arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

روایت چینی از سرنوشت مذاکرات وین

خبرگزاری شینهوای چین در مطلبی درباره سفر اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به کویت نوشت: هرچند آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به کویت گفت واشنگتن آماده بازگشت به وین برای مذاکره با ایران است، اما این سخن برای تغییر موضع ایران در احیای برجام فایده‌ای ندارد. در این مطلب آمده است: با توجه به موضع سرسختانه «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب اسلامی ایران در مقابل آمریکا، کاخ سفید امیدوار بود با دولت کنونی ایران درباره احیای برجام به توافق برسد، اما با توجه به آنکه مراسم تحلیف او ۳ اوت (۱۲ مرداد) یعنی سه روز دیگر برگزار می‌شود، تحقق این آرزوی واشنگتن را باید محال دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری شینهوای چین در مطلبی درباره سفر اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به کویت نوشت: هرچند آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به کویت گفت واشنگتن آماده بازگشت به وین برای مذاکره با ایران است، اما این سخن برای تغییر موضع ایران در احیای برجام فایده ای ندارد.

به گزارش شینهوا، اظهارات بلینکن سخنی خطاب به دولت جدید ایران که بزودی روی کار خواهد آمد تلقی می شود اما باتوجه به اقدام یکجانبه نامشروع آمریکا در خروج از برجام و موضع سخت آقای رئیسی، رئیس جمهوری منتخب در مقابل آمریکا، این سخن برای تغییر موضع ایران در مذاکرات احیای برجام مثمر ثمر نخواهد بود.

در این مطلب آمده است: با توجه به موضع سرسختانه «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب اسلامی ایران در مقابل آمریکا، کاخ سفید امیدوار بود با دولت کنونی ایران درباره احیای برجام به توافق برسد اما با توجه به آنکه مراسم تحلیف او ۳ اوت (۱۲ مرداد) یعنی سه روز دیگر برگزار می شود، تحقق این آرزوی واشنگتن را باید محال دانست.

شینهوا نوشته است: با این حال، بلینکن هنوز از اعمال فشار بر ایران دست بر نداشته زیرا صراحتا گفته است این طور نیست که راه حل دیپلماتیک مهلت نامحدودی داشته باشد و تاکید کرده است توپ در زمین ایران است. این به این معنا است که بلینکن به ایران هشدار داده است برای مذاکره مهلت معینی وجود دارد و اگر ایران به دنبال لغو تحریم ها باشد باید هرچه زودتر با آمریکا به توافق برسد.

بر اساس این گزارش، پیشتر نیز یکی از مقامات ارشد آمریکا گفته بود که برخی مقامات دولت آینده ایران به این نتیجه رسیده اند که ایران از زیر فشارهای حداکثری آمریکا جان سالم به در برده و وضعیت کنونی رضایت بخش است اما اگر به دلیل «تقصیر ایران» توافق مورد نظر حاصل نشود ایران با فشارهای بیشتری از سوی جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

با این حال، در این مقاله تاکید شده است با توجه به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره اعتماد ناپذیری آمریکا، احتمال سازش ایران در مقابل آمریکا بسیار ضعیف است و سخن بلینکن در کویت نیز برای تغییر موضع ایران فایده نخواهد داشت.

این گزارش می افزاید: رهبر ایران نیز گفته اند آمریکا در مذاکرات اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و موضع بسیار سختی داشته و حتی اگر آمریکا متعهد به لغو تحریم ها شود آن را عملی نمی کند.

در این مطلب تاکید شده است موضع ایران این است که آمریکا باید ابتدا همه تحریم ها را لغو کند ایران فقط در صورت مشاهده لغو این تحریم ها به برجام بر می گردد. تهران همچنین افزودن محتوای جدیدی به برجام در مذاکرات وین را نمی پذیرد.

خبرگزاری شینهوا پیش بینی کرده است با توجه به موضع ایران و آنکه آمریکا به خاطر متحدانش در خاورمیانه و اسرائیل نمی تواند همه تحریم های ایران را لغو کند، حصول پیشرفت چشمگیر در مذاکرات آتی پیرامون احیای برجام امری بسیار دشوار خواهد بود.

نظرات بینندگان