arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

افزایش ۲.۵ برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار

یک تولید کننده سیمان با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت کارخانه از سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است، گفت: مگر می‌شود سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج، اما به دست مصرف کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: یک تولید کننده سیمان با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت کارخانه از سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است، گفت: مگر می‌شود سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج، اما به دست مصرف کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد.

ابراهیم غلام زاده با اشاره به اینکه در دی ماه و بهمن ماه سال گذشته صنعت سیمان با قطعی گاز روبرو شده بود، اظهار داشت: در آن مقطع مشکلات برای کارخانجات به دلیل عدم ذخیره سازی مازوت حجم زیادی پیدا کرد به نحوی که برخی مجبور شدند تعمیرات واحد‌های تولیدی را انجام و یا ظرفیت‌ها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات واحد‌های تولیدی در بخش سیمان باعث شد تا در بهمن ماه سال گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی هزینه‌های تولید عنوان شود، گفت: در این جلسه وزیر با مشاهده مستندات تولیدکنندگان اعلام کرد که نگران کاهش ظرفیت تولید واحدهاست و باید تدبیر مناسبی در این رابطه اتخاذ شود به همین منظور گفت من مخالف قیمت‌های دستوری هستم و باید قیمت سیمان متناسب با حجم هزینه‌های تمام شده است.

این تولیدکننده سیمان اضافه کرد: در آن مقطع با توجه به صحبت‌های وزیر یک انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار سیمان به وجود آمد چراکه وزیر قول داده بود با توجه به هزینه‌های تولید تجدید نظر‌های لازم را در مورد قیمت مصوب کارخانجات انجام دهد.

وی تصریح کرد: همین انتظار بازار از افزایش قیمت سیمان عاملی شد تا بخشی از مشتریان به خرید هیجانی سیمان اقدام کرده و نسبت به ذخیره سازی آن اقدام کنند. در آن مقطع رفتار‌های هیجانی خریداران باعث شد تا تناسب بین تقاضا و عرضه سیمان در بازار از بین برود چراکه از یک طرف عرضه کارخانجات محدود، اما تقاضا در بازار رشد قابل توجهی پیدا کرده بود.

غلامزاده با بیان اینکه وعده وزیر در افزایش قیمت‌ها به اواخر فروردین ماه موکول شد، گفت: دولت در سال جدید افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت گاز را تصویب کرد و همین موضوع عاملی شد تا تقاضای کارخانجات سیمان برای افزایش قیمت‌ها مجددا تکرار شود. نکته قابل توجه اینجاست از اوایل فروردین ماه تا پانزدهم فروردین ماه تولیدی در کارخانجات صورت نگرفت و همین امر خلع بازار را افزایش بیشتری داد.

این تولید کننده سیمان تصریح کرد: اوایل سال جاری سیمان با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می‌رسید به نحوی که هر تن سیمان با محاسبه هزینه حمل ۲۲۰ هزار تومان از کارخانه بیرون، اما در نهایت به دست مشتری با قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌رسید

وی افزود: مشکلات واحد‌های تولیدی در نهایت عاملی شد تا اواخر فروردین ماه افزایش قیمت‌ها برای کارخانجات اعمال شود و همین موضوع باعث شد تا در اردیبهشت و خرداد ماه بازار سیمان به ثبات برسد، اما بعد از خردادماه راهکار عرضه سیمان در بورس به دلیل فروش منطقی قیمت و حذف واسطه‌ها عنوان شد و بسیاری از واحد‌های تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس اقدام کردند، اما متاسفانه در شرایطی که واحد‌های تولیدی در تلاش برای عرضه محصولات خود در بورس کالا بودن مشکل اساسی تولیدکنندگان که همان قطعی برق است به وجود آمد.

این تولیدکننده سیمان گفت: قطعی‌برق عاملی شد تا تولید کاهش قابل توجهی پیدا کند و حجم عرضه به بازار کاهش پیدا نماید. قطعی‌برق تلاطم بین تقاضا و عرضه سیمان را در بازار به وجود آورد، اما نکته اینجاست آقایون به جای حل مشکل می‌گویند خریداران سیمان کمتر از ۲۰ نفر هستند در حالی که بنده به عنوان یک واحد تولیدی با خریداران بسیاری روبه‌رو هستند به صورت کلی خریداران در بازار سیمان بالای ۵۰ هزار نفر هستند و صورت‌های مالی کارخانجات گواه این مطلب است که چرا به جای حل مسئله به موضوعات حاشیه‌ای می‌پردازید.

غلام زاده تصریح کرد: امروز صنعت سیمان برای تولید نیازمند برق است، اما آقایان به جایی رفع موانع تولید موضوعات حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند، بنده در واحد تولیدی خود امکان تولید روزانه ۴ هزار تن سیمان را دارم، اما امروز با توجه به مشکلات برق هزار تن تولید می‌کنم در شرایط فعلی قیمت کارخانه سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است و این سود بسیار بالا فقط عاید دلالان و واسطه گران می‌شود مگر می‌شود سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج، اما به دست مصرف کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد مسئولین باید پاسخ دهند که سود این دلال بازی عاید چه کسانی می‌شود!

نظرات بینندگان