arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۹ مرداد ۱۳۷۷: همسر امام گفتند، همه برنامه‌هاى دادگاه آقای کرباسچى را گوش داده‌اند؛ با هیچ یک از دو طرف نیستند / واکنش امام به شعار مرگ بر شوروی

خاطرات آیت الله هاشمی: پيش از ظهر، براى تسليت به خانم امام، به خاطر فوت برادرشان، [آقای رضا ثقفی]، به منزل امام رفتم. پير و مريض‌اند. 83 سال دارند، با كسالت چشم و معده و.... از خستگى و گاهى تنهايى و سررفتن حوصله گفتند و كمى هم مطالعه مى‌كنند، با ديد يك چشم با ليزر. [خانم خدیجه ثقفی]، از امام نقل كردند كه گفته‌اند، اي‌كاش با حاج عيسى، [خادم امام] در قيامت محشور شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ديشب، مصاحبه‌اى تلفنى با شبکه بين‌المللى جام‌جم، درباره موشك شهاب سه انجام دادم كه مستقيم در بين اخبار پخش شد. ديروز عصر، آقاى سراجى، مدير شبكه، تلفنى موافقت من را گرفته بود. محسن، [رییس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام]، بعداً به خاطر سوءعمل صداوسيما در پخش مصاحبه قبلى و نيز عدم هماهنگى با دفتر، مخالفت‌ كرده بود، ولى من چون قول داده بودم و خبرش را پخش كرده بودند، به مخالفت محسن، ترتيب اثر ندادم. محسن، احتمال مى‌دهد، توجه زياد صداوسيما به مسأله موشك، مى‌تواند نوعى مخالفت با سياست تشنج‌زدايى دولت باشد.

مهدى و فرشته و فؤاد، ديروز ناهار و شام آوردند: پيتزا و ساندويچ. شب، محسن و احسان و فائزه هم آمدند. فائزه شماره صفر چهارم روزنامه زن را براى مشورت آورد؛ چند تذكر دربارة تيترها و عكس‌ها دادم. گفتند آقاى [محمدرضا] زائرى، مدير نشريه «خانه» كه بازداشت شده، مورد تأييد آيت‌الله خامنه‌اى بوده و به خواست ايشان، در اين سمت بوده و چون اهانت به امام در كار است، دفتر رهبرى نخواسته با تعقيب ايشان مخالفت كند.

پيش از ظهر، براى تسليت به خانم امام، به خاطر فوت برادرشان، [آقای رضا ثقفی]، به منزل امام رفتم. پير و مريض‌اند. 83 سال دارند، با كسالت چشم و معده و.... از خستگى و گاهى تنهايى و سررفتن حوصله گفتند و كمى هم مطالعه مى‌كنند، با ديد يك چشم با ليزر. [خانم خدیجه ثقفی]، از امام نقل كردند كه گفته‌اند، اي‌كاش با حاج عيسى، [خادم امام] در قيامت محشور شوند. حاج عيسى [جعفری] هم چند خاطره از امام نقل‌كرد، منجمله‌كارگر خانه، يك بار خواست امام را ببوسد، محافظان مانع شدند. از امام استدعا كرد؛ امام پيشانى خودشان را جلو آوردند و او بوسيد. و ديگر اينكه براى اولين باركه شخصيت‌هايى از شوروى به ديدن امام آمدند، از ستاد نمازجمعه، از امام پرسيدند كه در نماز شعار «مرگ بر شوروى» را بگويند يا نه؟ امام جواب دادند،كمتر بگويند و دوباره فرمودند، از آقايان خامنه‌اى و هاشمى‌رفسنجانى بپرسيد. همسر امام گفتند، همه برنامه‌هاى دادگاه آقای كرباسچى را گوش داده‌اند؛ با هيچ يك از دو طرف نيستند.

ناهار، فائزه و بچه‌هايش و بعضى از بستگان اينجا بودند. بيشتر وقت را به مطالعه گذراندم. مطالعه داستان حضرت يوسف با مقايسه قرآن و تورات (سفر تكوين) و مطالعه زندگى اسحاق نيوتن، براى اطلاع از كيفيت كشف قانون جاذبه عمومى كه دستاورد عظيمى براى بحث اعجاز قرآن است. اخبار را از كامپيوتر خواندم. در نمازهاى جمعه تهران، مشهد، قم و... تظاهراتى عليه كجروى‌هايى مطبوعات و بى بندوبارى‌ها به اسم آزادى شده است. آقاى [محمد] يزدى، در نمازجمعه، اقدام روزنامه توس را [به خاطر انتشار به جای روزنامه جامعه]، مخالف قانون اعلام كرد.

بين نيروهاى هند و پاكستان دركشمير درگيرى شده و مذاكرات نخست‌وزيران دوكشور، بى نتيجه بوده است. كميته قدس در مغرب، بيانيه ضعيفى صادركرده و به پيشنهاد آقاى خاتمى، [رییس سازمان کنفرانس اسلامی]، براى تشکیل اجلاس وزراى امورخارجه كشورهاى اسلامى، توجهى نشده است.

صربستان بر كوزوو، فشار زيادى آورده و ضربه كارى بر استقلال‌طلبان واردكرده و اتحاديه اروپا به سرزنش اكتفا كرده‌اند؛ مى‌خواهند توقعات استقلال‌طلبان مسلمان كم شود و به خودگردانى رضايت دهند. شب، محسن شام آورد؛ مرغ سوخارى. دربارة مسأله آقای كرباسچى و مقدمه كتاب خاطرات سال 1360 [= عبور از بحران] مذاكره كرديم.

نظرات بینندگان