arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

یک مسئول: تا ۱۰ سال آینده دشت قزوین به کویر تبدیل خواهد شد

به گفته معاون بهره‌‎برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با روند فعلی مصرف آب، طی ۱۰ سال آینده دشت آبرفتی قزوین بی آب شده و به کویر تبدیل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مسئول:تا ۱۰ سال آینده دشت قزوین به کویر تبدیل خواهد شد

ایسنا: به گفته معاون بهره‌‎برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با روند فعلی مصرف آب، طی ۱۰ سال آینده دشت آبرفتی قزوین بی آب شده و به کویر تبدیل خواهد شد.

عین‌الله رمضانی در این باره بیان کرد: آب‌های موجود در حفره‌های زیر زمین وزن زمین را کنترل می‌کند و بهره‌برداری بیش از اندازه از این منابع می‌تواند باعث فرونشست شود که خطر آن بسیار بیشتر از زلزله است و در صورت وقوع فرونشست، بارش هم قادر به جبران آن نیست و حتی می‌تواند منجر به بروز سیل شده و خاک را هم از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در چنین حالتی مهاجرت‌های کوچک و بزرگ به وجود می‌آید و شهرها و روستاها خالی از سکنه شده و زندگی و کسب و کار مردم از بین می‌رود.

این مسئول ادامه داد: برای جلوگیری از این فاجعه باید عموم مردم در یک مشارکت فعال و همگانی در مدیریت مصرف آب حضور داشته و در تمامی مراحل زندگی و کار خود سازگاری با کم آبی را الگو قرار دهند.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، وی اضافه کرد: در حالی‌که در کشور همیشه بارانی هلند سرانه مصرف آب ۱۱۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر فرد است این عدد در شهرهای استان قزوین ۲۲۰ لیتر و در مناطق روستایی استان ۱۸۰ لیتر است.

معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به اینکه میانگین بارش در دنیا حدود سه برابر بارش در کشور ما است خاطرنشان کرد: میانگین مصرف نعمت الهی و حیات بخش آب در سبد خانوار ما هفت هزار تومان است در حالی که قیمت یک بطری نوشابه به بالای ۱۰ هزار تومان رسیده و هر خانوار در ماه چندین بطری نوشابه مصرف می‌کند که مضر سلامتی نیز هست.

وی در پایان یادآور شد: باید نگاهمان در سطح مردم و مسئولین را به آب به عنوان یک کالای ارزان و در دسترس تغییر دهیم چرا که این نعمت در واقع بسیار ارزشمند و کمیاب است و باید آن را برای فرزندانمان حفظ کنیم.

نظرات بینندگان