arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

زالی: شرایط تهران وخیم است / امکان دارد ۳۰ درصد افرادی که واکسینه شدند، به کرونا مبتلا شوند

فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران گفت: شرایط تهران آنقدر وخیم است که همین آمارها هم خود نشان دهنده‌ی وخامت اوضاع است و حتی نیاز به جنبه افراط و تفریط در اطلاع رسانی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: «علیرضا زالی» فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برخی انتقادها از روند واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: در روزهای اخیر واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کرده است.البته موضوعی که امکان دارد به افزایش سرعت واکسیناسیون کمک کند، بالا بردن تعداد مراکز است، همین الان هم در تهران ۸۱ مرکز تجمیع واکسیناسیون داریم و در تلاش هستیم با کمک معاون بهداشتی و سایر دستگاه‌های مختلف در استان تهران این مراکز را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین خوشبختانه فعالیت سامانه پیامکی کمی بهتر و مستمرتر شده است، مردم بیش از روزهای گذشته به این سامانه اعتماد کردند و استقبال مردم تهران به این سامانه طی چند روز اخیر خیلی جدی‌تر ارزیابی می‌شود که به نظر همین موضوع در فرآیند نوبت دهی به ما کمک خواهد کرد.

زالی افزود: ما ۱۰ الی ۱۴ روز در فرآیند واکسیناسیون تهران عقب بودیم و در این رابطه انقطاعی ایجاد شد که در بحبوحه‌ی انجام واکسیناسیون برای گروه سنی بالای ۷۵ سال با قطع واکسیناسیون روبرو شدیم، همکاران ما در دانشگاه تلاش می‌کنند تا این خلاء زمانی که به وجود آمده را با افزایش برنامه‌ها جبران کنند و از طرفی با توجه به اینکه همکاران ما نگران تامین واکسن بودند، خوشبختانه وزارت بهداشت تضامین مورد نیاز را به دانشگاه تهران داده است تا واکسن مکفی برای افراد بالای ۶۰ سال را تامین کنیم.

وی در مورد برخی اظهارنظرها در فضای مجازی مبنی بر اینکه وضعیت تهران وخیم‌تر از آن چیزی است که در رسانه‌ها مطرح می شود، گفت: شرایط تهران آنقدر وخیم است که همین آمارها هم خود نشان دهنده‌ی وخامت اوضاع است و حتی نیاز به جنبه افراط و تفریط در اطلاع رسانی ندارد، ما الان در تهران بیش از ۸۰۰۰ بیمار بستری داریم که این خودش می‌تواند مهم‌ترین و تلخ‌ترین خبر باشد و بیش از ۲۰ هزار مراجعه سرپایی داریم که این نشان دهنده وخامت جدی و مستمر است.

زالی افزود: تهران شهری است که در حال حاضر به شدت قرمز است و متاسفانه شاخص‌ها رو به افزایش است. وقتی مراجعان سرپایی ما از مرزی مشخص بالاتر می‌روند، این نگرانی را داریم که تا یک الی دو هفته‌ی آینده در حوزه‌های بستری تهران تنزل و تقلیل را شاهد نخواهیم بود که این اعداد خود نگران کننده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود، در برابر ویروس دلتا، ماسک هم تاثیری نخواهد داشت، بیان کرد: در مورد اینکه ماسک مانع از ابتلا به ویروس دلتا می‌شود، هنوز هیچ مطالعه‌ی جهانی وجود ندارد و آخرین مطالعه ثبت شده این است که کماکان فاصله‌ی اجتماعی استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها کماکان روی تمام ویروس‌های جهش یافته موثر است، اما چون ویروس دلتا خیلی سرایت پذیر و قدرت بالایی از مسری بودن را دارد، در صورتی که افراد فاصله مورد لزوم را رعایت نکنند، نسبت به بقیه جهش‌های ویروس سریع‌تر انتقال بیماری رخ می دهد.

زالی ادامه داد: توجه کنید که ماسک هم به تنهایی کفایت نمی‌کند، به خصوص ماسک‌های معمولی که ما استفاده می‌کنیم، فقط تا حدود ۷۰ درصد احتمال انتقال ویروس را کم می‌کند و این هم در صورتی است که کیفیت ماسک و لایه‌های فیلترینگ آن خوب باشد.

وی افزود: حتی امکان دارد ۳۰ درصد افرادی که واکسینه شدند هم مبتلا شوند، بنابراین به افرادی که در اماکن پرخطر تردد دارند، توصیه می‌شود از دو ماسک استفاده کنند.

زالی در مورد کمبود داروهای کرونا، گفت: اخیرا وزارت بهداشت بخشی از داروی کرونا به نام رمدسیور را از طریق واردات اورژانسی تامین کرده و کمبود مرتفع شده است، اما مشکل ما بیش از کمبود دارو، به مسئله پرداخت‌ هزینه آن توسط بیمارستان‌ها مربوط است.

وی تصریح کرد: یک دوره مصرف این دارو برای یک بیمار ۴ الی ۵ میلیون تومان هزینه دارد و بیمارستان‌ها باید این هزینه را به صورت نقد پرداخت کنند و در زمینه مکانیسم پرداخت، مشکلاتی وجود دارد که باعث اختلال شده است.

نظرات بینندگان