arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

ستاد جامع علمی کشور: کنکور سال ۱۴۰۲ قطعاً تغییر خواهد کرد

دبیر ستاد جامع علمی کشور از تغییر قطعی کنکور در سال ۱۴۰۲ خبر داد. وی خطاب به کلاس‌های کنکور تأکید کرد: شیوه‌ها عوض شده و این مؤسسات بجای تکنیک‌های تست‌زنی به عمق یادگیری توجه کنند. اگر در راستای توسعه علمی مؤسسات کنکور فعالیت کنند تعطیل نمی‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 باشگاه خبرنگاران: دبیر ستاد جامع علمی کشور از تغییر قطعی کنکور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 نشست خبری منصور کبگانیان دبیر ستاد جامع علمی کشور امروز ۱۰ مرداد در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این نشست دبیر ستاد جامع علمی کشور گفت: امروز خبرهای خوبی برای جامعه علمی کشور داریم. مجلس و نهادهای آموزشی به دنبال ساماندهی جدی بودند که خوشبختانه اقدامات انجام شده است.

وی با تشکر از اعضای شورای انقلاب فرهنگی، روسای قوا افزود: در ۱۰ سال اخیر اقدامات فراوان انجام شد و در شرایط کنونی وحدت نظر ایجاد شد.

کبگانیان خطاب به دانش‌آموزان خواستار شرکت در کنکور ۱۴۰۲ گفت: شکایت‌های فراوانی از پدیده کنکور می‌شد چون افراد عمیق درس نمی‌خواندند و به دنبال تکنیک تست‌زنی بودند.

وی افزود: داوطلبان عمیق درس بخوانند، تست‌زنی ۴۰ درصد در کنکور ۱۴۰۲ نقش دارد. باید مسائل تدریجی حل شود. در کنکورهای قبل، آینده یک دانش‌آموز چندساعته رقم می‌خورد اما با تصمیمات جدید امتحانات نهایی در دوران ۲۵ روزه انجام می‌شود. کنکور در حدود ۳۰ روز و با فاصله زمانی مناسب انجام می‌شود.

دبیر ستاد جامع علمی کشور ادامه داد: به برکت فضای مجازی از امنیت امتحانات نهایی مطمئن و از تصحیح عادلانه برگه‌های امتحانی مطمئن هستیم. در تصحیح اوراق اعمال‌نظر نمی‌شود.

کبگانیان ادامه داد: برای مثال به برکت فضای مجازی مشکل تصحیح مجازی برطرف شده و مطالب تشریحی بررسی می‌شود. هدف از این اقدام تحقق عدالت آموزشی است. برای مثال اگر یک دانش‌آموز توانایی خرج و مخارج کنکور را نداشته باشد فقط با مطالعه دروس می‌تواند در کنکور موفق شود.

وی گفت: تب کنکور فروکش نمی‌کند اما یادگیری عمیق انجام می‌شود.

دبیر ستاد جامع علمی کشور خطاب به دستگاه‌های مسئول همچون آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و... و. تأکید کرد: سازمان‌های مربوطه باید در این شرایط آماده‌باش باشند و حتی برخی بر این باورند که مصوبه نیازمند زیرساخت‌ها است اما مصوبه قطعاً در سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. آموزش‌وپرورش زیرساخت‌ها را محیا کند هم‌اکنون توجه به کتاب و کتب درسی از اهمیت برخوردار است.

به گفته وی هدف از این مصوبه تحقق عدالت آموزشی است. وی افزود: دستگاه‌های امنیتی کمک کنند اطمینان موجود زیر سؤال نرود.

دبیر ستاد جامع علمی کشور خطاب به کلاس‌های کنکور تأکید کرد: شیوه‌ها عوض شده و این مؤسسات بجای تکنیک‌های تست‌زنی به عمق یادگیری توجه کنند. مؤسسات کنکور برای فعالیت از وزارت آموزش‌وپرورش مجوز اخذ کرده کارها را در راستای عمق یادگیری انجام دهند.

دبیر ستاد جامع علمی کشور ادامه داد: اگر در راستای توسعه علمی مؤسسات کنکور فعالیت کنند تعطیل نمی‌شوند.

دبیر ستاد جامع علمی کشور با بیان اینکه جهت گیری در این شورا با دولت‌ها تغییر نمیکند گفت: نگاه سیاسی به این شورا نباید داشت.

کبگانیان افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نخبگان فعالیت می کنند.

به گفته او سهمیه ها باید سیاست گذاری جدایی می شد تا سیاست گذاریها انجام می شد. سهمیه بندی مناطق از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از اهمین برخوردار است.

کبگانیان درباره پذیرش ۳۰ درصدی از سوی وزارت بهداشت گفت: هنوز این سهمیه نگهداشته شده و در دست بررسی است چون ورودی پزشکی از ۲۰ سال قبل تا کنون به یک میزان است.

به گفته او سهمیه بندی مناطق در اولویت است و در حال تعامل هستم و سیاستهای آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می شود.

دبیر ستاد جامع علمی کشور گفت : دانش آموزان روستایی و تهرانی باید بدانند که فقط باید کتب درسی را مطالعه کنند. کلاس های کنکورهای موجود رتبه ها را تغییر می‌دهد.

برخی موسسات کنکور تاجر مسلک هستند
او درباره حد نصاب دانشگاه ها ادامه داد: دانشگاه ها باید حدنصاب در رشته خاص را اعلام کنند.دانشگاه ها در حد نصاب افراط نکنند و باید واقع بینانه اقدام کنند. باید به دانشگاه ها هم حد نصاب را یجاد کرد.

او افزود: برخی موسسات تاجر مسلک هستند و باید مجوز اخذ کنند.

ظرفیت پذیرش پزشکی در سال ۶۷، حدود ۴هزار و ۶۹۰ نفر و در سال ۹۰ هم پذیرش به در همین حد است در حالی که با فرسایش جمعیت و تخت های بیمارستانی مواجه بودیم. باید تغییرات مناسب در رشته پزشکی اعمال شود.

کبگانیان گفت: دیوان عدالت به مصوبات علمی دانشگاه از لحاظ شکلی می‌تواند ورود پیدا کند نه محتوایی.

به گفته او مصوبات شورای عالی قابل نقص نیست.

دبیر ستاد جامع علمی کشور درباره تحقق عدالت آموزشی برای منطق محروم گفت: هم اکنون برای دانش آموز در مناطق محروم فرصت بهتری در اختیارش قرار میگیرد و وضعیت موجود مناسبتر از قبل است.

او درباره رشته های متقاضی افزود : افراد در سال دوبار امکان شرکت در کنکور را دارند. حتما زیر ساخت این کار را فراهم کنند تا با هدایت تحصیلی فرد نسبت به رشته تحصیلی خود به شکل مناسب به بررسی بپردازد.

به گفته او سهمیه مناطق به جای خود باقی است.

نظرات بینندگان