arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

واکنش واعظی به طرح صیانت مجلس: تلاش برای مقابله با فناوری محکوم به شکست است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس دفتر رئیس‌جمهور به بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی واکنش نشان داد.

محمود واعظی با بیان اینکه دسترسی به ارتباطات دیتا امروز جزء حقوق پایه شهروندی است، هر گونه تلاش برای تحدید این حق را محکوم به شکست خواند و گفت:‌ روشن است که مردم هنوز از آنچه طراحان این طرح درباره محتوای آن می‌گویند قانع نشده‌اند و هنوز هم متن موثقی از جزئیات طرح در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.
واعظی صیانت از کاربران فضای مجازی و وضع قوانین در زمینه حفاظت از امنیت و اخلاق در این فضا را امری طبیعی و لازم در جوامع مختلف دانست اما خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد،‌ شفافیت کامل در مواجهه با مردم و اقناع کامل آنان در خصوص قانون است. مردم نامحرم نیستند که ما در خفا برای آنها قانون بنویسم و دیوار های کوتا وبلند بسازیم.
وزیر سابق ارتباطات کشور با بیان اینکه «فضای مجازی فقط چند شبکه اجتماعی بین المللی نیست که برای عدم انتشار برخی اخبار و محتوای نامناسب آن را ببندیم»، تاکید کرد:‌ اگرچه من هم معتقدم که محتوای غیراخلاقی فضای مجازی باید مدیریت شود، اما امروز جامعه ایران دانش بنیان شده و از فضای مجازی برای کسب علم و آموزش، مهارت یابی، کسب وکار، اشتغال و انواع فعالیت‌های دیگر استفاده می‌کند. بر همین اساس هر گونه ایجاد محدودیت در این فضا پیامدهای قابل توجهی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت و موجب تعطیل شدن کسب‌وکارهای فراوان خواهد شد و طراحان طرح صیانت باید به آن توجه کنند.
واعظی در پایان تلاش برای مقابله با فناوری از طریق مسدود کردن را طبق تجربه‌های قبلی محکوم به شکست دانست و اذعان داشت: همه باید بدانیم که اگر نیت‌مان صرفا ایجاد محدودیت یا مانع گذاشتن در مقابل توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی و فضای مجازی باشد، موفق نخواهیم شد. اما اگر نیت حقیقتا آنطور که عنوان می‌شود، صیانت از کاربران است،‌ باید مفاد طرح با شفافیت با مردم درمیان گذشته شده و آنها در خصوص محتوای آن اقناع شوند.

نظرات بینندگان