arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

ابتلاي 7 نفر و فوت دو نفر/ خطر تب كريمه كنگو جدي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت با اشاره به ابتلاي 7 نفر از ساكنان استان خراسان رضوي به بيماري تب كريمه كنگو و فوت 2 نفر از آنها، نسبت به خريد دام‌هاي بدون تاييد دامپزشكي هشدار داد.

دكتر محمدمهدي گويا در گفت‌وگو با ايسنا، در توضيح بروز مواردي از بيماري تب كريمه كنگو در استان خراسان رضوي، گفت: پنج نفر در تماس با يك بيمار مبتلا دچار آلودگي شدند. بيمار اول كارگر يك كشتارگاه بود كه به دليل عدم رعايت نكات بهداشتي هنگام ذبح دام، دست وي دچار جراحت مي‌شود.وي ادامه داد: اين فرد پس از 10 روز به تب و علايم اوليه بيماري تب كريمه كنگو مبتلا مي‌شود و براي درمان به بخش خصوصي مراجعه مي‌كند. از آنجا كه علايم بيماري واضح نبوده، بيماري وي تشخيص داده نمي‌شود. هنگامي كه اين فرد به بيمارستان تخصصي مراجعه مي‌كند در مراحل انتهايي بيماري قرار داشته و با وجود انجام تمام اقدامات لازم براي درمان وي، فوت مي‌كند.دكتر گويا، افزود: تمام افرادي كه با اين بيمار در ارتباط بودند تحت مراقبت قرار گرفتند اما متاسفانه انترن بيمارستان مربوطه با وجود آن كه تحت مراقبت كامل قرار مي‌گيرد و اقدامات درماني براي وي انجام مي‌شود، فوت مي‌كند.

 اما وضعيت عمومي باقي موارد خوب است، 2 نفر از اين افراد از بيمارستان مرخص شده‌اند و 2 نفر ديگر نيز طي روزهاي آينده مرخص مي‌شوند.به گفته رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، يكشنبه شب نيز در استان خراسان رضوي فردي با علايم اوليه بيماري تب كريمه كنگو به بيمارستان مراجعه مي‌كند اما هنوز پاسخ آزمايش‌هاي انجام نشده مثبت نشده است. حال عمومي اين فرد نيز خوب است. رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت گفت: تب كريمه كنگو نوعي عفونت ويروسي به شدت واگيردار است. اين بيماري از طريق تماس با حيوان آلوده (هنگام ذبح و تماس با احشاء حيوان آلوده) در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي به انسان منتقل مي‌شود.

«تب كريمه كنگو» از طريق گزش كنه‌اي كه روي بدن دام بيمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلاي انسان به اين بيماري، ديگر افرادي كه در حين مراقبت درماني با خون و ترشحات بدن فرد بيمار در تماس باشند و نكات بهداشتي را رعايت نكرده باشند، ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند.اين بيماري در ابتدا ممكن است با يك بيماري سرماخوردگي ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشي از ديگر علائم ابتلا به اين بيماري است. همچنين پس از چند روز بيمار دچار خونريزي از بيني، لثه، دستگاه گوارشي و دستگاه تناسلي مي‌شود خونريزي زيرپوستي نيز ممكن است ايجاد شود. در اين زمان وضعيت بيمار بحراني است و حتي با انجام اقدامات درماني، بيمار ممكن است جان خود را از دست دهد.دكتر گويا با تاكيد بر اين كه دام‌هاي مبتلا به تب كريمه كنگو هيچ نشان و علامتي از بيماري ندارند، از مردم خواست به هيچ وجه دام‌هايي كه مهر تاييد سازمان دامپزشكي را ندارند، خريداري نكنند.
نظرات بینندگان