بی بی سی: این هفته در جهان خودرو: ون الکتریکی خودران پورشه، رکورد شکنی تسلا در بازار، یار برزیلی فولکسواگن و طرحی از یک شاسیبلند جدید کرهای.
پورشه برای شش نفر
پورشه تصاویری از یک ون منتشر کرده که ایده این شرکت از اتاق ماشینهای خودران آینده را نشان میدهد. خودروساز آلمانی میگوید هدف از ساخت این کانسپت بررسی تاثیر فنآوریهای جدید بر هویت و ظاهر ماشینهای پورشه است.
عکسهایی از بدنه مینیون رندینست (renndienst) سال گذشته در کتابی درباره کانسپتهای دیده نشده پورشه منتشر شد. پورشه آن زمان گفت که این ماشین در سال ۲۰۱۸ همه مراحل تحقیقات و طراحی را طی کرد و تا مرحله ساخت رسید، اما تصمیمی برای تولیدش گرفته نشد.
پورشه هفته گذشته عکسهایی از داخل ماشین منتشر کرد. این تصاویر نشان میدهد که این کانسپت پروژهای بسیار جدی در کارخانه بوده و با جزییات زیادی ساخته شده است. مایکل مائر، مدیر طراحی پورشه درباره ایده ساخت این کانسپت میگوید: "فکر کردیم چطور میتوان هویت منحصر به فرد پورشه را به ماشینی داد که اتاقش بسیار با ماشینهای اسپرت متفاوت است."
صندلی راننده در این ماشین در وسط گذاشته شده و راننده مانند یک خلبان دیدی کامل به اطرافش دارد. در موقعیت خودران راننده میتواند صندلی را ۱۸۰ درجه بگرداند و روبروی سرنشینان بنشیند. دو صندلی ردیف دوم شبیه به صندلی راننده است، اما ردیف سوم نیمکتی است که میتوان روی آن لم داد.
درها به صورت کشویی فقط در سمت راست ماشین باز میشود و سمت چپ ماشین شیشه ندارد. آقای مائر میگوید به این ترتیب دو فضای متفاوت برای سرنشینان فراهم شده است: سمتی برای ارتباط با محیط بیرون و سمتی با فضایی دنجتر برای وقتی که مثلا کسی بخواهد استراحت کند.
پورشه کماکان میگوید قصد ندارد این ماشین را تولید کند و قصدش تنها ایدهپردازی بوده است. اما نمایش دوباره این کانسپت و سابقه کارخانه در ساخت ماشینهای متفاوت، باعث گمانهزنیهای زیادی درباره آینده این ون شده است.
پورشه به خاطر ساخت ماشینهای اسپرت دونفره شهرت جهانی دارد، اما در سالهای گذشته با ساخت ماشینهای شاسیبلند، چهار در و یک مدل الکتریکی بخت خود را در بخشهای دیگر بازار امتحان کرده و به موفقیت تجاری بینظیری دست یافته است.
حال تسلا خوب است
تسلا میگوید با وجود چالشهای جهانی در تولید خودرو توانسته است رکورد تازهای در فروش محصولاتش ثبت کند. فروش خودروساز آمریکایی در سه ماهه دوم سال میلادی ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده که دو برابر سال گذشته است.
تسلا میگوید در این بازه زمانی دویست هزار دستگاه ماشین فروخته که رکوردی تازه برای کارخانه به حساب میآید. تسلا از فروش این تعداد ماشین یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سود کرده است. این شرکت دلیل موفقیتش را استقبال مردم از ماشینهای الکتریکی دانسته و در بیانیهای گفته علاقه به ماشینهای الکتریکی هرگز تا این اندازه نبوده است.
منبع تصویر،TESLA
توضیح تصویر،
تسلا مدل ۳ پرفروشترین ماشین الکتریکی در اروپا است
ایلان ماسک، میلیاردر مشهور و مدیر تسلا در جلسهای که همزمان با انتشار عملکرد مالی شرکت برگزار شد گفت: "فکر کنم الان همه موافق باشند که ماشینهای الکتریکی تنها راه پیش روی [صنعت خودرو] است."
تسلا در حالی به این موفقیت دست یافته که کمبود تراشههای کامپیوتری صنعت خودرو را با بحرانی جدید روبرو کرده است. در ماههای گذشته خودروسازان بزرگی مانند جنرالموتورز و فورد ناچار شدند به خاطر نداشتن تراشههای کامپیوتری تولید برخی محصولاتشان را متوقف کنند.
حدود نیمی از ماشینهای تسلا در سه ماه دوم سال میلادی در چین فروخته شده است. تسلا در این کشور با خودروسازان داخلی رقابتی شدید دارد و چند ماه بحرانی را در این کشور پشت سر گذاشته است. علاوه بر هجوم تبلیغات منفی علیه این شرکت، دولت چین پس از شکایت چند مشتری، تحقیقی درباره امن بودن سیستم خودران این شرکت آغاز کرده است.
تسلا در اروپا هم با فاصلهای زیاد از رقیبانش پیشتاز است. تصور میشد که آمدن اولین مدل الکتریکی فولکسواگن، شرایط را برای تسلا سخت کند، اما در شش ماه اول امسال، فروش تسلا بیش از دوبرابر فولکسواگن بود.