arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
گزارش آتلانتیک از احتمال سرقت نتایج انتخابات بعدی توسط حزب جمهوری خواه آمریکا؛

بزرگترین تهدید برای دموکراسی

امروز مهاجمان اصلی دموکراسی، ژنرال‌ها یا انقلابیون مسلح نیستند، بلکه سیاستمداران هستند. هوگو چاوز، ولادیمیر پوتین، ویکتور اوربان، رجب طیب اردوغان و کسانی که اصول دموکراسی را با روکش قانونی زیرپا می‌گذارند. این دقیقاً همان اتفاقی است که می‌تواند در رقابت بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده رخ دهد. انتخابات مستلزم بردباری است. برای دموکراتیک بودن انتخابات، همه شهروندان بالغ باید به صورت برابر بتوانند رأی بدهند و آرایشان محاسبه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتلانتیک نوشت: امروز بزرگترین تهدید برای دموکراسی آمریکایی تکرار ۶ ژانویه نیست، بلکه احتمال بروز انتخابات ریاست جمهوری‌ای است که نتایجش دزدیده خواهد شد. گفتنی است، دموکراسی‌های معاصر پای صندوق‌های رأی می‌میرند و از طریق اقداماتی که اسماً بر اساس قانون اساسی انجام می‌شود. خطر آزاردهنده این نیست که جمعیت رأی دهنده اعتمادشان را به سیستم از دست می‌دهند، بلکه خطر اصلی همان جمهوریخواهانی هستند که به صورت قانونی انتخابات را لغو می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  در سال ۲۰۱۸، وقتی نوشتیم "دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند"، می‌دانستیم که دونالد ترامپ شخصیتی استبدادی است و حزب جمهوریخواه را مسئول لغو نقش خود به عنوان حفاظت کننده از دموکراسی دانستیم. لیکن ما حزب جمهوری خواه را یک حزب ضد دموکراسی نمی‌دانستیم. حالا چهار سال بعد، بخش عمده‌ای از حزب جمهوری خواه رفتار ضد دموکراتیک از خود بروز دادند. حل این مشکل مستلزم این است که ما به بررسی بحران حاد فعلی و شرایط طولانی مدت زمینه ساز آن بپردازیم.

رسیدگی به تهدید کوتاه مدت

سال گذشته، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک رئیس جمهور مستقر از پذیرفتن شکست خودداری و تلاش کرد نتایج انتخابات را لغو کند. به جای مخالفت با این اقدام کودتاگونه، جمهوری خواهان برجسته یا با او همکاری کردند و یا با عدم پذیرش علنی شکست ترامپ، به تشجیع وی پرداختند. در آستانه ۶ ژانویه، اکثر مقامات عالی حزب جمهوری خواه از تقبیح گروه‌های افراطی که به گسترش نظریه‌های توطئه مبادرت می‌کردند و خواستار قیام مسلحانه و ترور بودند، خودداری کردند. تعداد کمی از جمهوری خواهان پس از تحریک شورش‌ها توسط ترامپ با وی قطع رابطه کردند و کسانی که این کار را کردند نیز توسط احزاب ایالتی خود مورد انتقاد قرار گرفتند.

از نوامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه، بخش قابل توجهی از حزب جمهوری خواه از پذیرفتن شکست انتخاباتی، پرهیز از خشونت یا قطع رابطه با گروه‌های افراطی خودداری کردند. گفتنی است، این سه اصل به عنوان پیش نیاز‌های دموکراسی توسط احزاب تعریف می‌شود. به دلیل این رفتار‌ها و همچنین رفتار‌های جمهوری خواهان طی شش ماه گذشته، ما متقاعد شده ایم که رهبری حزب جمهوری خواهان، درصدد لغو انتخابات است. علاوه بر این، ما نگران هستیم که حزب مورد بحث به لحاظ قانونی امکان انجام این کار را داشته باشد. به همین دلیل است که ما در گروه مشاوره‌ی حفاظت از دموکراسی (Protect Democracy) به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی که برای جلوگیری از انحطاط دموکراسی در ایالات متحده فعالیت می‌کند، خدمت می‌کنیم.

همانطور که در مقاله "چگونه دموکراسی‌ها می‌میرند" بحث کردیم، نظام قانون اساسی ما بسیار متکی به بردباری است. خواه رسیدگی به یک پرونده مطرح باشد یا مسائلی همچون بودجه دولت، استیضاح یا مسائل قضایی کاندیدا‌ها در میان باشد، سیستم کنترل و تعادل ما وقتی به خوبی عمل می‌کند که سیاستمداران دو طرف از اختیارات نهادی خود با خویشتن داری استفاده کنند. به عبارت دیگر، هنگامی که آن‌ها از اعمال قانون به روش‌های مغایر با روح قانون جلوگیری می‌کنند، چیزی که گاهی اوقات آن را سخت گیری قانون اساسی می‌نامند، بروز می‌کند. وقتی دموکراسی‌های معاصر می‌میرند، این کار معمولاً از طریق سخت گیری‌های مشروطه انجام می‌شود. امروز مهاجمان اصلی دموکراسی، ژنرال‌ها یا انقلابیون مسلح نیستند، بلکه سیاستمداران هستند. هوگو چاوز، ولادیمیر پوتین، ویکتور اوربان، رجب طیب اردوغان و کسانی که اصول دموکراسی را با روکش قانونی زیرپا می‌گذارند.

این دقیقاً همان اتفاقی است که می‌تواند در رقابت بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده رخ دهد. انتخابات مستلزم بردباری است. برای دموکراتیک بودن انتخابات، همه شهروندان بالغ باید به صورت برابر بتوانند رأی بدهند و آرایشان محاسبه شود. حال آنکه استفاده از سخنان قانونی برای نقض روح این اصل بسیار آسان است. مثلاً مقامات انتخاباتی می‌توانند به دلایل مختلف از جمله اینکه فرم رأی حاوی اشتباه تایپی یا غلط املایی است، تعداد زیادی رأی را باطل اعلام کنند.

از سوی دیگر، رد صلاحیت آرا در مقیاس بزرگ با متن قانون مطابقت دارد، اما ذاتاً ضد دموکراتیک است، زیرا آرای بسیاری از رای دهندگان را رد می‌کند. بسیار مهم است که اگر معیار‌های سخت به طور ناعادلانه اعمال شود، به طوری که بسیاری از آرا در حوزه‌هایی که یک حزب آرای زیادی دارد، رد صلاحیت شوند، اما در مناطق دیگر این طور نباشد، این مسائل می‌تواند نتیجه‌ی انتخابات را به طور کامل دگرگون کند.

مقامات جمهوری خواه در سراسر کشور در حال ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای انجام این کار هستند. از ژانویه، طبق یافته‌های موسسه محافظت از دموکراسی، مرکز دموکراسی ایالات متحده و موسسه قانون پیشرو، جمهوری خواهان ۲۱۶ لایحه را در ۴۱ ایالت با هدف تسهیل تاکتیک‌های انتخاباتی سخت ارائه داده اند. از ژوئن، ۲۴ مورد از این لایحه‌ها از جمله در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، جورجیا و تگزاس تصویب شده است. این مصوبات به مجالس قانونگذاری ایالتی یا هیئت‌های انتخاباتی تحت کنترل جمهوری خواهان اجازه می‌دهد تا مدیریت محلی انتخابات را در حوزه‌هایی که حزب دموکرات در آن‌ها آرای زیادی دارد، از بین ببرند یا نادیده بگیرند. این امر به مجالس قانونگذار ایالتی یا انتصاب کنندگان آن‌ها اجازه می‌دهد تا در تصمیم گیری‌های محلی دخالت، لیست‌های رأی دهندگان را پاکسازی و تعداد و مکان‌های رای گیری را دستکاری کنند. همچنین به جمهوری خواهان در آریزونا، جورجیا و جا‌های دیگر امکان می‌دهد تا کاری را که ترامپ در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد انجام دهد، اما موفق نشد، عملیاتی کنند. گفتنی است، ترامپ قصد داشت آرای مردم را در حوزه‌هایی که دموکرات‌ها دست بالا را داشتند، به دلایل مختلف باطل اعلام کند، به نحوی که نتیجه‌ی انتخابات در کل کشور دگرگون شود. سرانجام، قوانین جدید مجازات‌های کیفری را برای مقامات محلی در نظر می‌گیرد که به نظر می‌رسد تخلف از رویه انتخابات است. این امر به مقامات جمهوری خواه در سراسر کشور امکان می‌دهد تا مقامات محلی را از طریق تهدید به تعقیب کیفری، مجبور به انجام اقدامات خاصی کنند. بیرون انداختن هزاران رأی در سنگر‌های رقیب ممکن است کاملا ضد دموکراتیک باشد، اما از نظر فنی قانونی است و جمهوری خواهان در چندین ایالت اکنون به صورت قدرتمندی این امکان را دارند که چنین شیوه‌هایی را اعمال کنند.

سیاستمداران جمهوریخواه پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ چیز‌های زیادی آموختند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. نخست، کارزار ناموفق ترامپ برای لغو نتایج، سازوکار‌های مختلفی را که می‌تواند در انتخابات آینده مورد سوء استفاده قرار گیرد، آشکار کرد. دوم، جمهوری خواهان کشف کردند که طرفدارانشان آن‌ها را به دلیل تلاش برای سرقت انتخابات مجازات نخواهند کرد. برعکس، آن‌ها اکنون می‌دانند که در ازای تلاش برای لغو انتخابات توسط رای دهندگان جمهوری خواه، فعالان، احزاب محلی و ایالتی و بسیاری از اهدا کنندگان پاداش خواهند گرفت.

انتخابات سال ۲۰۲۰ در واقع یک تمرین برای انتخابات آتی بود. همه شواهد نشان می‌دهد که در نزدیکی انتخابات ۲۰۲۴، جمهوریخواهان برای به چالش کشیدن یا لغو نتایج در ایالت‌های مختلف که میدان نبرد انتخاباتی است، از شرایط سخت مشروطه استفاده خواهند کرد. تاریخچه اخیر و نظرسنجی از افکار عمومی به ما می‌گوید که طرفداران جمهوری خواهان با شور و شوق از چنین تاکتیک‌هایی پشتیبانی به عمل خواهند آورد و در واقع خواهان آن هستند. قوانین جدید انتخابات ایالتی این امر را آسان‌تر خواهد کرد. سنگر‌های دموکراتیک در ایالت‌هایی که تحت رهبری جمهوری خواهان قرار دارند، به ویژه آسیب پذیر هستند. اگر انتخابات مورد مناقشه در سطح ایالت، انتخابات را به مجلس نمایندگان واگذار کند، مجلس نمایندگان جمهوری خواه احتمالاً ریاست جمهوری را به نامزد جمهوری خواه واگذار می‌کند و مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز شود.

سیستم آمریکایی پیش از این نیز با بحران‌هایی روبرو شده بود که از آن جمله می‌توان به انتخابات مورد مناقشه در سال‌های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶ و ۲۰۰۰ اشاره کرد. گفتنی است، با توجه به اختیارات قابل توجهی که قانون اساسی به مجالس قانونگذاری ایالتی اعطا می‌کند، روند رأی گیری، شمارش آرا و حتی انتخاب رأی دهندگان به راحتی برای مقاصد حزبی قابل انحلال است؛ بنابراین حفاظ‌های انتخاباتی باید از طریق قوانین فدرال قبل از انتخابات ۲۰۲۴ سخت‌تر شود.

نظرات بینندگان