arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ مرداد ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران]آمد. گفت، فکر استعفاى کارگزاران منتفى شده، ولى حمایت از آقاى کرباسچى را ادامه خواهند داد. به نظر مى‌رسد، برنامه‌ریزى شده و اعلان حمایت از سوى گروه‌هاى مختلف، رو به توسعه است و فشار زیادى بر قوه قضاییه وارد مى‌آورند. روزنامه‌هاى توس و همشهرى پیشتازند و توقعات حمایت من هم مطرح مى‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

[دکتر محمد فرهادی]، وزير بهداشت و درمان [و آموزش پزشکی] و [دکتر محمد تقی‌خانی]، ریيس سازمان انتقال خون و جمعى از مديران آمدند. گزارشى از وضع گرفتن و پالايش خون دادند و به‌خاطر ساخت پالايشگاه مدرن خون در سال 1373 قدردانى‌كردند كه ما را از وابستگى نجات داده و به خصوص با توجه به تلاش آمريكا براى تحصيل انحصار در صنايع پالايش خون. برايشان صحبت و از مردم هم به خاطر اهدای خون در حد نياز كشور تشكركردم.

آقاى [سیدحسین] هاشمى، نماينده ميانه آمد. از من به خاطر فعال كردن طرح‌هاى فولاد و سد و راه ميانه قدردانى‌ كرد و گفت، كارها پيش مى‌رود و از وضع اقتصادى و تشنج‌هاى سياسى اظهار نگرانى نمود و خواست كه در هر دو مورد، براى نجات كشور دخالت كنم و از مواضع خشك جناح راست در مجلس، انتقاد نمود.

آقاى [غلامرضا] آقازاده، ریيس سازمان انرژى اتمی آمد. گزارشى از پيشرفت مذاكرات با روسيه در مورد نيروگاه بوشهر و ساير موارد صنايع غنى‌سازى و توليد سوخت و... داد و از آقاي خاتمى، [رییس‌جمهور] گله داشت كه  هنوز كمكى نكرده و پى به اهميت مسأله نبرده و گفت، هنوز از كمك‌هاى اندوخته شده من در زمان آقاى [رضا] امراللهى استفاده مى‌كنند و گفت، به قرار عمل نكنند، استعفا خواهد داد. از عدم حصول نتيجه از مذاكرات دولت در طرح سازمان‌دهى اقتصادى خبر داد.

اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران] آمد. گفت، فكر استعفاى كارگزاران منتفى شده، ولى حمايت از آقاى كرباسچى را ادامه خواهند داد. به نظر مى‌رسد، برنامه‌ريزى شده و اعلان حمايت از سوى گروه‌هاى مختلف، رو به توسعه است و فشار زيادى بر قوه قضایيه وارد مى‌آورند. روزنامه‌هاى توس و همشهرى پيشتازند و توقعات حمايت من هم مطرح مى‌شود. گفت، در مورد طرح سازماندهى [اقتصادی] از رهبرى توسط آقاى خاتمى سئوال شده، ايشان چند شرط مطرح كرده‌اند: 1- عدم مخالفت با سياست‌هاى كلى برنامه دوم 2- عدم مخالفت با قانون برنامه دوم و ... با توجه به جواب رهبرى، اصلاحاتى به عمل آمده كه پس از موافقت رهبرى اعلان شود؛ اما عملاً دستاورد تازه‌اى ندارد.

عصر بعد از انجام كارها به خانه آمدم. آقاى [غلامحسین] محمدى‌گلپايگانى، [رییس دفتر رهبری]، تلفنى اطلاع داد كه آيت‌الله خامنه‌اى، ديروز براى بررسى وضع قلب، تست ورزش شدند و خوب بود، اما پس از ورزش، دچار خستگى مفرط شدند كه باعث ترديد پزشكان در سلامت قلب شده و پيشنهاد آنژيوگرافى دارند و با موافقت آيت‌الله خامنه‌اى، قرار است فردا آنژيوگرافى شوند. ضمن اين خبر، پيام ايشان را داد كه من به بيمارستان نروم؛ به خاطر محرمانه‌ بودن‌ كار و به خاطر توقع مسئولان ديگر. شب، مريم و مونا، شام فسنجان و پلو آوردند.

نظرات بینندگان