arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

نیویورک تایمز: با وجود اعلام پایان حضور نظامی، صرفا نقش نیروهای آمریکایی در عراق بازتعریف خواهد شد؛ خروجی در کار نیست

نخست وزیر عراق عازم واشنگتن است تا تقاضا کند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همه سربازان آمریکایی را از عراق خارج سازد و به رسانه های عراقی اعلام کرده که این سفر "به حضور نیروهای جنگی پایان می دهد".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: نخست وزیر عراق عازم واشنگتن است تا تقاضا کند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همه سربازان آمریکایی را از عراق خارج سازد و به رسانه های عراقی اعلام کرده که این سفر "به حضور نیروهای جنگی پایان می دهد".

به گزارش نیویورک تایمز، مقامهای آمریکایی می گویند، آمریکا احتمالا درخواست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رالحاظ کرده و به این ترتیب یک ضرب الاجل طی روز دوشنبه برای خروج نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی اعلام می شود.

پنتاگون و دیگر مقامات دولت می گویند که با حذف تعداد کم اما نامشخص از ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی که در حال حاضر در عراق مستقر هستند و با طبقه بندی مجدد نقش سایر نیروها به این مهم دست خواهند یافت و نقش نیروها روی کاغذ تغییر می کند. به این ترتیب صرفا نقش و نوع کارکرد این نیروها بازتعریف خواهد شد و نیروهای آمریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند.

یک مقام آمریکایی آگاه به بحثهای جاری گفت: تا پایان سال جاری میلادی نیروی نظامی دارای نقش رزمی وجود نخواهد داشت. ما پیش بینی اعمال تنظیمات در قوا همراستا با این تعهد را داریم.

اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی، به همراه یک مقام امنیتی عراق و همچنین هشت تن دیگر در یک حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ حضور فعلی آمریکا در عراق را به لحاظ سیاسی غیرممکن و در داخل آمریکا نیز به لحاظ سیاسی نامطلوب ساخته است. بعد از این حمله پهپادی تروریستی آمریکا، پارلمان عراق خواستار آن شد که دولت این کشور نیروهای آمریکایی را اخراج کند؛ طرحی که غیرالزام آور بود اما پیامی قدرتمند را به هر سیاستمدار خواستار باقی ماندن در قدرت از جمله نخست وزیر فرستاد.

در واشنگتن روز جمعه مقامهای پنتاگون گفتند، انتظار دارند سطح سربازان در عراق در سطح فعلی حدود ۲۵۰۰ تن باقی بماند و نقش برخی نیروهای آمریکایی باز تعریف شود. اما مقامهای عراقی می گویند تغییر دسته بندی نیروهای آمریکایی به جای خارج ساختن آنها از عراق، احزاب سیاسی خواستار خروج همه سربازان را راضی نخواهد کرد.

محمود الربیعی، سخنگوی سیاسی جنبش عصائب اهل حق عراق، اظهار کرد: ما تغییر اسم آنها از نیروهای رزمی به مربی و مشاور را به عنوان تلاشی برای فریب در نظر می گیریم.

اعلام روز دوشنبه در حالی است که پنتاگون به مراحل نهایی خروج از افغانستان و پایان حضور ۲۰ ساله اش در این کشور نزدیک می شود.

نظرات بینندگان