده از دستگاه تصفیه آب همچنین هزینه‌های شما را در خرید بطری‌های آب و آب‌های معدنی بسته بندی شده کاهش می‌دهد.


افزودن مواد خوش طعم کننده به آب

آب در حالت عادی ساده و بدون مزه است؛ بنابراین شاید برای برخی افراد نوشیدن این میزان آب خالی خوشایند نباشد. بنابر این شما می‌توانید با افزودن نعنا، ریحان و ... به آب عطر و طعم مورد نظر خود را بدهید.


قبل از غذا آب بخورید

همانطور که در بالا بیان شد، آب می‌تواند به عنوان یکی از مهار کننده‌های طبیعی اشتها عمل کند؛ بنابراین نوشیدن یک لیوان آب قبل و بعد غذا می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن بیشتر غذا محدود کرده و در شما احساس سیری ایجاد کند.


اول صبح آب بنوشیدزمانی که شما از خواب بلند می‌شوید، یک لیوان آب در کنار قهوه و یا چای صبحگاهی خود مصرف کنید؛ حتی بهتر است این نوشیدنی‌های صبحگاهی خود را با آب جایگزین کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود تا خوردن آب بیشتر را در برنامه روزانه خود بگنجانید، بلکه به شما درطول روز انرژی می‌دهد.


مواد غذایی آبدار بخورید

یکی از مهمترین چیز‌هایی که سبب اطمینان از مغذی بودن رژیم غذایی شما می‌شود، خوردن مواد غذایی سرشار از آب است. اگرچه گنجاندن آب در رژیم غذایی تان مهم است؛ اما بدن شما بسیاری از آب‌ها را نیزاز غذا‌هایی که مصرف می‌کنید، جذب می‌کند. اگر در تلاش هستید تا به نوشیدن ۸ لیوان آب در روز عادت کنید، سعی کنید غذا‌های آبدار مصرف کنید. میوه‌های ابدار در بالای این فهرست قرار دارند و پس از آن سوپ ها، سبزیجات برگدار مانند کاهو و اسفناج هستند.

 

 باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان