arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

احمد خاتمی: مذاکرات یکی از عوامل گرانی‌های افسارگسیخته است / ذلت پذیری یعنی آب خوردن را به مذاکره با آمریکا ربط می‌دهند

امام جمعه موقت تهران گفت: مذاکره‌کنندگان از فرهنگ عاشورایی فاصله گرفتند و راهکار حل مشکلات را مذاکره با آمریکا می‌دانستند ولی همگان دیدیم که ذلت‌پذیری آنان برای کشور جواب نداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: حجت الاسلام سید احمد خاتمی شامگاه شنبه در یادواره شهدای طلاب شهرستان ابهر ضمن ادای احترام به مقام والای شهدا اظهار داشت: زبان بشر هیچ‌گاه نمی‌تواند رشادت‌ها و زحمات شهدا را بیان کند و فقط خداست که می‌تواند اجر و پاداش شهدا را در نظر بگیرد؛ فرهنگ شهادت و عاشورا دقیقا همان فرهنگی است که بیگانگان از آن واهمه دارند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم به فرهنگ شهدا نزدیک شویم باید داستان کربلا را بدانیم؛ باید برای حسین بن علی (ع) اشک بریزیم و برایش مجالس عزا برپا کنیم؛ اشک ریختن به حسین(ع) می‌تواند ما را به فرهنگ شهدا نزدیک کند.

عضو شورای نگهبان در ادامه نقطه مقابل فرهنگ عاشورایی را ذلت‌پذیری توصیف کرد و افزود: ذلت‌پذیری ضد فرهنگ عاشورایی است؛ ذلت‌پذیری یعنی اینکه همه مسائل کشور را به مذاکره با آمریکا ربط دهند؛ حتی آب خوردن را به مذاکره با آمریکا ربط می‌دهند؛ این فرهنگ کاملا با فرهنگ شهادت متضاد است.

 خاتمی ادامه داد: رسانه‌ها و روزنامه‌های حامی آن‌ها مدعی شدند اگر مذاکرات انجام شود تحریم‌ها برداشته می‌شود و نفس راحتی می‌کشیم ولی پس از هشت سال دیدیم که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه به مصیبت مردم افزوده شد. تردید نکنید که یکی از عوامل گرانی‌های افسارگسیخته در حال حاضر همین علت است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ مقابله با استکبار در همه عرصه‌ها اذعان کرد: اعتراف کنید که ناکام بودید و اعتراف کنید که این کار را خودتان کردید و اینقدر تقصیرها را گردن این و آن نیندازید؛ اگر با فرهنگ عاشورا همراه بودید و در عمل همراه مردم بودید قطعا با آسیب‌های امروز مواجه نبودیم.

عضو شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در ادامه تشریح کرد: پیام شهدا این است که باید فرهنگ عزت زنده بماند؛ شهدا رفتند تا ملت عزیز بماند و الحمدالله با حضور رهبر معظم انقلاب ملت عزیز مانده و عزیز خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه  فرهنگ عاشورا به معنی فرهنگ ولایت‌مداری و حجت‌مداری است؛ گفت: یعنی اینکه هر آنچه که ولایت و حجت خدا تشخیص بدهد مردم باید همان راه را بروند؛ ملت باید وفادار ولایت فقیه باشد و از ولی اطاعت کند. ولایت در سفر چند سال پیش به خوزستان تدابیری را اتخاذ کردند که مشکلات امروز رخ ندهد ولی متاسفانه آن زمان مسئولان شعار دادند که انجام می‌دهیم ولی انجام ندادند.

خاتمی مطرح کرد: متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم برخی مسئولان مقصر ناکارآمدی‌های خودشان را به گردن دیگران می‌اندازند؛ این نهایت «ناجوانمردی» است. آن‌ها مدعی هستند که می‌خواستیم انجام دهیم ولی اجازه ندادند. من به آن مسئولان توصیه می‌کنم کمی جوانمرد باشید.

وی با تاکید بر اینکه مجلس گرامیداشت شهدا به معنای زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا است، گفت: اینگونه مجالس باید بیشتر برگزار شود و حتی وجود ویروس کرونا نتواند مانع برگزاری این مجالس شود. حتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشکالی ندارد نفرات محدودی حضور یابند مهم این است که مجالس شهدا حتما برگزار شود.

نظرات بینندگان