arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

روحانی: درمورد تلاش‌ها برای به شکست کشاندن برجام حرف‌هایی دارم که شاید سال‌ها نتوان آن را به زبان آورد

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه در سال ۹۲ نسبت به نجات ایران فکر می کردم، امروز هم بعد از ۸ سال تجربه همان را فکر می کنم، تاکید کرد: باز هم تکرار می کنم که راه نجات کشور اعتدال در داخل و خارج و تعامل سازنده در داخل و خارج است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن روحانی روز دوشنبه و در آخرین روز دولت دوازدهم در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: با افراطی گری به جایی نمی رسیم ، با چنگ انداختن به روی صورت هم و تخریب همدیگر و هتاکی نسبت به یکدیگر به جایی نمی رسیم و نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.
 روحانی افزود: باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی گری به پایان رسیده است، البته برخی فکر می کنند تازه آغاز شده که اشتباه می کنند.

روحانی با بیان اینکه کسانی را که می‌پرسند خاصیت برجام چه بود، به نتایج برجام واگذار می‌کنیم، گفت: می‌گویند هواپیماهایی که دولت مدعی است پس از برجام خریداری کرده کاغذی بودند؟! می‌توانید از مسافرانی که این هواپیماها را سوار شدند بپرسید که این هواپیماها کاغذی بودند یا واقعی؟ میلیاردها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت که نتیجه آن به پایان رسیدن فازهای پارس جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سدها و ساخت و توسعه نیروگاهها و هزاران اقدام دیگر در مسیر توسعه ایران بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه گسترش پهن‌باند در سراسر کشور نیز یکی از دستاوردهایی بود که در نتیجه گشایش حاصل از برجام ایجاد شد، اضافه کرد: اگر همچنان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی می‌ماندیم این دستاوردها بسیار سخت‌تر به دست می‌آمد اما در نتیجه آن گشایش دیروز توانستیم احداث بیست و هفتمین سکوی دریایی در میدان عظیم پارس جنوبی را جشن بگیریم در غیر اینصورت  همه  این طرح‌ها نیمه کاره مانده بود و همچنان خاک می‌خورد.

دکتر روحانی اظهار داشت: این حرف من نیست که بگویم پس از برجام شاهد یک پیشرفت بزرگ در کشور بودیم بلکه آمار رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی در سال ۹۵ نرخ تورم تک رقمی برای چند سال، ایجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلی و مثبت شدن تراز تجارت غیرنفتی پس از ۶۰ سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طبیعی است تفاهم و توافق با هیچ کشوری چه دوست و چه دشمن نمی‌تواند دائمی باشد، تصریح کرد: خداوند خطاب به پیامبر خود می‌گوید که تو هر پیمانی که با کفار بستی از سوی آنان نقض شد اما مساله مهم این است که ببینیم در زمانی که پیمانی را منعقد کردیم بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم کدام بود، البته این مساله‌ای روشن است و در آن زمان کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

دکتر روحانی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند نمی‌توان و نباید در مذاکره مبنا را بر اعتماد قرار داد اما باید برای حصول تفاهم و توافق مذاکره کرد.

رئیس جمهوری گفت: وقتی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکایی دیدند که ایران بر پایه مذاکره در حال پیشرفت و موفقیت است شروع به سنگ‌اندازی کردند و در گام اول منطقه را به هم ریختند چنانکه شاهد بودیم موصل در خرداد سال ۹۳ سقوط کرد و در کشورهای همسایه ایران مثل عراق، لبنان و سوریه چه وضعیتی پیش آمد و یاد سردار شهید سلیمانی را گرامی می‌داریم که چه کارهای بزرگی در آن روزها انجام دادند.

دکتر روحانی افزود: بدخواهان جمهوری اسلامی فکر نمی‌کردند ایران در آن شرایط و در آن گیرودار و گرفتاری بحران‌ها بتواند حتی مذاکره کند چه رسد به اینکه به موفقیت هم برسد اما وقتی دیدند که مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است به تلاش‌های خود شدت بخشیدند و در حالی که همه چیز برای حصول توافق آماده بود به آمریکایی‌ها وعده دادند که قیمت نفت را به ۳۰ دلار رسانده و شرایط را برای ایران سخت‌تر می‌کنند تا راحت‌تر امتیاز دهد و در نتیجه مذاکرات را به هم ریختند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کشاکش ظهور داعش در منطقه، ایجاد ناامنی‌ها، شرایط خاص منطقه و نفت ۳۰ دلاری اجازه نداد که تکانه‌های ناشی از این بحران‌ها کشور را به شکست بکشاند، گفت: ما تحت همین فشارها و سختی‌ها به توافق رسیدیم اما دشمنان و بدخواهان پس از توافق نیز آرام ننشستند و دور جدید تلاش‌های خود را برای به شکست‌ کشیدن توافق آغاز کردند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: حرفهایی درباره آن ایام دارم که شاید سالها نتوان به زبان آورد و نتوان گفت که در فاصله حصول توافق برجام در تیر ماه تا آغاز اجرای آن در دی ماه چه اتفاقاتی افتاد و چه اقداماتی کردند تا برجام اجرایی نشود

دکتر روحانی در ادامه اظهار داشت: با آغاز به کار دولت دوازدهم دوباره بوی کباب به مشام صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه خورد در حالی که اشتباه می‌کردند و اولین پیام را در دی ماه ۹۶ به دولت جدید آمریکا دادند که اوضاع مثل قبل نیست و می‌توان وضعیت ایران را به هم ریخت و اسنادی را که به دروغ یا راست ادعا کرده بودند به رئیس جمهور جدید آمریکا ارائه کردند و گفتند که وضعیت جدیدی ایجاد شده و تو راهی جز خروج از برجام نداری. خودِ ترامپ و تندروهای آمریکا نیز از دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بودند که از برجام خارج خواهند شد و لذا همه عوامل دست به دست هم داد و توافق برجام شکسته شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور نیز یک نقص بزرگ داشتیم، تصریح کرد: دشمن توطئه‌ای را طراحی کرد و طوفانی به راه انداخت که در جریان آن بر سر مردم بمب می‌ریخت اما در داخل کشور وقتی کسی در اثر این بمباران کشته می‌شد به جای اینکه عامل بمباران مواخذه شود کسانی که تلاش می‌کردند در برابر بمباران از مردم حراست کنند مورد حمله قرار می‌گرفتند. این نیز توطئه دشمنان بود و متاسفانه رسانه‌های ما حریف این توطئه نشدند.

 

نظرات بینندگان