arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

محورهای توافق راهبردی آمریکا و عراق منتشر شد

وزارت امور خارجه آمریکا امروز شنبه بخشی از آنچه را که محورهای توافق راهبردی با عراق، خوانده شده، منتشر کرد، در حالی که در آن اشاره ای به خروج نظامیان آمریکا از عراق که دغدغه بسیاری از جریان ها و احزاب و نیز گروه های عضو محور مقاومت می باشد، نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا امروز شنبه بخشی از آنچه را که محورهای توافق راهبردی با عراق، خوانده شده، منتشر کرد، در حالی که در آن اشاره ای به خروج نظامیان آمریکا از عراق که دغدغه بسیاری از جریان ها و احزاب و نیز گروه های عضو محور مقاومت می باشد، نشده است.

به گزارش تارنمای خبری میدل ایست نیوز، وزارت امور خارجه آمریکا امروز شنبه با عنوان اینکه نشست کمیته عالی هماهنگی بین عراق و آمریکا در واشنگتن بر گسترش حمایت های آمریکا از عراق تاکید داشته است، بخش هایی از متن توافق را منتشر کرده است.

انتشار این بخش از متن توافق احتمالی، آن هم بدون اشاره به سرنوشت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، در رسانه های عراقی در روز شنبه در حالی است که کارشناسان و ناظران مسائل منطقه به توافق بر سر خروج نیروها متمرکز بوده اند.

کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا طی روزهای اخیر در جریان سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به واشنگتن دستکم ۴ نشست را برای آنچه آماده سازی گفت وگوهای راهبردی میان دو کشور خوانده می شود، برگزار کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به بارزترین محورهای این توافق پرداخت که السومریه نیوز عراق آن را بازنشر کرده است:

بهداشت عمومی و بیماری

-آمریکا از طریق برنامه کواکس، ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونای فایزر به عراق اهدا خواهد کرد.

-وزارت خارجه آمریکا، ۸۰۰ هزار دلار آمریکا برای تقویت اقدام های بهداشتی با هدف جلوگیری از سوء استفاده از نمونه های بیولوژیکی و تجهیزات پزشکی در اختیار عراق می گذارد.

-آمریکا همچنان از تلاش ها برای پیشگیری از ویروس کرونا از طریق آگاهی بخشی به جامعه، قبول واکسن کرونا، تداوم خدمات مراقبت بهداشتی اولیه و تامین بهداشت روانی و حمایت روانی و اجتماعی حمایت می کند.

– مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده کارمندان بهداشت عمومی را برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با اجتماعات بزرگ، بهبود پیشگیری و کنترل عفونت و تقویت مدیریت و هماهنگی در پاسخ به موارد اضطراری بهداشت عمومی آموزش می دهد.

امور بشردوستانه

-آمریکا از ارائه کمک ۱۵۵ میلیون دلاری به عنوان کمک های بشردوستانه اضافی برای تامین سرپناه، مراقبت بهداشتی، غذا، آب و خدمات نظافت در سراسر عراق خبر داد.
این کمک همچنین به آوارگان عراقی برای دریافت مدارک شناسایی و خدمات حقوقی کمک می کند و موجب بهبود وضعیت مراکز درمانی می شود و امکان دستیابی به آموزش و فرصت های شغلی را بیشتر می کند.

انرژی پاک و تغییرات آب و هوایی

-آمریکا در زمینه انرژی های تجدید پذیر و سازگاری با آب و هوا، کمک فنی ارائه می کند.

-آمریکا اقدام کنونی عراق در ارائه کمک محدود ملی به موجب توافقنامه پاریس وابسته به توافقنامه سازمان ملل در چارچوب تغییرات آب و هوایی را ستایش کرد.

-آمریکا با عراق در زمینه تقویت توانایی مدیریت سازگاری با آب و هوا و کاهش آثار آن و جلوگیری از سوزاندن گاز، توسعه طرح های انرژی تجدید پذیر و پاک، رواج دادن حفظ آب ها و حمایت از حفاظت گیاهان و حیوانات محلی در عراق همکاری می کند.

-ایالات متحده آمریکا عراق را به مشارکت در طرح نوآوری کشاورزی برای آب و هوا تشویق کرد.

-دانشمندان و دانشگاهیان آمریکایی و عراقی درباره سازگاری با آب و هوا و کاهش آثار آن تبادل نظر می کنند.


همکاری اقتصادی

- عراق و آمریکا راه های بهبود پروژه های حیاتی انرژی با شرکت های آمریکایی و تسهیل تجارت در زمینه محصولات کشاورزی امریکا را بررسی کردند.

– ایالات متحده آماده است تا با کمک آژانس توسعه بین المللی امریکا و برنامه احتمالی جدید وزارت خارجه متمرکز بر شفافیت مالی، به عراق در اجرای “مقاله سفید” در مورد اصلاحات اقتصادی کمک کند.
– شرکت بین المللی توسعه مالی ایالات متحده همچنان در یادداشت تفاهم با عراق مشارکت دارد و قصد دارد تا ۱ میلیارد دلار برای تقویت فعالیت بخش خصوصی سرمایه گذاری کند که برای عراقی ها شغل و فرصت ایجاد می کند.
– شرکت بین المللی توسعه مالی ایالات متحده قصد دارد در سال جاری جلسه ای مجازی با شرکت های آمریکایی و عراقی برای کمک به تسهیل پروژه های سرمایه گذاری برگزار کند.

حقوق بشر و انتخابات

-دو هیات در مورد چگونگی حمایت ایالات متحده از دولت عراق به بهترین روش برای محافظت از معترضین، فعالان و زنان در زندگی عمومی و روزنامه نگاران و پیگیری بازپرسی قضایی در مورد جنایات خشن علیه این گروه ها بحث کردند.

– ایالات متحده اخیراً ۹.۷ میلیون دلار به هیات نمایندگی سازمان ملل متحد برای کمک به عراق (یونامی) برای کمک فنی مربوط به انتخابات اعطا کرده است.

- ایالات متحده برنامه های مربوط به تأمین حداکثر ۵/۲ میلیون دلار اضافی را برای تیم نظارت بر انتخابات وابسته به هیات یونامی را که در انتظار بررسی در کنگره است، بررسی کرد.

– دو کشور اتفاق نظر داشتند که حضور یک تیم ناظر وابسته به هیات یونامی و یک تیم ناظر وابسته به اتحادیه اروپا نشان دهنده تلاش صادقانه جامعه جهانی برای حمایت از خواسته های مردم عراق برای انتخابات آزاد و سالم در ماه اکتبر است.

– ایالات متحده مجددا بر قصد مستمر خود برای حمایت از عراق در کمک به بهبود جوامع مورد هدف داعش و تلاش برای بازتوانی و بازآفرینی آنها و ادغام صلح آمیز آنها در جامعه برای عراقی هایی که پیوندهای خانوادگی احتمالی یا واقعی با داعش به ویژه زنان و کودکان، دارند، تأکید کرد.

– ایالات متحده دولت عراق را به خاطر تصویب قانون بازماندگان ایزدی ستود و دو هیات در مورد لزوم اجرای آن و حمایت از اداره جدید امور بازماندگان در وزارت کارو امور اجتماعی، برای تسهیل ارائه خدمات و جبران خسارت به بازماندگان ایزدی از دست داعش توافق کردند. دولت عراق هم به تصویب قانون دیوان عالی کشور برای پیشبرد عدالت برای نجات یافتگان از دست داعش متعهد شد.

آموزش عالی، علوم و فرهنگ

– ایالات متحده از سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۷.۵ میلیون دلار برای حمایت از موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی در عراق کمک کرده است.

– ایالات متحده، عراق و موسسه اسمیتسونیان تصمیم به گسترش و تمدید پروژه نجات نمرود گرفتند.

– ایالات متحده از پروژه های حفاظت از آثار باستانی در بابل، موصل، اربیل و سایر مکانهای در معرض خطر کمک می کند.

– ایالات متحده ابتکار جدید موزه مجازی را با همکاری شورای دولتی آثار باستانی و میراث تحت عنوان “گنجینه های بین النهرین” آغاز می کند که میراث فرهنگی غنی عراق را از طریق اینترنت در دسترس میلیون ها نفر می گذارد.

– ایالات متحده ۱.۲ میلیون دلار به ابتکار عمل دانشگاه های در شهرهای آزاد شده از دست داعش که به بهبود وضعیت دانشگاه های نابود شده توسط داعش در نینوا می پردازد، اختصاص می دهد.

– ایالات متحده و عراق بار دیگر بر تعهد خود برای تربیت فارغ التحصیلان و متخصصان دانشگاهی عراقی آماده کار از طریق روش های تدریس پیشرفته فرصت های آموزشی گسترده و بورسیه های تحصیلی از طریق مشارکت آموزش عالی، برنامه فولبرایت، برنامه تبادل رهبران جوان عراق و برنامه بورس تحصیلی کوچک زبان انگلیسی تاکید کردند.

نظرات بینندگان