arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اداره نظارت بر امور حیات وحش:

فعلا رایی برای مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت صادر نشده / ورود و خروج حیوانات در این مرکز ممنوع است

با گذشت بیش از دو ماه از شکایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد از مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت بابت آزار حیوانات، مرگ گورخرها و تلفات پیشین گونه‌های حیات وحش در این مرکز، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: هنوز قاضی این ‌پرونده نتیجه‌ بررسی‌ها را به ما اعلام نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت بیش از دو ماه از شکایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد از مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت بابت آزار حیوانات، مرگ گورخرها و تلفات پیشین گونه‌های حیات وحش در این مرکز، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: هنوز قاضی این ‌پرونده نتیجه‌ بررسی‌ها را به ما اعلام نکرده است.

به گزارش ایسنا، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری پس از گذشت یک هفته از ورود سه راس گورخر آفریقایی شامل یک نر و دو ماده به ایران، گورخر نر تلف و دو هفته ‌پس از آن یکی از دو گورخر ماده در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تلف شد. یک روز ‌پس از انتشار خبر مرگ گورخر نر آفریقایی، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد این سه راس گورخر از محفظه خود خارج شده‌اند و برخی افراد حاضر در محل با ضرب و شتم در تلاش برای بازگرداندن آن‌ها به محفظه هستند. شهاب الدین منتظمی - مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در این‌ باره گفت که با مقصران این حادثه تلخ بدون هیچ گونه چشم‌پوشی برخورد خواهد شد.

با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از اظهارات علیرضا شرفی- مدیر مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت- در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر اینکه "اراذل و اوباش و کارتن‌خواب‌ها به این سه راس حمله کرده بودند" فیلم دیگری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد خود مدیر مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت با ترکه‌ای دو راس از گورخرها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد اما این نخستین اقدام عوامل این مرکز نبود که جنجالی شد. چند روز ‌پیش از آن نیز همزمان با انتشار خبر مرگ یکی از گورخرهای آفریقایی، مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در چند استوری در صفحه رسمی خود در اینستاگرام ضمن استفاده از الفاظ توهین آمیز در ‌پاسخ به منتقدان این مرکز در رابطه با انتقال سه گورخر آفریقایی نوشته بود: «که خود هزینه انتقال این گورخرها را داده و نه منتقدان این مرکز.» این اظهارات واکنش‌ فعالان محیط زیست و کارشناسان را به‌همراه داشت که این ادبیات را نشانه کم اهمیت شمردن جان حیوانات از سوی این مرکز نگهداری حیات وحش دانستند. در پی آن و در شرایطی که چندین ساعت از انتشار استوری‌های توهین‌آمیز گذشته بود، مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت ادعا کرد که صفحه اینستاگرام این مرکز نگهداری حیات وحش هک شده است!.

گرچه انتقال این سه راس گورخر و تلف شدن دو راس از آن‌ها با ابهامات و جنجال‌های فراوانی همراه بود اما مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت ‌پیش از مرگ یکی از دو گورخر ماده در صفحه رسمی خود در اینستاگرام از آبستن بودن هر دوی آن‌ها خبرداده بود. با این حال ‌براساس گزارش بازدید اولیه گورخر ماده تلف شده آبستن بودن این گونه مورد تایید اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران قرار نگرفت.

‌پس از این ماجرا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد بابت آزار حیوانات، مرگ گورخرها و تلفات پیشین از مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت شکایت کرد و این ‌پرونده در دست بررسی مراجع قضایی قرار گرفت اما اکنون ‌پس از گذشت حدود دو ماه محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران به ایسنا می‌گوید: این شکایت همچنان در مراحل رسیدگی قرار دارد و همکاران ما در شهرستان ملارد ‌پیگیر این ‌پرونده هستند اما هنوز نتیجه‌ای از طرف قاضی ‌پرونده به ما اعلام نشده است.

او همچنین اظهار کرد: ورود و خروج حیوانات در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت علاوه‌بر ماجرای جنجالی سه راس گورخر آفریقایی، مرگ یک زرافه از سه زرافه وارداتی و یک ببر را نیز در کارنامه خود دارد. به نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به دو ماه از این ماجرا که موجب ناراحتی مردم و فعالان محیط زیست شد، بهتر است دستگاه قضا هرچه زودتر نظر خود را در این زمینه اعلام کند.

نظرات بینندگان