arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

حریرچی: ۹۲ درصد افراد بستری شده، واکسن نزده‌اند / در حال حاضر اقدام اصلی مقابله با کرونا فقط و فقط واکسیناسیون است

معاون درمان اظهار کرد: در حال حاضر اقدام اصلی و مهم مقابله با کرونا با توجه به خستگی مردم از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فقط و فقط واکسیناسیون است که خوشبختانه واکسیناسیون نیز گسترش زیادی پیدا کرده است، ولی تا اتمام واکسیناسیون کامل حتماً باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: حریرچی گفت: قدرت سرایت ۱ ونیم تا ۲ برابری ویروس دلتا و مراجعات غیرکرونایی، باعث افزایش چشمگیر موارد بستری ما شده است.

 ایرج حریرچی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در مورد وضعیت پیک پنجم و شرایط بیمارستان‌ها اظهار کرد: ما در این موج با شدت قابل توجه هدایت پذیری ویروس دلتا مواجهیم. قدرت سرایت این ویروس ۶۰ تا ۱۰۰ درصد یعنی یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر جهش‌های کروناست. همچنین بار ویروسی در افراد مبتلا، هزار برابر واریانت‌های قبلی است.

او افزود: بیماری زایی خالص این ویروس به دلیل افزایش تعداد ابتلا، بسیار بالا است. در بعضی از استان‌ها مثل آذربایجان شرقی مشکل ما کمتر است و به ویژه در این پیک با بحران خاصی در این استان، مواجه نیستیم و حتی می توانیم بگوییم این استان وارد پیک پنجم نشده است. همچنین روند بیماری در استان سیستان و بلوچستان نزولی است.

حریرچی بیان کرد: شاید متوسط کشوری نسبت به پیک‌های قبلی افزایش چشمگیری نداشته باشد، اما در استان‌هایی مثل تهران و البرز و هرمزگان و کرمان با وضعیت بسیار خطرناکی مواجه هستیم و در حال حاضر در این استان‌ها در حال پذیرش بیمار بالاتر از ظرفیتمان هستیم.

حریرچی افزود: در حال حاضر در بیمارستان امام خمینی ۵۵۰ بیمار کرونایی داریم و این برای یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی که باید بیماران غیر کرونایی مثل بیماران سرطانی و یا تصادفی را تحت درمان قرار دهد، شرایط مناسبی نیست زیرا نصف ظرفیت بیمارستان درگیر کرونا شده است. بیمارستان بقیه الله نیز تعداد زیادی از تخت هایش را در اختیار بیماران کرونایی قرار داده است.

او افزود: در پیک‌های قبلی، بیماران غیرکرونایی ما کمتر بودند، اما در حال حاضر بیماران غیر کرونایی مثل بیماران تصادفی و یا مبتلایان به بیماری‌های شغلی و یا بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی و سرطان نیز به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و نیازمند بستری هستند و این مسئله یکی از دلایل کمبود تخت‌های بیمارستانی است.

او افزود: نکته قابل توجه این است که در رده های سنی بالای ۷۰ سال که واکسیناسیون انجام شده موارد حاد و بستری نداریم و ۹۲ درصد افرادی که بستری می‌شوند، اشخاصی هستند که واکسینه نشده اند. سایر بیماران بستری نیز یا یک دوز از واکسن را بیشتر دریافت نکرده اند و یا فاصله بین تزریق دوز اول و دوم در آن‌ها خیلی زیاد یا خیلی کم بوده است، ولی خوشبختانه در یکی دو روز، مورد مداوا قرار می گیرند و از بیمارستان مرخص می‌شوند و کارشان به آی سی یو و بستری شدید نمی‌کشد.

معاون درمان اظهار کرد: در حال حاضر اقدام اصلی و مهم مقابله با کرونا با توجه به خستگی مردم از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فقط و فقط واکسیناسیون است که خوشبختانه واکسیناسیون نیز گسترش زیادی پیدا کرده است، ولی تا اتمام واکسیناسیون کامل حتماً باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

نظرات بینندگان