arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

ظریف: عوامل بیرون دولت و کشور مانع از رفع تحریم ها شدند

وزیر خارجه ایران گفت: ما تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها کردیم اما عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه ایران گفت: ما تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها کردیم اما عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حتماً رفع تحریم‌ها یکی از مهمترین نیازهای کشور بود، اظهار کرد: بدون اینکه کشور بخواهد چشمش به خارج باشد ما به عنوان دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم که بار را از روی دوش اقتصاد کشور برداریم. تلاش‌هایی هم کردیم و موفقیت‌هایی هم در دو سال اول بود که نتیجه‌اش در رشد بی‌سابقه کشور خود را نشان داد اما متاسفانه بدعهدی آمریکایی‌ها بود که در نامه اخیر به دبیرکل سازمان ملل سابقه آن از شهریور سال ۹۵ را ثبت کردیم و این بدعهدی‌ها به صورت یک کتاب هم در روزهای آتی منتشر می‌شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ما تلاش خود را کردیم و عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم. دومین چیزی که باید برای مردم فراهم می‌کردیم واکسن بود که توجه ما به تولید بود اما به عنوان وزارت خارجه وظیفه داشتیم که کمک کنیم برای دسترسی به واکسن خارجی و برای این کار در خدمت وزارت بهداشت بودیم و خوشحالیم که تا کنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده است.

ظریف یادآور شد: با برنامه‌ریزی که شده چند ده میلیون واکسن دیگر هم وارد کشور می‌شود و انشاءالله این نقیصه مهم که واکسیناسیون عمومی است، رفع خواهد شد.

وزیر امور خارجه افزود: در حوزه‌های دیگر از جمله دیپلماسی اقتصادی و افزایش اعتبار ایرانی در خارج کشور تلاش‌هایی شده است و امروز دنیا ایرانی را به عنوان فرد معقول و قابل اعتماد و فردی که روی حرفش می‌ایستد ولی در برابر ظلم هم قد خم نمی‌کند، می‌شناسد. ما آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم وقتی خواستند از برجام خارج شوند، برخلاف اینکه قدرت اقتصادی آمریکا توانست شکست‌هایی را بر ما وارد کند اما سه‌بار ظرف دو ماه در سازمان ملل متحد آمریکا شکست خورد و این بی‌سابقه است.
ظریف با بیان اینکه مردم ما به دنیا ثابت کردند آن کسی که ایجاد مشکل می‌کند و باید رفتارش را تغییر بدهد ایران نیست بلکه آمریکا است، اظهار کرد: فکر می‌کنم این یک دستاوردی است که به عنوان هدیه به این مردم بزرگ که همه چیز ما حتی همین دستاورد هم مرهون مقاومت آنهاست تقدیم می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش‌ که برای کابینه جدید دعوت شده‌اید، تصریح کرد: ما دعوت شده‌ایم که برای کابینه جدید دعا کنیم و همین کار را هم خواهیم کرد.

نظرات بینندگان