arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

احتمالا دو دوز واکسن سینوفارم برای افراد مسن کافی نیست

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم (Sinopharm) محافظت ضعیفی در برابر ویروس بیماری کووید-۱۹ در میان افراد مسن ایجاد می‌کند به همین دلیل برای ده‌ها کشور که از این واکسن شرکت چینی برای آسیب‌پذیرترین جمعیت خود استفاده کردند، سوالاتی ایجاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم (Sinopharm) محافظت ضعیفی در برابر ویروس بیماری کووید-۱۹ در میان افراد مسن ایجاد می‌کند به همین دلیل برای ده‌ها کشور که از این واکسن شرکت چینی برای آسیب‌پذیرترین جمعیت خود استفاده کردند، سوالاتی ایجاد شده است.

به نقل از ایج نیوز، بررسی نمونه‌های خون گرفته شده از ۴۵۰ نفر در مجارستان حداقل دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم نشان داد که ۹۰ درصد افراد زیر ۵۰ سال دارای آنتی‌بادی محافظ هستند اما این میزان با افزایش سن کاهش یافت و ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال چنین محافظتی نداشتند.

این تحقیق توسط دو محقق مجارستانی منتشر شده، اما هنوز توسط سایر دانشمندان بررسی نشده است. متخصصان اعلام کردند که آنها با روش مطالعه واکسن تولید شده توسط موسسه محصولات بیولوژیکی سینوفارم پکن (Sinopharm’s Beijing) مشکلی ندارند.

جین دونگ یان، ویروس‌شناس دانشگاه هنگ‌کنگ که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «این مورد بسیار بسیار نگران کننده است که افراد در معرض خطر پاسخ آنتی‌بادی ضعیفی داشته باشند.»

سطح آنتی‌بادی‌ها معیار مستقیمی برای میزان محافظت از شخص در برابر کووید-۱۹ نیستند، اما شواهد زیادی ارائه می‌دهد که آنها شاخص خوبی هستند. یک کارشناس هشدار داد که انتخاب کیت‌های آزمایشی نیز می‌تواند دقت اندازه‌گیری‌ها را محدود کند.

وانگ چنگوانگ، استاد سابق کالج پزشکی اتحادیه پکن و متخصص ایمونولوژی گفت: یافته‌های این مطالعه دارای ارزش هستند و اولین تلاش علمی و عمومی برای تجزیه‌وتحلیل تاثیر واکسن سینوفارم در سالمندان است.

کمیسیون ملی بهداشت چین از اظهار نظر در مورد این مطالعه خودداری کرد و گفت که فقط به مطالعات دولت‌ها یا موسسات تحقیقاتی بزرگ پاسخ می‌دهد.

این اولین بار نیست که سوالاتی در مورد کارآیی این واکسن مطرح می‌شود. واکسن سینوفارم در ماه مه توسط سازمان بهداشت جهانی مجوز دریافت کرد و در بیش از ۵۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است، بسیاری از این واکسن‌ها هنگامی که دسترسی به واکسن‌های دیگر سخت بود مورد استفاده قرار گرفتند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه گفت: متخصصان این سازمان از نتایج این مطالعه آگاه هستند و به بررسی تمام شواهد موجود ادامه می‌دهند. مشاوران آژانس ماه‌ها پیش سوالاتی را در مورد اینکه آیا سینوفارم در افراد ۶۰ سال به بالا محافظت ایجاد می‌کند یا خیر مواردی را مطرح کردند. یک متخصص سازمان جهانی بهداشت گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم در افراد مسن متفاوت عمل خواهد کرد.

این واکسن دارای دو دوز مشابه است که توسط شرکت سینوفارم ساخته شده است. نتایج تحقیقات شرکت دولتی چینی نشان داد که تقریبا همه شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های بالینی مرحله آخر زیر ۶۰ سال بودند اما محققان گفتند: شواهد کافی برای اثبات اینکه آیا واکسن‌ها در افراد مسن کارایی دارند، وجود ندارد بلکه به‌طور کلی مشخص شد که واکسن انستیتوی پکن ۷۸ درصد موثر است.

 

در مجارستان، نگرانی در مورد واکسیناسیون باعث شد بسیاری به دنبال آزمایش خصوصی آنتی‌بادی بروند. سرانجام مقامات پایتخت مجارستان، بوداپست، آزمایش رایگان برای ساکنان مسن ارائه کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور هفته گذشته در برابر عصبانیت روزافزون مردم تسلیم شد و خواستار پاسخگویی دولت به نگرانی‌های مربوط به کارآیی واکسن از جمله نتایج مطالعه آنتی‌بادی، بالاز سرکادی و تاماس فرنسی شد. وی اعلام کرد که دولت دوز سوم اختیاری را به شهروندان خود ارائه می‌دهد.

امارات متحده عربی و بحرین هر دو در ماه مه اعلام کردند که به دلیل نگرانی در مورد عدم پاسخ کافی به آنتی‌بادی، دوز سوم سینوفارم را ارائه می‌دهند. بحرین توصیه کرد که افراد بالای ۵۰ سال و برخی دیگر از افراد آسیب‌پذیر واکسن فایزر را به‌عنوان تقویت‌کننده دریافت کنند صرف‌نظر از اینکه در ابتدا سینوفارم را دریافت کردند.

گروه ملی زیست‌فناوری چین (CNBG)، زیرمجموعه سینوفارم، ناظر بر موسسه پکن گفته است که دوز سوم بخشی از راهنمای بالینی این شرکت نیست.

مشخص نیست که چند دوز واکسن سینوفارم موسسه پکن صادر شده است. به‌طور کلی، چین در نیمه اول سال ۵۰۰ میلیون دوز واکسن صادر کرده است و این شرکت به همراه سینوواک یکی از دو تولیدکننده عمده واکسن کووید در این کشور هستند.

به تازگی، اتحادیه جهانی واکسن و ایمن‌سازی، ۵۵۰ میلیون دوز از این دو شرکت را برای برنامه COVAX با حمایت سازمان ملل سفارش داده است.

هر دو دوز واکسن سینوفارم در چین ازجمله در افراد مسن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمیسیون ملی بهداشت این کشور در ماه آوریل گفت که این دوزها تا حدی در برابر ویروس بیماری کووید محافظت ایجاد می‌کنند حتی اگر تصدیق شود که مراحل اولیه آزمایش‌های بالینی واکسن سینوفارم، آنتی‌بادی کمتری را در افراد ۶۰ سال به بالا ایجاد کرده است.

ایسنا

نظرات بینندگان