arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

روحانی: فضای مجازی و انقلاب اطلاعات در دنیای امروز یک واقعیت است و نمی‌توان از آن فاصله گرفت / اگر بخواهیم با فساد و رانت هم مبارزه کنیم راه آن استفاده از فضای مجازی است / توسعه این فضا در مسیر خود قرار گرفته این خواست مردم بوده و راه جایگزینی برای آن وجود ندارد

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات ارزشمند و گسترده ای در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه فضای مجازی انجام شده است، اظهار داشت: با توسعه فناوری اطلاعات سرعت ارایه خدمات افزایش یافت، شفافیت و عدالت اجتماعی تقویت گردید و برای داده‌های اطلاعاتی، امنیت ایجاد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات ارزشمند و گسترده ای در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه فضای مجازی انجام شده است، اظهار داشت: با توسعه فناوری اطلاعات سرعت ارایه خدمات افزایش یافت، شفافیت و عدالت اجتماعی تقویت گردید و برای داده‌های اطلاعاتی، امنیت ایجاد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با اشاره به برگزاری بیست و دو جلسه این شورا ، اظهار داشت: با مصوبات این جلسه یکی از پایه‌های حرکت در مسیر توسعه فناوری اطلاعات ایجاد شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر پایه های اصلی فضای مجازی را زیرساخت، شبکه و سپس آشنایی و همکاری مردم بدانیم، قطعاً پایه چهارم، مقررات و شیوه‌نامه‌هایی است که حرکت در مسیر فناوری اطلاعات را در مسیر درست قرار می‌دهد.

دکتر روحانی افزود: در طول این مدت در جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در کنار شورای عالی فضای مجازی و همچنین جلسات دولت و مجلس و سایر جلسات مرتبط تلاش شد تا این مسیر برای مردم هموار شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از آنچه در دولت‌های قبل در زمینه فناوری اطلاعات تلاش شده بود، اقدامات مستمری انجام شده است، گفت: اگر چه در این زمینه‌ها به طور کامل اتفاق اندیشه، فکر و نظر وجود نداشت، اما در عین حال حرکت بزرگی را در کنار یکدیگر شروع کردیم و این مسیری است که همه کشورها و ملت‌ها ناچارند در آن گام بردارند.

دکتر روحانی با ذکر این نکته که فضای مجازی، فضای سایبری، اقتصاد دیجیتال و انقلاب اطلاعات در دنیای امروز یک واقعیت است و نمی‌توان از آن فاصله گرفت، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در این مسیر با سرعت حرکت کنیم، بدون استفاده از فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست و چنانچه این فناوری کنار گذاشته شود دریافت و ارایه خدمات از طرف دولت به سرعت امکان‌ نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در دوران کرونا میلیون‌ها خدمت از طریق فضای مجازی در کوتاه‌ترین زمان به مردم ارایه شد و لازمه این کار فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات لازم بود که در دولت یازدهم و دوازدهم با جدیت مورد توجه قرار داشت.

دکتر روحانی گفت: با توسعه فناوری اطلاعات عدالت اجتماعی و نزدیکی بین شهر و روستا در این زمینه برقرار شد به نحوی که امروز بیش از 98 درصد مردم روستا هم می‌توانند از خدمات ارایه شده در این فضا استفاده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر بخواهیم با فساد و رانت هم مبارزه کنیم باز هم راه آن استفاده از فناوری اطلاعات و فضای مجازی است،‌گفت: با ایجاد شفافیت می‌توان در مسیر مبارزه با فساد گام برداشت و شفافیت بدون دسترسی به فناوری اطلاعات تقریباً ناممکن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه سلامت الکترونیک از بخش‌های مهمی بود که در بستر فناوری اطلاعات ایجاد شد، اظهار داشت: امروز سلامت مردم به نوعی در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و مردم با کارت سلامت و بهداشت می‌توانند به راحتی امور خود را انجام دهند و با استفاده از فضای مجازی می‌توانند خدمات سریع‌تر و دقیق‌تری دریافت کنند.

رئیس جمهور افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان مواد اولیه، دارو، تجهیزات و حتی تخت‌های بیمارستانی و نیز نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را به موقع تأمین کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در حوزه اشتغال صدها هزار شغل و میلیون‌ها جوان مشغول به کار هستند، گفت: اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به آغاز دولت یازدهم بیش از صد برابر افزایش یافته است همه در سایه بهره‌برداری از فناوری اطلاعات است و استفاده از این فضا می‌تواند بستری برای توسعه علم و دانش در سایر رشته‌ها هم باشد و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در 8 سال گذشته شروع شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز ارایه خدمات مجازی از طریق دستگاه‌های دولتی به بیش از 70 درصد رسیده است و می‌توان سرعت این خدمات را افزایش داد و براساس گزارشی که در جلسه ارایه شد سازمان تأمین اجتماعی 30 نوع خدمت را از طریق فضای مجازی ارایه می‌دهد و 70 میلیون جمعیت بدون اینکه نیاز باشد از خانه خارج شوند می‌توانند با موبایل خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در موضوع کرونا با وجود همه مشکلات و غم‌ها، گرفتاری‌ها و فشارهایی که به مردم، کسب و کار و مدافعان سلامت وارد شد با استفاده از فناوری اطلاعات، اقدامات بسیار مثبت و ارزشمندی نیز انجام گرفت، به‌گونه‌ای که بیش از 20 میلیون خانوار توانستند بدون مراجعه حضوری وام بانکی دریافت کنند و برای سهام عدالت و پرداخت اقساط آن و بهره‌مندی مردم از بورس خدمات قابل توجهی از طریق فضای مجازی ارایه گردید.

رئیس جمهور اضافه کرد: بی‌تردید می‌توان در آینده کاری کرد که همه خدمات مهم از مالیات تا عوارض شهرداری و دریافت مجوزهای گوناگون از دستگاه‌های مختلف، از طریق فضای مجازی با کمترین زمان و پایین‌ترین قیمت انجام شود و اساساً یکی از قواعد فضای مجازی دریافت سریع تر خدمات با قیمت ارزان و البته با اطمینان بیشتر است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: وزیران وزارت ارتباطات در دولت های یازدهم و دوازدهم همه توان خود را بکار گرفتند تا زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات را مهیا سازند و با اقدامات انجام شده برای داده‌ها در کشور امنیت ایجاد کنند، چرا که سرورهای آن در داخل کشور مستقر شد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر در دوره کرونا بستر مناسبی برای فضای مجازی وجود نداشت، دانش آموزان و دانشجویان به طور کامل از خدمات فرهنگی و آموزشی محروم می‌شدند، اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه شاد توانست برای دانش‌آموزان و معلمین شادی‌آفرین باشد و از طرفی عدالت آموزشی فراهم شد به نحوی که دانش‌آموز روستایی نیز می‌توانست از تدریس معلم خوب بهره‌مند شود.

دکتر روحانی با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات بخش خصوصی و دولتی در توسعه فضای مجازی، گفت: با تلاش کارشناسان و متخصصان بخش خصوصی، سامانه‌های با ارزشی در حوزه‌های مختلف در کشور بوجود آمد و به واسطه سامانه سلامت و سامانه تجارت خدمات بسیار بزرگی در 8 سال گذشته به مردم ارایه گردید.

رئیس جمهور گفت: مردم در این مدت با فکر و عملشان با اقدامات دولت در توسعه فضای مجازی همراهی و همکاری داشتند و بی‌تردید اگر این همراهی‌ها نبود، نمی‌توانستیم این گشایش‌ها را در فضای مجازی ایجاد کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز این کار بزرگ در مسیر خود قرار گرفته است و تردید ندارم دولت های آینده همین مسیر را ادامه خواهند داد چرا که این خواست و نیاز مردم بوده و راه جایگزینی برای آن وجود ندارد.

در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از فضای مجازی برای ارایه خدمات گوناگون به مردم، گفت: در توسعه و تسریع جایگاه فناوری اطلاعات و توسعه و تکمیل زیرساخت‌های آن رئیس جمهور محترم نقش تأثیرگذاری داشتند.

در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم همچنین در حضور رئیس جمهور از سامانه‌های یکپارچه خدمات دستگاه‌های اجرایی و سامانه جامع مدیریت نظام اداری، 30 خدمت الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، سامانه سفته و برات الکترونیکی و کارت اعتباری، سامانه‌های الکترونیکی سازمان بازنشستگی کشوری، فاز اول پایانه‌های فروشگاهی و نسخه‌نویسی الکترونیکی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در مراکز سطح یک دولتی رونمایی شد.

نظرات بینندگان