arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

ناسا پرتاب فضاپیمای بویینگ را به تاخیر انداخت

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پس از آنکه ماژول روسی، ایستگاه بین‌المللی فضایی را از موقعیت خود خارج ساخت، پرتاب فضاپیمای بویینگ را به تاخیر انداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پس از آنکه ماژول روسی، ایستگاه بین‌المللی فضایی را از موقعیت خود خارج ساخت، پرتاب فضاپیمای بویینگ را به تاخیر انداخت.

به گزارش پایگاه اینترنتی یاهو نیوز، این اتفاق ناگوار در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا و بوئینگ را مجبور ساخت تا پرواز برنامه ریزی شده سفینه فضایی شرکت بویینگ را به تاخیر بیاندازند.

قرار بود بوئینگ فضاپیمای خود را که «استارلاینر» نامیده می‌شود ، جمعه بعد از ظهر به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی پرتاب کند و روز شنبه در این ایستگاه پهلو بگیرد. قرار است این ماموریت آخرین پرواز آزمایشی استارلینر قبل از حمل اولین فضانوردانش باشد.

بوئینگ پیش از این نیز یکبار در دسامبر ۲۰۱۹ ، اقدام به انجام این پرواز نمایشی کرد، اما این فضاپیما به دلیل مشکلات نرم افزاری نتوانست به ایستگاه بین‌المللی فضایی برسد. اکنون این شرکت دوباره تلاش می‌کند و امیدوار است به ناسا ثابت کند که استارلاینر آماده حمل فضانوردان است.

اما بوئینگ باید اندکی بیشتر صبر کند زیرا روسیه روز پنجشنبه یک ماژول جدید به ایستگاه بین‌المللی فضایی اضافه کرد و سپس بلافاصله با مشکلات فنی عمده‌ای روبرو شد. حدود سه ساعت پس از پهلو گرفتن این آزمایشگاه چند منظوره روسیه به نام «نائوکا» به ایستگاه بین المللی فضایی، موتورهای پیشران آن در ساعت ۱۲:۳۴ دقیقه شروع به کار کرد و باعث شد که ایستگاه بین‌المللی فضایی از مدار خود خارج شود.

به همین دلیل ناسا بعد از ظهر روز پنجشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته است پرتاب استارلاینر بوئینگ را به تأخیر بیندازد. فرصت بعدی برای پرتاب فضاپیمای استارلاینر سه‌شنبه ۳ آگوست (۱۲ مرداد) است.

شرکت بویینگ این کپسول را به کمک بودجه برنامه خدمه تجاری ناسا ساخته است؛ قراردادی بیش از ۴.۲ میلیارد دلاری که در سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام شد. این در حالی است که اسپیس ایکس برای تکمیل کار بر روی کپسول خدمه‌دار خود قرارداد مشابهی به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار دریافت کرده است.

ناسا برای پایان دادن به وابستگی خود به فضاپیمای روسی سایوز بر روی این فضاپیماهای خصوصی حساب می‌کند؛ فضاپیمای روسی سایوز از ژوئیه ۲۰۱۱ که ناوگان شاتل فضایی ناسا بازنشسته شدند تنها وسیله برای حمل نقل فضانوردان به مدار زمین است.

آزمایشگاه «نائوکا» (به معنای «علم» در زبان روسی) با وزنی ۲۲ تنی در ساعت ۱۳:۲۸ به وقت گرینویچ روز پنجشنبه در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت. اما در یک لحظه درام غیرمنتظره، روشن شدن‌های سهوی موتورهای پیشران این ماژول آزمایشگاهی، به ایستگاه بین‌المللی فضایی ضربه زد و این آزمایشگاه در حال چرخش را اندکی از مدار عادی خود خارج کرد.

حدود سه ساعت پس از پهلو گرفتن این آزمایشگاه چند منظوره روسیه به ایستگاه بین المللی فضایی، موتورهای پیشران آن در ساعت ۱۲:۳۴ دقیقه شروع به کار کردند.«جوئل مونتالبانو»مدیر برنامه ایستگاه بین‌المللی فضایی گفت که این ایستگاه با استفاده از ژیروسکوپ های عظیم ناسا، مدار طبیعی خود را حفظ می کند. اما ژیروسکوپ‌ها قادر به مقابله با فشار ناخواسته حاصل از موتورهای پیشران ناوکا نبودند و ایستگاه فضایی که به طول یک زمین فوتبال و با جرمی بیش از ۹۳۰ هزار پوند است از مدار طبیعی خود منحرف شد.

این ایستگاه فضایی در نهایت نسبت به جهت اولیه خود حدود ۴۵ درجه کج شد و تقریباً در یک نقطه با سرعت نیم درجه در ثانیه حرکت بود. کنترل‌کننده‌ های پرواز برای مدت کوتاهی رانشگرهای بخش دیگری از ایستگاه را روشن کردند تا آن را به مسیر مدار طبیعی‌اش بازگردانند و کمی بیشتر از یک ساعت ، ایستگاه به حالت عادی خود بازگشت.

این مدول ۱۳ در ۴.۳ متری همانطور که از نامش پیداست، ظرفیت آزمایش‌های علمی را در بخش روسی ایستگاه را افزایش می‌ دهد و همچنین خدمات دیگری را هم ارائه می‌دهد، از جمله کنترل چرخش ایستگاه فضایی و عمل به عنوان پیشرانه انتقال سفینه‌ های باربری پروگرس است که در ماه‌ ها و سال‌ های آینده ملزومات را به ایستگاه فضایی می‌ آورند و همچنین ورودی پهلو گرفتن سفینه‌ های سرنشین‌ دار سایوز و سفینه‌های بدون سرنشین پروگرس.

این مدول پس از متصل شدن با یک ورودی پهلوگیری دارای چند هوابند که در ماه‌های آینده بوسیله روسیه به سوی ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد، می‌تواند محل اتصال وسائل نقلیه و اجزای دیگری باشد که برای مراحل بعدی تکمیلی بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار می‌روند.

«نائوکا» همچنین به عنوان پایه عملیاتی «بازوی روباتی اروپایی» عمل خواهد کرد. این بازوی ۱۱ متری ساخته‌ شده بوسیله «سازمان فضایی اروپا» نخستین زائده خارجی طراحی شده به طور اختصاصی برای خدمت دادن به بخش روسی ایستگاه است.این مدول همچنین دارای محل استراحت فضانوردان، توالت و ابزارهای بازیابی و اکسیژن است که وضعیت اقامت فضانوردان در ایستگاه را بهبود خواهد بخشید.

نائوکا که هشت روز پیش با یک موشک «پروتون-ام» از پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان به فضا پرتاب شد، در طول مسیرش به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی با روشن کردن موتورهایش شش مانور تصحیحی انجام داد تا وارد مسیر درست شود.

نظرات بینندگان