arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

نماینده حامی طرح تحدید فضای مجازی: آخرین روش در ضمانت اجرایی این طرح، مسدود سازی است؛ مسدود سازی متخلفین هم تا زمانی که جایگزین مناسب داخلی یا خارجی پیدا نشود امکان ندارد

حجت الاسلام میرزایی گفت: در طرح صیانت که اکنون تبدیل به طرح حمایت شده است فیلترینگی در کار نیست، شایعه سازی‌ها برای جلوگیری از ضرر سنگین شرکت‌های خارجی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسا: حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز در گفتگویی برخط با موضوع «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با بیان اینکه کلیپی که سایت انتخاب پخش کرده چندین دروغ و حرف خلاف واقع دارد، گفت: هرگز نگفته‌ام کسی که می‌خواهد وارد فضای مجازی بشود باید کد ملی و مشخصات خود را وارد کند.

وی در ادامه افزود: توضیحات سایت انتخاب ربطی به حقیقت این طرح و مسائل مربوط به آن ندارد، هیچ بند و ماده‌ و تبصری از این طرح پیشنهادی تصویب نشده است بلکه بررسی این طرح در یک کمیسیون مشترک به تصویب رسیده است، بنابر اصل 85 قانون اساسی برای بعضی از موضوعات و مسائل یک کمیسیون مشترک یا تخصصی اقدام به تصویب می‌کند.

 

تشکیل کمیسیون برای طرح صیانت به منظور تمرکز صحن مجلس بر مشکلات اقتصادی است

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه امروز مسائلی نظیر مشکلات معیشتی و آب و موضوعاتی از این دست مشکل اصلی جامعه است و به همین دلیل این طرح به صحن مجلس نیامده است، اظهار کرد: رفتن این طرح به کمیسیون باعث تمرکز مجلس بر روی مسائل اصلی کشور خواهد شد و همچنین کارشناسان امکان ارائه نظر در صحن مجلس را ندارند اما در کمیسیون می‌توان از دیدگاه‌های آنها استفاده کرد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه باید یک قانون موقت تصویب بشود تا آثار و نتایج آن را با توجه به سیال و تغییر پذیر بودن فضای مجازی مورد سنجش قرار بدهیم، عنوان کرد: برای این طرح از نخبگان و کارشناسان و صاحب نظران و دستگاه‌های مختلف کشور مشورت گرفته شده و طرح اولیه که طرح صیانت بود امروز به طرح حمایت تغییر کرده است و بسیاری از انتقادات از طرح صیانت شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز زمان پیشنهاد دادن برای طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است و ما از همه پیشنهادها استقبال می‌کنیم، هیچ بندی از این طرح تصویب نشده و ظرفیت برای استفاده از نظرات تمام متخصصین فراهم است.

 

اشتغالزایی در طرح صیانت دیده شده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمیسیون ویژه از همه کمیسیون‌ها افرادی برای تصویب این طرح حضور دارند، تصریح کرد: این طرح زمینه برای ایجاد صدها هزار و بلکه میلیون‌ها شغل جدید در فضای مجازی را فراهم خواهد کرد و مشکلی برای کسب و کارهای مجازی ایجاد نخواهد کرد.

حجت الاسلام میرزایی به ظرفیت‌های این طرح برای ایجاد حقوق مالکیت تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: بنابراین حمایت‌های بسیار خوبی برای کسانی که در فضای مجازی کار می‌کنند اما درآمدی از آن ندارند فراهم می‌آید و قطعا برای مشاغل مجازی هم بستر بهتری را فراهم خواهد آورد.

وی ادامه داد: موظف کردن پیام‌رسانهای خارجی برای تأسیس دفتر در کشور برای رفع مشکلات موجود است، به عنوان مثال شخصی چندین سال هزینه های بسیاری متحمل شده است که صفحه‌ای را ایجاد کرده و از طریق آن کسب و کاری داشته باشد، در چنین شرایطی اگر اینستاگرام تصمیم به مسدود کردن این صفحه گرفت کسی نمی‌تواند از حقوق این شخص دفاع کند، برای اینکه بتوانیم در مقابل این رفتارها و خسارتهایی که به کاربران ایرانی می‌زنند از حقوق مردم دفاع کنیم باید در ایران نمایندگی داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کاربران ایرانی را در مقابل مدیریت شبکه‌های اجتماعی بی‌پناه توصیف کرد و افزود: چه کسی امروز می‌تواند از حقوق مردم ما در مقابل این سوء مدیریت‌ها دفاع کند؟ اگر این مجموعه‌ها نظیر اینستاگرام با ما همکاری نکنند از شرکت‌های رقیب اینستاگرام چه خارجی باشند چه داخلی استفاده کرده و همین خدمات را به مردم ارائه خواهیم کرد.

 

پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تحریم‌ها نیست

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به سود نجومی میلیاردی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از کاربران، تصریح کرد: سیاست مداران آمریکایی به نسبت بعضی از سیاستمداران ما هوشمندتر هستند، آنها چیزهایی را تحریم می‌کنند که زیان نبرند، امروز استفاده دولت و شرکت‌های آمریکایی از اینستاگرام در کشور ما بسیار زیاد است و به همین دلیل تحریمی در کار نیست.

وی ادامه داد: فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دروغ است، آمریکا هم ما را در خصوص این نرم افزارها تحریم نکرده است، فیلترینگ گوگل و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها و قطع اینترنت بین المللی دروغ و شایعه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داخلی را از اهداف این طرح برشمرد و اظهار کرد: برای رسیدن به این نقطه بازه زمانی وجود دارد و در این مدت فیلترینگی در کار نیست و پس از تحقق این اهداف هم فیلترینگی وجود نخواهد داشت.

 

فیلترینگ تجربه شکست خورده‌ای است که تکرار نخواهد شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه فیلترینگ تجربه شکست خورده‌ای در این کشور است و در این طرح این تجربه تکرار نشده است، اگر پیام رسانی نپذیرد در ایران نمایندگی داشته باشد، بنابر طرح اگر مشابه داخلی یا خارجی نتوانستیم وجود بیاوریم حق فیلترینگ یا مسدود سازی نداریم، پس از آن 8 ماه به وزارت ارتباطات مهلت داده می‌شود تا جایگزینی ایجاد کند و اگر جایگزینی به وجود نیامد فیلترینگی در کار نیست.

حجت الاسلام میرزایی افزایش و کاهش تنبیهی و تشویقی تعرفه را از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ترغیب پیام رسان‌ها به منظور ایجاد نمایندگی در کشور عنوان کرد و گفت: ما به آزادی انتخاب مردم در این طرح کاملا احترام گذاشته‌ایم، به هیچ وجه قرار نیست برخورد دستوری و جبری صورت بگیرد و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند از کدام نرم افزار استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این طرح صندوقی برای حمایت از مجموعه‌های داخلی در نظر گرفته شده تا با حمایت از شرکت‌های داخلی کیفیت و کمیت مجموعه‌های داخلی به نحوی باشد که مردم خودشان به سمت استفاده از نرم افزارهای داخلی بروند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عدم حمایت دولت از پیام رسان‌های داخلی را از مهمترین مشکلات این مجموعه‌ها دانست و تصریح کرد: هیچ استدلالی برای آسیب دیدن کسب و کارهای مجازی وجود ندارد، ماده های متنوعی در این طرح برای توسعه کسب و کارهای مجازی وجود دارد و باید افراد مستند و مستدل صحبت کنند.

وی ادامه داد: خارجی‌ها امنیت مردم ما را بیشتر از داخلی‌ها تأمین نمی‌کنند و نگرانی از بابت امنیت مخاطبان و کاربران وجود ندارد، رییس مجلس قدرتهایی در مجلس دارد و دیدگاه رییس مجلس و اعضای هیأت رییسه و طراحان این طرح به سمت فیلترینگ نیست و مجلس هرگز مسیر فیلترینگ را طی نخواهد کرد، حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران در این طرح به صراحت ذکر شده و باید همه اینها محترم شمرده شود و حتی دستگاه قضایی مسؤولیت این مراقبت از حریم خصوصی را برعهده دارد.

 

بررسی رفع فیلتر تلگرام در کمیسیون تنظیم مقررات ذیل طرح صیانت

حجت الاسلام میرزایی با تأکید بر اینکه حتی در خصوص ایجاد نسخه های رقیب قرار نیست نسخه های خارجی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر بشوند، اظهار کرد: در قانون به مصادیق ورود نمی‌شود بلکه کمیسیون تنظیم مقرراتی دیده شده که در خصوص مصادیق آنها تصمیم گیری خواهند کرد و در شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی نیست که به مصادیق ورود کرده و مسأله رفع فیلتر تلگرام نیز در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ابتدایی که طرح صیانت بود از یک سال پیش تا امروز تغییرات بسیاری داشته است، تصریح کرد: قرار نیست مجلس استبداد رأی ایجاد کند، هنوز هم معتقدیم این وحی منزل نیست و باید با استفاده از نظرات مردم و کارشناسان طرح را بررسی کنیم و در آینده هم تغییر و تحولات بسیاری ممکن است ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: تنها نحوه بررسی طرح مشخص شده و اتفاقی رخ نداده که قرار باشد مجلس آن را رسانه‌ای کند، ما در این طرح با یک جنگ روایت مواجه شدیم و علت آن ضررهای سنگینی است که برخی مسؤولان و شرکت‌های داخلی از تقویت پیام‌رسان‌های داخلی خواهند داشت، کارت زردی که آذری جهرمی گرفت برای این بود که هزینه‌های اضافی از کاربران تلگرام دریافت کرده‌اند و محل هزینه کرد آن مشخص نیست.

 

شایعه سازی‌ها به دلیل ضرر سنگین خارجی‌ها از رونق پلتفرم‌های داخلی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر پلتفرم‌های داخلی با کیفیت بهتر ارائه بشود خارجی‌ها ضرر خواهند کرد، بنابر این برخی افرادی که در این جنگ روایت از قاعده دروغ بزرگ، تکرار و رگبار استفاده کردند برای تحت الشعاع قرار دادن برای جلوگیری از ضررهای شرکت‌های خارجی است.

حجت الاسلام میرزایی با تأکید بر در دستور کار نبودن فیلترینگ در مجلس، اظهار کرد: سیاست فیلترینگ شکست خورده است و دیگر کسی به دنبال آن نیست، مجلس به دنبال ایجاد خدمات پایه فضای مجازی در کلاس جهانی است، دانشمندان همواره ایستاده‌اند و به دستاوردهای بزرگی در جهان رسیده اند و اما امروز ظرفیت‌ها را برای حضور دانشمندان برای حضور در عرصه جهانی در زمینه فضای مجازی، موتور جستجوگر و دیگر خدمات از این دست فراهم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه صحن علنی مجلس درگیر فضای مجازی نشود کمیسیون مشترک برای این مسأله در نظر گرفته شده است تا صحن علنی مجلس به مسائلی نظیر مشکلات اقتصادی و معیشتی بپردازد، اگر فردا گوگل، اینستاگرام، واتساپ یا دیگر شبکه‌های اجتماعی ما را تحریم کنند و به ما خدمات بدهند تکلیف مردم و کسانی که به این فضاها نیاز دارند چیست؟ آیا نباید در این زمینه به استقلال و خودکفایی برسیم؟

 

باید سلطه خارجی‌ها بر فضای مجازی شکسته شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز خارجی‌ها می‌توانند ضربه مهمی به کاربران ایرانی با محدود کردن دسترسی آنها بزنند، باید جلوی این سلطه و برتری با تقویت توان داخلی گرفته بشود، از فضای مجازی که در دست دولت‌ها و رؤسای جمهور بوده به نفع منافع سیاسی و گروهی و رأی آوری استفاده شده است و در این طرح مدیریت و سیاستگذاری و تنظیم مقررات فضای مجازی در اختیار همه مجموعه‌های کشور قرار گرفته و این موضوع در ماده 2 طرح به صراحت بیان شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توجه مجلس به دغدغه‌ها و دیدگاه‌های مردم، تصریح کرد: مسائل مطرح شده در ماده 27 و 28 این طرح مخصوص متخلفین است نه کسانی که می‌خواهند در این فضاها کار کنند، آخرین روش در ضمانت اجرایی مسدود سازی برای متخلف است، مسدود سازی متخلفین هم تا زمانی که جایگزین مناسب داخلی یا خارجی پیدا نشود امکان ندارد، باید جایگزین داخلی یا خارجی به مردم ارائه شود، مردم به آن منتقل بشوند و در نهایت حق مسدود سازی برای متخلفین وجود خواهد داشت

نظرات بینندگان