arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

روحانی: من از پروژه ها تعریف می‌کنم، تلویزیون می‌گوید رییس‌جمهور از دولت خودش تعریف کرد

رئیس‌جمهور عصر امروز یکشنبه در هشتاد و هشتمین و آخرین برنامه افتتاح طرح‌ها گفت: وقتی من تعریف می‌کنم تلویزیون در خبر می‌گوید رییس‌جمهوری از دولت خودش تعریف کرد. اینطور نیست من از دولت خودم تعریف نمی‌کنم بلکه از ملت خودم می‌کنم. همه کار را ملت ایران انجام دادند. ما برای مردم مسبب‌السباب و خادم هستیم. ما کار بزرگی ما انجام نمی‌دهیم بلکه کار بزرگ را مردم، جوانان و مهندسین ما انجام می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور گفت: افتتاح‌ها خاری در چشم آنهایی بود که علیه ایران توطئه‌ها را طراحی کرده بودند، خداوند توفیق داد در این ۸۸ برنامه افتتاح، حضور داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز یکشنبه در هشتاد و هشتمین و آخرین برنامه افتتاح طرح‌ها با عنوان دولت تدبیر و امید برای جهش تولید در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه های نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان انرژی اتمی و شهرداری اصفهان در سراسر کشور افزود: به سهم خود از همه عزیزانی که افتتاح را در طول ۸۸ برنامه آمده کردند، از صدا و سیما و مخابرات و همه دست اندرکاران است تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر این که این افتتاح‌ها مهم است، گفت: کشور همیشه در حال سازندگی و افتتاح است و همه زحمت می کشند. اما در این دورانی که از یک طرف وسط میدان جنگ اقتصادی بودیم و از یک طرف هجمه کرونا برما بودیم. هجمه کرونا واقعا اقتصاد دنیا را با مشکلات زیادی مواجه کرد. رشد اقتصادی جهانی به طور متوسط منهای ۳.۵ درصد کاهش پیداکرد و بعضی کشورها رشد آنها منهای ۹ یا ۱۰ است دوران سختی است که هنوز هم تمام نشده و پیش روی ما است.

روحانی افزود: از یک طرف کرونا و از یک طرف جنگ اقتصادی و ماههای اخیر خشکسالی هم اضافه شد که همه در کنار هم باعث مشکلات زیادی شد. خیلی مهم بود که به دنیا جواب دهیم. البته پاسخ اصلی را ایستادگی و مقاومت مردم داده است.

وی ادامه داد: افتتاح‌ها خاری بود در چشم آنهایی که علیه ایران توطئه هایی را طراحی کرده بودند و خداوند توفیق داد و زنده بودیم و توفیق حضور را در این ۸۸ برنامه داشتیم. از آغاز سال ۹۹ تا امروز که معروف به پنجشنبه‌های افتتاح بود و این پنجشنبه‌ها برای ما بسیار زیبا بود.

وی یادآور شد: یکبار که خدمت رهبر معظم انقلاب بودم در همان اوایل که البته چند ماهی گذشته بود، ایشان خیلی تجلیل و تشویق کردند و گفتند که افتتاح پنجشنبه‌های شما برنامه بسیار خوبی است. البته ما اینجا یک گوینده بودیم و علی برکت الله را گفتیم ولی کار را مهندسین، کارگران، مدیران و ملت ایران انجام دادند.

روحانی اضافه کرد: امروز تمام اسکله‌های دریای و مربوط به ۲۷ فاز پارس جنوبی که وزیر نفت گفتند را افتتاح کردیم که عظیم ترین پروژه اقتصادی تاریخ ایران است. خود من در طول این ۸ سال خدمت البته به جز این مدتی که کرونا مانع سفر شد موفق شدم که ۶ نوبت از عسلویه بازدید کنم و هر بار که رفتیم هم بازدید بود و هم معمولا افتتاح فازهای بسیار مهم بود. این که ما از ۱۰ فاز به ۲۷ فاز رسیدیم ۱۷ فاز را در طول این ۸ سال به افتتاح رساندیم. تقریبا پارس جنوبی تمام شده است که البته اگر جنگ اقتصادی نبود کاملا تمام شده بود که کار عظیمی است.
رییس جمهوری گفت: یک مجموعه که در آغاز این دولت ۲۸ میلیون متر گاز را در روز در اختیار می گذاشته است امروز به ۷۰۰ میلیون رسیده است یعنی ۲.۵ برابر شده است. وقتی وارد عسلویه می شویم دنیایی از کارگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و اسکله‌ها و لوکشی‌های رو و زیر آب است که کار بزرگی از نظر مهندسی آنجا صورت گرفته است.

روحانی بیان کرد: همانطور که دکتر زنگنه گفتند آنچه که عسلویه و پارس جنوبی را ساخت پول نبود بلکه عشق و ایمان و عشق به ملت، ایران و آبادانی بود و بسیار ارزشمند و خوشحال کننده است.

وی گفت: اینکه خداوند به ما توفیق داد و ما نفت و گاز و پتروشیمی را در کنار هم می‌بینیم کار بی‌نظیر در تاریخ ایران انجام گرفته است. شما این ۸ سال را با دهها سال قبل مقایسه کنید ببینید که چه کار عظیمی صورت گرفت.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی من تعریف می‌کنم تلویزیون در خبر می‌گوید رییس‌جمهوری از دولت خودش تعریف کرد. اینطور نیست من از دولت خودم تعریف نمی‌کنم بلکه از ملت خودم می‌کنم. همه کار را ملت ایران انجام دادند. ما برای مردم مسبب‌السباب و خادم هستیم. ما کار بزرگی ما انجام نمی‌دهیم بلکه کار بزرگ را مردم، جوانان و مهندسین ما انجام می‌دهند.

وحانی افزود: شما دیدید همین کَسکی که الان برای پسمانده‌های اورانیوم ساخته شده بود کار عظیم و بزرگ صنعت بود. این کار عظیم و بزرگ کار رییس جمهوری نیست ما مدیریت کلان را انجام می‌دهیم همه مهندسین، مدیران و بخش‌ها کار بسیار بزرگی را انجام دادند.

وی عنوان کرد: ملت ما در این ایامی که در تحریم، جنگ و کرونا بودیم و مشکلات فراوانی داشتیم، ملت بزرگ و سرافرازی است و ما به این ملت افتخار می‌کنیم، ما به ایران، اسلام و انقلاب‌مان افتخار می‌کنیم
وی گفت: وقتی به همین ساختمان همایش‌های بین‌المللی اصفهان نگاه می‌کنیم من غیر از اینکه در فیلم امروز قبلا هم عکس‌ها و فیلم‌های آنها دیده‌ام که مهندسی بسیار زیبایی دارد البته اصفهان مرکز ذوق ایرانی است و بسیار زیباست و انسان مباهات می‌کند به مغز طراح، ریاضیدان و معماری که ۵۰۰ سال پیش در اصفهان این کارهای عظیم و بزرگ را طراحی کرده‌اند.
رییس جمهوری تصریح کرد: من از چند نفر از رهبران بزرگ دنیا که همه دنیا را دیده بودند و کشور خودشان هم کشور صنعتی پیشرفته‌ای است شنیدم که می‌گفتند جایی به زیبایی اصفهان در دنیا نیست.

روحانی گفت: شما همین میدان نقش جهان را می‌بینید، کار یک دولت و یک فرد نیست، بلکه کار یک ملت است، این ملت، بزرگی است که در مقاطع مختلف تاریخی این کار عظیم و بزرگ را انجام داده است.

وی بیان کرد: در زمینه انرژی هسته‌ای ما تعصب خاصی داریم به این دلیل که این فشارها و آزارها و اذیت‌هایی که در این مدت از سال ۸۲ تا امروز علیه ملت ایران انجام گرفته است به بهانه مسئله هسته‌ای بوده است بنابراین مسئله هسته‌ای برای ما مهم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: تبلیغات سویی در ایران بعد از برجام شده بوده که دولت ایران دلار، پول و تجارت را با فناوری‌اش معاوضه کرد. به این معنا که دولت یک فناوری را از بین برد و تعطیل کرد و کلمه‌ معروف که «روی فناوری سیمان ریخت» و به عوض آن، در توافقی پول گرفت و وضع مالی‌اش و تجاری‌اش خوب شد. این حرف نادرستی و غیردقیقی بود که برخی‌ها بیان می‌کردند.

روحانی عنوان کرد: این موضوع یک جایی باید تبلور پیدا می‌کرد و روشن می‌شد. ۲۰ فروردین‌ها همیشه تبلور است و افتتاح‌ها در انرژی اتمی هموار نشان داده می‌شود و البته مردم هم می‌بینند و مطلع هستند. اما در عین حال در این ماه‌های اخیر که انرژی اتمی به دلایلی موظف شد که یکدفعه غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد انجام دهد و مقدار غنی‌سازی را توسعه بدهد، ماشین‌های جدید را به صورت کَسکِیت و زنجیره به میدان بیاورد.
وی گفت: البته ساخت یک ماشین بسیار سخت است که البته متخصص ما آقای دکتر صالحی هستند، منتها وقتی این ماشین با ۳ ماشین و ۱۰ ماشین هماهنگ می‌شود، و وقتی زنجیره ۱۶۴ ‌تایی یا هر زنجیره‌ای که جزو طراحی‌ها است، می‌شود، وقتی با هم کار می‌کند، از لحاظ علمی و فناور کار عظیم و بزرگی است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: البته ما در فناوری قدم به قدم و خوب پیشرفت کردیم اما در ماده اولیه آن کمی مشکل داشتیم این همه امکانات و تشکیلات آن کیک زرد کجاست که بیاید. مانند این است که ۱۰ کارخانه عظیم آرد بزنیم اما گندم نداشته باشیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان این که زمانی می گفتیم که کیک زرد نداریم گفت: البته در این زمینه مطالعه و طراحی شد که غیر از معدن راه دیگری برای کیک زرد پیدا کردیم که روی آن کار می شود.

روحانی افزود: یکی از خواص برجام ورود کیک زرد به ایران بود. یعنی دهها تن کیک زرد در مقطعی وارد ایران شد و منابع ما را غنی کرد در واقع منابع بسیار عظیمی در اختیار ما قرار داد که این یکی از افتخارات ما بود. امروز هم از لحاظ فناوری در ساخت کسک با توجه به معادنی که فعال شده است رسیده‌ایم.

رییس جمهور ادامه داد: نکته‌ای که دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در گزارش خود گفتند این بود که زمانی یک کیلو کیک زرد برای ما هزار دلار تمام می‌شد اما امروز یک کیلو کیک ۸۰ دلار تمام می‌شود. کار فنی و علمی و دقیقی در این مدت انجام گرفته است. این افتخار بزرگی است که در همه حال فناوری خود را حفظ کردیم.

روحانی گفت: البته باید گره تحریم و جنگ اقتصادی را باز کرد که در این راستا هم ملت و هم دولت کار بزرگی انجام داده است. امیدواریم ادامه این روند و این راه در دولت بعدی به ثمر بنشیند و تمام شود. اما پیروزی را خداوند نصیب ما کرده است.

وی گفت: در قسمت افتتاح امروز برای ما بسیار خوشحال کننده بود به خاطر به خاطر طراحی درمان رایگان کارگران و بازنشستگان برای مراجعه به بیمارستان های دولتی است.
رییس جمهور افزود: این نکته که گفته شد دولت در این ۱۸ ماه و کمتر از دو سال اخیر علیرغم همه مشکلات بدهی۱۴۰ هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است که جزو کارهای کم نظیر دولت یازدهم و دوازدهم است. امیدواریم که کارگران و بازنشستگان و همه ملت عزیز از نتیجه آن بهره مند شوند و استفاه کنند.

وی در پایان گفت: خدا را شکر گذارم که این توفیق به ما داد که ۸۸ بار خدمت مردم ایران رسیدیم که دل آنها را خوشحال کردیم و طرح های بسیار عظیم و بزرگ را افتتاح کردیم.

نظرات بینندگان