arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

مین آنگ هلینگ سردسته کودتاچیان میانمار، خود را نخست‌وزیر اعلام کرد

فرمانده ارتش میانمار که شش ماه پیش با کودتا، دولت این کشور را سرنگون کرده و قدرت را به دست گرفت، خود را نخست‌وزیر جدید میانمار در دولت موقت اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: علی‌رغم درخواست کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی از نظامیان کودتاگر در میانمار برای تحویل‌دادن حاکمیت به یک دولت دموکراتیک، سرکرده کودتاچیان اما برای خود سمت دولتی انتخاب کرد.

«مین آنگ هلینگ» فرمانده ارتش میانمار که شش ماه پیش با کودتا، دولت این کشور را سرنگون کرده و قدرت را به دست گرفت، خود را نخست‌وزیر جدید میانمار در دولت موقت اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، هلینگ روز یکشنبه طی سخنرانی اعلام نخست‌وزیری خود، مدعی شد که در سال ۲۰۲۳ انتخابات سراسری در میانمار برگزار می‌کند و دولت او آماده است تا با یک سفیر منطقه‌ای در آینده همکاری کند.

آمریکا، انگلیس و متحدان غربی واشنگتن به دنبال ساقط شدن حکومت «آنگ سان سوچی» در میانمار، تحریم‌هایی علیه زمامداران کنونی میانمار اعمال کردند و مجمع عمومی سازمان ملل هم یک قطعنامه صادر کرد و از کشورهای جهان خواست که به فروش سلاح به میانمار پایان دهند.

سردسته کودتاچیان میانمار پیشتر با هشدار به کشورهای غربی درباره دخالت در امور داخلی این کشور، گفته بود غربی‌ها می‌خواهند که افراد مسئول در میانمار را تحت کنترل خودشان در بیاورند. (جزئیات بیشتر)

ارتش میانمار اول فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) برگزار‌کنندگان انتخابات پارلمانی در این کشور را به «تقلب گسترده» متهم و «آنگ سان سوچی»، رئیس و دیگر مقام‌های ارشد حزب حاکم «اتحادیه ملی دموکراسی» را بازداشت کرد.

ارتش میانمار همچنین ضمن اعمال حکومت نظامی در کشور اعلام کرد، قدرت برای یک سال به مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

نظرات بینندگان