arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

تدارک چندین حمله همزمان با عید قربان در عراق / کاظمی: دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکا نداریم

دولت عراق می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد حملات دیگری غیر از آنچه یک روز پیش از عید قربان در شهرک صدر بغداد روی داد برای تعطیلات این عید مذهبی تدارک دیده شده بود. وزارت کشور عراق روز یکشنبه ضمن انتشار عکس‌هایی از پنج فرد مظنون به دست داشتن در بمب‌گذاری روز دوشنبه اعلام کرد که طراحان این عملیات حملات بیشتری را همزمان با برپایی جشن‌های عید قربان سازمان‌دهی کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دولت عراق می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد حملات دیگری غیر از آنچه یک روز پیش از عید قربان در شهرک صدر بغداد روی داد برای تعطیلات این عید مذهبی تدارک دیده شده بود.

وزارت کشور عراق روز یکشنبه ضمن انتشار عکس‌هایی از پنج فرد مظنون به دست داشتن در بمب‌گذاری روز دوشنبه اعلام کرد که طراحان این عملیات حملات بیشتری را همزمان با برپایی جشن‌های عید قربان سازمان‌دهی کرده بودند.

بنا به آنچه دستگاه‌های امنیتی و رسانه‌های عراق اعلام کرده‌اند سه تن از پنج مظنون دستگیر شده برادر و از اعضای یک خانواده هستند.


در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است که «نیروهای امنیتی دو شبکه تروریستی را که در سازماندهی حمله ۱۹ ژوئیه در شهرک شیعه نشین صدرِ بغداد نقش داشتند در استان های انبار (غرب) و کرکوک (شمال) عراق شناسایی و متلاشی کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید که اعضای این شبکه‌ها در تدارک انجام حملات دیگری در مناطق و استان‌های مختلف عراق همزمان با عید قربان بودند.

تلویزیون دولتی عراق نیز شنبه شب با بخش برنامه‌ای ویژه «اعترافات» پنج مظنون دستگیر شده به دلیل دست داشتن در انفجارهای شهرک صدر را پخش کرد.

این شیوه از اطلاع رسانی در باره اعترافات افراد مجرم معمولا در عراق برای پرونده‌های بزرگ جنایی و کیفری مرسوم است.


اعلام برچیده شدن «هسته‌های تروریستی» مرتبط با حملات مرگبار اخیر در عراق در آستانه سفر مصطفی کاظمی به واشنگتن برای گفتگو با جو بایدن بر سر حضور نظامیان آمریکایی در کشورش صورت می‌گیرد.

آُقای کاظمی روز شنبه با انتشار توییتی از دستگیری اعضای یک «هسته تروریستی» خبر داد که گفته می‌شود در حمله انتحاری دوشنبه گذشته در بازار محلی شهرک صدر بغداد دست داشته‌اند.

این حمله که گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش مسئولیت انجام آنرا پذیرفته یک روز پیش از عید قربان حدود ۳۰ کشته بر جای گذاشت.

کاظمی: عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکا ندارد
نخست وزیر عراق امیدوار است که پس از سفر روز دوشنبه خود به واشنگتن و گفتگو با رئیس جمهوری ایالات متحده جدول زمانی مشخصی را برای خروج ۲ هزار و پانصد نظامی باقی‌مانده آمریکایی در عراق که جریان‌های پرنفوذ نزدیک به ایران خواهان عقب‌نشینی فوری آنها از کشورشان هستند، اعلام کند.

مطفی کاظمی در گفتگویی اختصاصی با آسوشیتدپرس در آستانه سفر به واشتنگتن تاکید کرده که کشورش به نیروهای رزمی آمریکایی در کشورش دیگر نیازی ندارد و همکاری‌های نظامی عراق و ایالات متحده می‌تواند از این پس در زمینه آموزش و کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی ادامه یابد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق که پیش‌ از مصطفی کاظمی به ایالات متحده سفر و در کاخ سفید با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرده است در گفتگو با خبرنگاران اطمینان داده است که گفتگوهای راهبردی جاری در نهایت به تعیین یک جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی منجر می‌شود.

مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی اما معتقدند که این گفتگوها بیشتر به اعلام یک بازتعریف از ماموریتی جدید برای ارتش ایالات متحده در عراق منجر خواهد شد.

فواد حسین نیز همانند مصطفی کاظمی پیش‌تر گفته بود که کشورش دیگر نیازی به حضور نظامی آمریکا ندارد اما در عین حال نیازمند کمک‌های نظامی ایالات متحده به خصوص در زمینه آموزش، توانمند سازی و تجهیز و تسلیح بیشتر است.

نظرات بینندگان