arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

نماینده حامی طرح تحدید فضای مجازی: اصلا به مصلحت‌ پیام رسان های خارجی نیست که به قانون ما تمکین نکنند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پیام‌رسان‌های خارجی در سال به قدری از این کشور سود می‌برند که اصلا به مصلحت‌شان نیست که این قانون را تمکین نکنند؛ بخاطر سود کلانی که سالیانه از فضای مجازی داخل کشور ما می‌برند حتما نمایندگی‌شان را در کشور قرار می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که از مسدودسازی صحبت می‌کنند بگویند از کدام ماده چنین مطلبی دریافت کرده‌اند؛ طرح در مقابل من است، چنین مسأله‌ای یک ادعای کذب است؛ نسخه‌ پیش‌نویسی از طرح که با نام دقیق «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در اختیار داریم، با طرح ابتدایی که ماه‌ها قبل در قالب طرح صیانت از حقوق کاربران آمده بود تفاوت بسیاری دارد.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی اظهار داشت: نسخه‌ پیش‌نویسی از طرح که با نام دقیق «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در اختیار داریم، با طرح ابتدایی که ماه‌ها قبل در قالب طرح صیانت از حقوق کاربران آمده بود تفاوت بسیاری دارد و تغییرات زیادی داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یک سال گذشته با متخصصان و صاحب‌نظران گوناگون مذاکره شده بود، با تمام دستگاه‌ها و کارشناسان گفت‌وگو شد و یک طرح نسبتاً پخته‌ای مطرح شد.

بسیاری از مخالفان اصلا طرح را نخوانده‌اند

وی تصریح کرد: پیش از آن که این طرح به صحن علنی بیاید هم بسیاری تماس گرفتند و پیام دادند که ما مخالف هستیم اما وقتی از آن‌ها دلیل‌شان را می‌پرسیدیم پاسخ قابل قبولی نداشتند؛ بسیاری از افرادی که معترض بودند اصلا طرح را نخوانده بودند و در پی جو تبلیغاتی قرار گرفته بودند که مخالفت می‌کردند.

میرزایی عنوان کرد: امروز هم در صحن علنی بسیاری از نمایندگانی که حتی رأی منفی دادند هم با اصل طرح موافق بودند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چیزی که امروز تصویب شد، اصل ۸۵ شدن این طرح بود که برخی با آن مخالف بودند که می‌خواستند به صحن علنی بیاید نه آن که در کمیسیون تخصصی تصویب شود.

کمیسیون مشترکی که طرح را بررسی خواهد کرد از همه کمیسیون‌ها نماینده دارد

وی ادامه داد: کمیسیونی که این طرح را طراحی کرد، کمیسیون فرهنگی و چندین نفر از متخصصان و نمایندگان دستگاه‌ها بود اما در حال حاضر مقرر شد که در یک کمیسیون مشترک که از دیگر کمیسیون‌ها هم در آن حضور دارند مسؤول بررسی طرح شوند، بنابراین تنها در اختیار کمیسیون فرهنگی نخواهد بود.

ادعای مسدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی کذب است

میرزایی گفت: افرادی که از مسدودسازی صحبت می‌کنند بگویند از کدام ماده چنین مطلبی دریافت کرده‌اند؛ طرح در مقابل من است که چنین مسأله‌ای یک ادعای کذب است؛ تفسیری که قانون‌گذار از قانون می‌کند، بر همه تفاسیر اولویت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چند اتفاق در این طرح رخ داده است از جمله آن که اداره فضای مجازی در اختیار یک کمیسیون متشکل از دولت، قوه قضائیه، مجلس و نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری، قرار می‌گیرد تا همه در اداره فضای مجازی نقش داشته باشند، در گذشته در اختیار بخشی از دولت بود که اغلب مصوبات شورای عالی فضای مجازی را هم عمل نمی‌کردند.

وی بیان داشت: امروز ما از همه ارکان حاکمیت اعم از نهادهای زیرنظر رهبر معظم انقلاب، دولت، مجلس و قوه قضائیه در اداره و تصمیم‌گیری برای این فضا استفاده کردیم و این اولین حسن بود.

میرزایی افزود: دوم اینکه برخی افراد هستند که زحمت‌های زیادی می‌کشند و پیجی را بالا می‌آورند و فالورهای زیادی پیدا می‌کنند و کار و کسب‌شان به آن بستگی دارد ممکن است اینستاگرام بخواهد در فضایی پیج این کاربر را ببندد؛ چه کسی می‌تواند جلوی آن را بگیرد؟ تمام زحمات و سرمایه‌گذاری‌هایی که فرد انجام داده است با یک اراده‌ای که قابل کنترل نیست، در آن سوی دنیا از بین می‌رود؛ در این طرح پیش‌بینی کردیم که باید این پیام‌رسان‌های خارجی در کشور نمایندگی داشته باشند که نتوانند ضرر و زیانی به شکل غیر قانونی به کاربرهای ما بزدند و یا اطلاعات شخصی را فاش کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا قبل از تصویب این قانون علی‌القاعده کسی نمی‌توانست جلوی آن‌ها را بگیرد ولی ما در این طرح که قانون خواهد شد تعبیر کردیم که بشود از این مورد دفاع کرد.

درصورت تصویب این طرح بیش از یک میلیون شغل ایجاد می‌شود

وی افزود: در مثالی دیگر اینکه در حال حاضر اگر شخصی اثر فاخری را تولید می‌کند و در فضای مجازی منتشر می‌کند هیچ استفاده‌ای برای او نخواهد بود در حالی که ما پیش‌بینی کردیم اگر شخصی در فضای مجازی اثر فاخری تولد کند و از یک تعدادی بیش‌تر دانلود شود و کلیک شود مبالغی در اختیارش قرار گیرد و پیش‌بینی‌ این است که صدها هزار و حتی بالای یک میلیون شغل به واسطه این کار به وجود بیاید.

پیام‌رسان‌های داخلی موازی با خارجی‌ها کار خواهند کرد/ سیاست فیلترینگ نخواهیم داشت

میرزایی تأکید کرد: از سمتی دیگر ماجرای فیلترینگ اصلا مطرح نیست؛ گفتیم کاری کنیم که از پیام‌رسان‌های داخلی خودمان، دانشمندان خودمان و نیروهای تحصیل‌کرده جوان خودمان حمایت کنیم و این‌ها به موازات باز بودن پیام‌رسان‌های خارجی فضاهایی را کار کنند و در این مسیر حرکت کنند که خدماتی که ارائه می‌کنند بهتر و ارزان‌تر از خارجی‌ها باشد، در این صورت بدون اینکه احتیاج داشته باشیم فیلتری کنیم عموم مردم به این سمت حرکت خواهند کرد؛ ما این سیاست را در این طرح در نظر گرفتیم نه سیاست فیلترینگ را.

سود پیام‌رسان‌های خارجی از ایران به حدی است که حتماً نمایندگی‌هایشان را به ایران می‌فرستند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا آمدن نمایندگی پیام‌رسان‌های خارجی به کشور امکان‌پذیر است، عنوان کرد: تا امروز قانونی نبوده که این شرکت‌ها پاسخگو نبودند؛ بر اساس کدام قانون می‌خواستند مذاکره کنند و با این پیام‌رسان‌های خارجی مواجه شوند؟ در ثانی در سال به قدری از این کشور سود می‌برند که اصلا به مصلحت‌شان نیست که این قانون را تمکین نکنند؛ بخاطر سود کلانی که سالیانه از فضای مجازی داخل کشور ما می‌برند حتما نمایندگی‌شان را در کشور قرار می‌دهند.

نظرات بینندگان