arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

نماینده دشت آزادگان: جوان‌هایی که در خوزستان کشته‌ شدند، فقط برای مطالبات مسالمت‌آمیز خود بیرون آمدند / از آمار دقیق کشته‌شدگان اطلاعی ندارم

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن انتقاد از وضعیت بی‌آبی، اشتغال و نبود عدالت در این استان با بیان اینکه از تعداد دقیق کشته‌شدگان حوادث اخیر خوزستان خبر ندارد، تاکید کرد: شورای امنیت کشور و شورای تامین استان برای حمایت و تامین خانواده کشته‌شدگان برنامه خوبی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن انتقاد از وضعیت بی‌آبی، اشتغال و نبود عدالت در این استان با بیان اینکه از تعداد دقیق کشته‌شدگان حوادث اخیر خوزستان خبر ندارد، تاکید کرد: شورای امنیت کشور و شورای تامین استان برای حمایت و تامین خانواده کشته‌شدگان برنامه خوبی دارد.

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت خوزستان اظهار داشت: متاسفانه بی‌توجهی به مردم باعث می‌شود که آن‌ها ناراحت و نگران شوند؛ مردم کم‌لطفی‌هایی را از سوی مسئولان دیده‌اند و یا اینکه مدیریت‌های غیرمرتبط و به دور از علم مدیریت باعث می‌شود که دولت، نظام و البته مردم دچار مشکلاتی شوند. خوزستان از سوءمدیریت می‌نالد. مدیریت هم در سطح خوزستان و همچنین در نگاه‌های ناجالبی که در بعضی از وزارتخانه‌ها مثل نیرو و نفت وجود دارد، مردم خوزستان را نگران کرده است.

خوزستان قلب تپنده ایران است

وی با بیان اینکه مردم خوزستان مردم ولایت‌مداری هستند، ادامه داد: پنج میلیون آدمی آنجا نفس می‌کشند که در زمان هشت سال دفاع مقدس همه در جلوگیری از تجاوز دشمن سینه سپر کردند. خوزستان تاریخ بسیار ارزشمندی دارد و قلب تپنده ایران است. خوزستان به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور است؛ چراکه بیشترین نیروگاه‌های تولید برق و بیشترین صنایع را دارد و همچنین قطب پتروشیمی و پایتخت نفت و گاز ایران است، نیشکر و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی دارد و به عنوان جلگه کشاورزی ایران از آن یاد می‌کنند؛ اما متاسفانه از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده و امکان اینکه مردم در این ظرفیت‌ها قرار بگیرند نیز به وجود نیامده است و حتی شرایط به گونه‌ای نبوده که حداقل خود مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

سهم مردم خوزستان فقط آلاینده‌های نفس‌گیر و بیماری‌های صعب‌العلاج شده است

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه نه حق آلایندگی و نه ارزش افزوده درست حسابی به خوزستان می‌دهند و نه از فرزندانشان استفاده می‌کنند، گفت: پیمانکاران و شرکت‌هایی که در خوزستان کار می‌کنند، مالیات و حق آلایندگی را به مودیان تهران واریز می‌کنند و سهم مردم خوزستان فقط آلاینده‌های نفس‌گیر و بیماری‌های صعب‌العلاج شده است.

میلیاردها تومان صرف ساخت سدهایی شده که در زمستان زیر آب برویم و در تابستان بی‌آب بمانیم

وی افزود: تنها یکی از مسائل خوزستان موضوع آب است، پارسال ما زیر سیل سنگین قرار داشتیم و امسال از بی‌آبی فریاد می‌زنیم؛ اینکه مدیریت نشد. میلیاردها میلیارد تومان صرف ساخت سدهای خوزستان شده است که در زمستان به زیر آب برویم و در تابستان بی‌آب بمانیم و زندگیمان از بین برود؟ نهادهای نظارتی باید ورود کنند و فلسفه وجود سدها، مدیریت، منابع آب را از نزدیک ببینند. چرا باید نرخ بیکاری مردم خوزستان به سیستان و بلوچستان تنه بزند؟ چرا مردم از نعمتی که دارند، بهره حداقلی هم نمی‌برند. مردم غیر از محرومیت در خیلی از جاها تحقیر هم می‌شوند. این جالب نیست، ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی به سر می‌بریم و مدیریت ما باید اسلامی، مبتنی بر عدالت اجتماعی و نیازهای مردم باشد. از این بابت مردم ناراحت و نگران هستند.

در بعضی از شهرها دمای هوا به بیش از ۶۰ درجه می‌رسد

نماینده دشت آزادگان با بیان اینکه بی‌آبی یکی از مشکلات خوزستان است، بیکاری، زیرساخت‌ها، توسعه عمرانی را چه باید کرد؟ خاطرنشان کرد: آنچه را هم که داریم از دست داده‌ایم، خیابان‌ها و جاده‌های ما ده سال قبل بهتر از وضعیت فعلی بودند و نتوانستیم حفظ وضع موجود هم کنیم. در بعضی از شهرها دمای هوا به بیش از ۶۰ درجه می‌رسد و خوزستان چندین روز د رهفته برای اینکه برق ندارد و تعطیل می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به دستور و همدردی رهبری با مردم خوزستان، گفت: با لبیک گفتن به مقام معظم رهبری آرامش در شهرها ایجاد شد، خدا را شاکریم و از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که بیاناتشان باعث آرامش مردم شده است، چراکه مردم خوزستان ولایتمدار و معتقد هستند مردم ما معتقد به خاندان عصمت و طهارت و ولایت فقیه هستند.

جبران خسارات دامداران و کشاورزان خوزستانی در هیات دولت تصویب شده است

وی درباره آسیب‌های وارد شده به مردم در خوزستان و جبران آن توسط دولت با اشاره به جلسه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و وزرا در سفر به خوزستان، گفت: در هیات دولت جبران خسارت کشاورزان و دامداران مصوب شده است و قول داده شده که تامین هزینه شود.

باید امهال ۳۰ساله به وام‌های همه دامداران و کشاورزان خوزستان بدهند

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه ادامه داد: مردم از بانک کشاورزی و بانک‌های عامل وام می‌گیرند، کشت می‌کنند و وامی که گرفته‌اند را روی زمین انداخته‌اند اما به نتیجه نرسیده و بدهکار مانده‌اند، که باید امهال ۳۰ساله به همه دامداران و کشاورزان بدهند. همچنین باید تامین اعتبارات برای لوله کشی برای روستاهایی که بدون آب هستند، انجام شود. قرار شده احیای برخی از تالاب‌ها روی رودخانه کرخه با رهاسازی آب در حد معقول مدیریت شود و به صورت پایدار ادامه پیدا کند تا محیط زیست، تالاب و اکولوژی رودخانه کرخه حفظ شود و حداقل احشام مردم با کمبود آب مواجه نشوند.

جبران خسارات سیل سال ۹۸ هنوز پرداخت نشده است

وی یادآور شد: یکسری خسارت‌هایی به تاسیسات شبکه‌های آبرسانی که روستاها را پوشش می‌دهند، وارد شده و قرار است جبران شود؛ اما نمی‌دانم آیا دولت در این ده روزی که تا پایان مانده کاری خواهد کرد، اینکه آیا اقدامی در تامین اعتبار مصوب شده می‌کند یا می‌ماند برای دولت جدید. در بخش آبرسانی نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آب‌رسانی آب شرب روستاها و شهرها مصوب شده است. همچنین در بخش کشاورزی جبران خسارت سیل سال ۹۸ که پرداخت نشده را می‌خواهند پرداخت کنند تا بخشی از خسارت‌های فعلی جبران شود. مردم دیگر اعتماد ندارند، چون می‌بینند که مسئولان وعده می‌دهند وعده‌هایشان عملیاتی نمی‌شود.

ستاد اجرایی فرمان امام تامین خسارت به دامداران و کشاورزان خوزستان را به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تقبل کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از سیل ۹۸ تا به حال دو سال گذشته اما قسمتی از کشاورزان ما هنوز مبالغ مربود خسارت‌های وارد شده را دریافت نکرده‌اند، چه برسد به این حادثه جدیدی که اکنون اتفاق افتاده است، گفت: بی‌آبی که جدیداً باعث متضرر شدن کشاورزان و دامداران شده چگونه می‌خواهد تامین منابع شود؟ ستاد اجرایی فرمان امام تامین خسارت به دامداران و کشاورزان را به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تقبل کرده و ما خوشبین هستیم که انجام شود.

شورای تامین استان خوزستان و شورای امنیت ملی خسارت خانواده‌های کشته و زخمی‌شدگان را جبران می‌کند

جوان‌هایی که کشته‌ شدند، فقط برای مطالبات مسالمت‌آمیز خود بیرون آمدند

از آمار دقیق کشته‌شدگان اطلاعی ندارم

وی درباره کشته شدن و زخمی شدن افرادی که در اعتراضات اخیر حضور داشته‌اند، گفت: شورای تامین استان خوزستان و شورای امنیت ملی کشور در جهت جبران حوادث و مشکلاتی که برای بعضی خانواده‌ها صورت گرفته برنامه دارد و جبران خواهند کرد؛ چراکه آن‌ها نیز از کشته شدن افراد متاثر هستند. جوانانی که کشته شدند، افرادی هستند که با نظام بوده و در گردونه نظام تعریف می‌شدند، سوابق خانوادگی آن‌ها نیز همین را نشان می‌دهد؛ آن‌ها برای مطالبه مسالمت‌آمیز خود بیرون آمدند اما از جاهای ناشناسی به سمت‌شان تیراندازی شده و آن‌ها را کشتند. همه مسئولان متاثر، ناراحت و نگران هستند و یقیناً برای جبران این امر برنامه‌های خوبی خواهند داشت. اما از میزان دقیق آمار کشته شدگان اطلاعی ندارم.

نظرات بینندگان