arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

المپیک توکیو؛ وزنه‌بردار ناپدید شده اوگاندایی در ژاپن دستگیر و به کشورش بازگردانده شد

وزنه‌بردار اوگاندایی که از جمعه پیش به یکباره در دهکده بازی‌های المپیک توکیو ناپدید شده بود هنگام بازگشت به کشورش دستگیر شد. این ورزشکار۲۰ ساله که جولیوس سکیتولکو نام دارد پیش‌تر به عنوان عضوی از تیم وزنه‌برداری اوگاندا برای رقابت در بازی‌های المپیک وارد پایتخت ژاپن شده بود، اما زمانی که قرار بود برای تست به محل انجام معاینات پزشکی مراجعه کند به یکباره ناپدید شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: وزنه‌بردار اوگاندایی که از جمعه پیش به یکباره در دهکده بازی‌های المپیک توکیو ناپدید شده بود هنگام بازگشت به کشورش دستگیر شد.

این ورزشکار۲۰ ساله که جولیوس سکیتولکو نام دارد پیش‌تر به عنوان عضوی از تیم وزنه‌برداری اوگاندا برای رقابت در بازی‌های المپیک وارد پایتخت ژاپن شده بود اما زمانی که قرار بود برای تست به محل انجام معاینات پزشکی مراجعه کند به یکباره ناپدید شد.

مسئولان برگزاری مسابقات روز جمعه متوجه غیبت او در محل انجام تست‌ کووید۱۹ شدند و با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که وی در هتل محل اقامت خود نیز حضور ندارد.


یادداشتی که در اتاق وی پیدا شد نشان داد که وی دهکده بازی‌های را ترک کرده و به نقطه‌ای دیکر از ژاپن متواری شده است.

جولیوس سکیتولکو در این یادداشت نوشته شده بود که به دلیل دشوار بودن شرایط زندگی در کشورش حاضر نیست دیگر به اوگاندا باز گردد و قصد دارد در ژاپن بماند و در این کشور زندگی کند.

برخی رسانه‌های ژاپنی روز چهارشنبه با انعکاس این ماجرا اعلام کردند که این وزنه‌بردار اوگاندایی چند روز پس از متواری شدن توسط پلیس دستگیر و به کشورش بازگردانده شده است.

ان‌اچ‌کی نیز در گزارشی یاد آور شده که جولیوس سکیتولکو ظهر روز سه‌شنبه در شهر یوکایچی شناسایی و دستگیر شده است.


به گفته پلیس ژاپن، این ورزشکار ژاپنی پس از ترک هتل خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار پرسرعت رسانده و توکیو را ترک کرده بود.

نحوه حضور جولیوس سکیتولکو در اردوی تیم وزنه‌برداری اوگاندا در توکیو هنوز مشخص نیست اما آنطور که رسانه‌های بین‌المللی یادآور شدند وی به دلیل به دست نیاوردن حد نصاب لازم از کسب سهمیه شرکت در مسابقات وزنه‌برداری المپیک بازمانده و قرار بود که هر چه زود‌تر به کشورش بازگردانده شود.

جولیوس سکیتولکو پس از دستگیری توسط پلیس ژاپن و بازگشت به اوگاندا بلافاصله در کشورش تحت بازداشت قرار گرفت.

وکیل این وزنه‌بردار اوگاندایی می‌گوید که موکلش بدون آنکه اتهامی مشخص متوجه وی باشد دستگیر و بازداشت شده است.

به گفته آنتونی واملی، بنیانگذار یک موسسه حقوقی که مسئولیت وکالت و حمایت قانونی از جولیوس سکیتولکو را برعهده دارد «در اوگاندا همه چیز ممکن است و مقامات می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند.»

وی این بازداشت را «غیرمنطقی» خواند و تاکید کرد که موکلش به صورت غیرقانونی بازداشت شده است.

فعالان و گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها دولت اوگاندا به ریاست یووری موسونی را به دستگیری و بازداشت خودسرانه افراد متهم کرده و یادآور شده‌اند که افراد بازداشت شده بدون هر گونه توجیه و گاها اتهامی مشخص برای مدت طولانی، بدون حق دسترسی به دادرسی‌های عادلانه در حبس نگهداری می‌شوند.

گفتنی است که سخنگوی پلیس اوگاندا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفته بود که مقامات کشورش در حال تحقیق در خصوص نحوه ورود جولیوس سکیتولکو به ژاپن هستند.

جولیوس سکیتولکو که در دسته ۵۶ کیلوگرم وزنه می‌زند پیش‌تر به نمایندگی از اوگاندا در چند تورنمنت از جمله در مسابقاتی در استرالیا شرکت کرده بود.

نظرات بینندگان